Najlepsza odpowiedź gany , 23:41, 14.10.2016
Witam i dopinam się do tematu
RCO ja ci powiem tak. Zakupiłem 2 miesiące temu Accorda z salonu od pierwszego właściciela. Byłam w szoku, że muszę walczyć z kierownica na koleinach, a na nierównościach auto samo myszkuje pod drodze i trzeba robić korekty ciągłe. Przy jeździe na wprost na równym, szła jak po sznurku. Wk..... chciałem już zmieniać opony z 225/50/17 na 195/65/16 by nie rzucało w koleinach, by nie myszkował sam na nierównościach..itd. Wszyscy pisali, że na oponach 225 będzie mnie ciągało na koleinach ( na tym forum też). Postanowiłem zatem zadzwonić do znajomego kierowcy rajdowego (reprezentował Hondę na pokazach). Zgodnie z zaleceniem zakupiłem nowe opony w rozmiarze 225/50/17 Nokian WRA4. Nie chodzi o firmę, tylko o kształt opony. Owy kierowca powiedział mi : opony maja rożne kształty i różnie się układają. Bierz oponę zbliżona kształtem do jak największego owala z bieżnikiem zamkniętym na barkach. Ta opona przy odpowiednim ciśnieniu, ugnie się pod autem ale barki jej nie będą mocno obciążone. Barki opony owalnej przy wjeździe na koleinę chcą na nią wjechać lub tez toczą się jej brzegiem. Opona zbliżona kształtem do prostokąta lub też nieodpowiednia dla ET felgi, zachowuje się w koleinie jak mechaniczny odpychacz. Rant barku opiera się o koleinę, delikatnie się zagina ( cięty stożek), i chce jak najszybciej odepchnąć się od koleiny. Kolein jest wiele więc raz jedna strona odpycha a raz druga. Efekt owy jest potęgowany przez zbyt dużą rozbieżność przednich kół. Dobrze posłuchałem się w tym temacie i zakupiłem opony o takim kształcie. Druga jego rada. Pilnować dobrze zrobionej geometrii zarówno przodu jak i tyłu. Jeżeli będzie prawidłowo zrobiony tył auta, to-zbyt duża zbieżność przednich kół powoduje-lekka kierownicę na prostych, złe prowadzenie na zakrętach wraz z wynoszeniem auta na zewnątrz. Zbyt duża rozbieżność, myszkowanie przodu przy większych prędkościach na prostych, lepsze prowadzenie w zakręcie. Też posłuchałem rady i przy zakupie opon wybrałem firmę która się tym profesjonalnie zajmuje. Teraz czytaj efekty owych rad i ich wprowadzenie przeze mnie w życie.
"AUTO PROWADZI SIĘ NA OPONACH 225/50/17 JAK MARZENIE. 3 RAZY W TYGODNIU ROBIĘ TĘ SAMĄ TRASĘ, I WIEM GDZIE SA TAM KOLEINY I GDZIE BAŁEM SIĘ JECHAĆ SZYBCIEJ, A O WYPRZEDANIU MOGŁEM ZAPOMNIEĆ. TERAZ JADĘ TAM KIEROWNICE TRZYMAJĄC JEDNA RĘKĄ OPARTĄ O BOK DRZWI. NIE CZUJĘ KOLEIN, A ŻADNA Z NIERÓWNOŚCI NIE POWODUJE Myszkowania AUTA W PRAWO CZY LEWO, CO SKŁANIAŁO WCZEŚNIEJ DO CIĄGŁEJ KOREKCJI. KOLEINY POKONUJĘ NA TEJ TRASIE Z PRĘDKOŚCIĄ 140 KmGODZ I LUZ , BEZ STRESU I BRAKU KONTROLI AUTA"
Napisałeś sam, iż powiedzieli ci że masz zbyt zbieżny przód. Zrób tak, szybka kontrola zawieszenia oraz amortyzatorów przód i tył. Jak będzie w normie, to szybko prawidłowa geometria. Wchodzisz w zakręt, prędkość oraz zbyt duża zbieżność chce auto wynieść na zewnątrz zakrętu ale opony (domyślam się, iż nie 195 szerokości ale szersze), zaginają się na barkach, nie pozwalają na to i chcą jak najszybciej wrócić do naturalnej pozycji. Stąd moim zdaniem te chwilowe nerwowe zachowanie kierownicy w postaci samo-skrętu.
Kończę bo się robi długi post i się admin zdenerwuje. Powiem tylko, że to co się dowiedziałem ( od tego kierowcy, jeździ aktualnie na EVO 10 w rajdach),o oponach, kołach, wstawiania rożnych zamienników przez użytkowników (rozmiar), a ich wpływem na prowadzenia auta, wagą geometrii w wielowahaczowych konstrukcjach to oczy zrobiłem.
Pozdrawiam i zrób RCO jak napisałem.
PS.Geometrie pełną możesz zrobić wcześniej. Po wymianie wahaczy. zrobisz wyłącznie przód czyli zbieżność i sprawdzisz ewentualnie wyprzedzenie zwrotnicy. Podstawa to tył. Od dobrze zrobionego tyłu robi się przód.
Przejdź do postu