luz na ciepłym jest zawsze mniejszy - fizyka się kłania
zwykle metal się rozszerza pod wpływem ciepła, chyba że honda ma jakies kosmiczne konstrukcje
O jakim luzie mowisz?
Luz zaworowy zwieksza sie po rozgrzaniu silnika. Sprawdzales? Napewno nie, skoro piszesz, ze sie zmniejsza. Ja sprawdzilem to na wielu silnikach i dlatego jestem w 100% pewny swojej wiedzy.
No wlasnie klania sie tutaj brak znajomosci tabeli rozszerzalnosci cieplnej i konstrukcji silnika
W przypadku luzu zaworowego, bedzie sie on zwiekszal wraz ze wzrostem temperatury, gdyz w komorze spalania panuje najwyzsza temperatura wiec i rozrzerzalnosc znajdujacych sie tam elementow jest najwieksza. Porzadnie rozgrzany grzybek zaworu i jego gniazdo, sa wstanie powiekszyc luz na krzywce do 0.1mm od wyjscowej wartosci. Ponadto gniazdo zaworu osadzone jest w aluminium ktorego rozszerzalnosc jest 2x wieksza od stali. Wplyw duzo nizszej temperatury panujacej w innych miejscach silnika ma znikomy wplyw na rozszerzalnosc i kasowanie sie badz powiekszanie roznego rodzaju luzow.
Wyobraz sobie 2 tulejki. jedna srednicy zewnetrznej 10mm, druga srednicy wewnetrznej 10.01mm.
W temp. 20st. tulejki pasuja so siebie idealnie i mozna bez wiekszego oporu przesuwac jedna w drugiej.
podgrzejesz mniejsza i nagle okaze sie ze jej srednica sie zwiekszyla i nie da sie jej juz wlozyc w wieksza tuleje
podgrzejesz wieksza to mniejsza bedzie luzno przelatywac na wylot, bez zadnego oporu
wcisnij wieksza tuleje w korpus z innego materialu, np. aluminium i ja podgrzej, zobaczysz ze mniejsza tulejka nagle zacznie byc za duza.
Podobnie dzieje ze z zaworami. Rozumiesz o co chodzi?
Zwiekszajace swoja objetosc gniazdo zaworu, nie pozwala zaworowi schowac sie tak gleboko jak w niskiej temperaturze, do tego dochodzi zwiekszona objetosc grzybka, glowicy i w rezultacie zyskujesz te ~0.1 na krzywce...
Slyszalem tylko z opowiesci o silnikach w ktorych podobno luz zaworowy sie zmniejsza jednakze nigdy z takowym sie nie spotkalem. Rozciaganie sie zaworow tez mnie jeszcze nie uraczylo swoja prezencja. Moze tak sie dzieje w silnikach wykonanych z plasteliny ale napewno nie w porzadnej japonskiej konstrukcji.
W Hondzie i wiekszosci silnikow jakie znam luz zaworowy zdecydowanie sie powieksza wraz ze wzrostem temperatury. Koniec i kropka.
Użytkownik fuegos edytował ten post 16:01, 28.04.2016