korbol2007
Dopiero przymierzam się do czyszczenia przepustnicy u siebie, ale ponieważ lubię być dobrze przygotowany do pracy to zrobiłem rozpoznanie tematu „falowania obrotów po czyszczeniu przepustnicy”.
Przeczytałem sporo na tutejszym forum i zajrzałem co na ten temat wiadomo w USA. Okazało się, że problem jest powszechny. Prawdopodobnie „diabeł tkwi w szczegółach” - liczy się dokładność.
Moje wnioski (na razie niestety tylko teoretyczne, mam nadzieję, że będą pomocne):
1. Czyszczenie przepustnicy bez jej zdejmowania zwykle zwiększa problem – brud spłukany z niej może trafić do IACV. Może się dodatkowo pogorszyć po użyciu zmywacza do hamulców lub innego agresywnego środka.
2. Powinno się zdemontować IACV i wyczyścić.
IACV najlepiej rozmontować, tj. zdjąć „elektronikę” i wszystkie uszczelnienia (mogą puchnąć od specyfików do czyszczenia).
Koniecznie należy zapamiętać położenie rotora względem obudowy (!).
Bez rozmontowania nie można sprawdzić czy zawór obraca się płynnie.
Psikać, dmuchać, obracać palcami (widziałem też podpiętą wkrętarkę). Wskazane jest smarowanie ułożyskowania zaworu – w zależności od środka jaki został użyty do płukania. Wd40 podobno może być, ktoś smarował też paroma kroplami oleju i też było OK.
Najczęstsze przyczyny falowania obrotów poczyszczeniu przepustnicy (moje subiektywne zestawienie):
1. Niedokładne umycie IACV (i brak sprawdzenia czy się płynnie obraca).
2. Zacieranie/zawieszanie się IACV w wyniku wypłukania środka smarnego.
3. Nieprawidłowe ustawienie zaworu podczas montażu. Podobno da się w pewnym zakresie regulować.
4. Nieszczelność na uszczelce przepustnicy (inne nieszczelności też należy brać pod uwagę).
5. Brak odpowietrzenia układu chłodzenia (lub uzupełnienia płynu jeśli dużo wyleci).
6. Nieprawidłowe napięcie linki gazu – trzeba skontrolować.
7. Nieprawidłowa nauka wolnych obrotów.
Wszystko to było już opisane na forum, ale jest porozrzucane po wątkach.
Ponadto pogrzebałem trochę o EGR i TPS (ze względu na szarpanie).
Wydaje się, że w przypadku EGR właściwe jest postępowanie kompleksowe, tj. czyszczenie EGR i „EGR plate” oraz sprawdzenie czy zawór w ogóle działa (i czy robi to płynnie – bez oporu). Chyba gdzieś była instrukcja jak go rozłożyć.
TPS: sprawdzenie go miernikiem (oporność lub napięcie) w skrajnych położeniach i ustawienie na tej podstawie (względem przepustnicy) nie jest absolutnie żadnym wyznacznikiem jego sprawności. Problem występuje chyba we wszystkich markach samochodów. Przyczyny zwykle są takie:
- wytarte ścieżki przewodzące (przerwy),
- słaby kontakt pomiędzy ślizgaczem, a ścieżką (w czasie wibracji silnika),
- przerwane połączenia wewnętrzne (temperatura, wibracje).
Da się to zdiagnozować np. oscyloskopem, miernikiem analogowym (wahnięcia wskazówki) lub sprzętem umożliwiającym np. zapis wyników na komputerze – poszarpany wykres będzie świadczył o uszkodzeniu. Najbardziej chyba miarodajny pomiar byłby podczas pracy silnika (wibracje).
Pokażę tylko kilka linków do poczytania:
http://www.mazdaspee...pic.php?t=56011
http://honda-tech.co...d.php?t=2694041
http://forums.beyond...d/t-351592.html
Użytkownik Marmark edytował ten post 12:44, 30.04.2014