Skocz do zawartości


RODO w HAKP

jak dziala vtec


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
60 odpowiedzi w tym temacie

#1 Guest_Anonymous_*

Guest_Anonymous_*
  • Guests

Napisano 22:06, 23.02.2010

czesc hondziarze w fałtekowcy!!!
czy ktos moze mi napisac jako ciekawostke oczywiscie na jakiej zasadzie dziala vtec?? wiem ze jest to zmienna faza rozrzadu i zalacza sie powyzej 6000tys obrotow(osobicie mam odczucie ze u mnie w hanulce raz dziala zaraz po 4000 tys pozniej powyzej 6000 ale moze to "shizy jakies") pozdrowiska :B
  • 0

#2 tarjei86

tarjei86
  • Forumowicz
  • 6037 postów
  • Skąd:Śląsk
  • Silnik:1.5
  • Wersja:Business
  • KM:150+
  • Paliwo:PB
  • Rok:2018
  • Nadwozie:Liftback
Reputacja: 24
Super

Napisano 22:12, 23.02.2010

mniej więcej:

VTEC (eng. Variable valve Timing and lift Electronic Control system) - system kontroluje czas i wznios zaworów w zależności od obrotów silnika, stopnia otwarcia przepustnicy. Wałki rozrządu mają po jednej "zwykłej" krzywce dla każdego zaworu silnika, dodatkowo dla każdej pary zaworów występuje dodatkowa krzywka o "większym" profilu. Po przekroczeniu danego zakresu obrotów i przy spełnionych podstawowych warunkach (właściwa temperatura i poziom oleju) system przełącza sterowanie zaworami na krzywki wałków rozrządu o dłuższym czasie otwarcia i większym wzniosie.

System VTEC jako pierwsza zastosowała seryjnie Alfa Romeo - model Spider 2.0 L z 1980 roku, a pierwszy silnik VTEC wyprodukował Fiat pod koniec lat 60-ych XX wieku. Wynalazcą był Giovanni Torazza.

Firma Honda specjalizuje się w systemie zmiennych faz rozrządu i jest w tej kategorii motoryzacji na 1 miejscu w świecie. Najnowszym produktem Hondy jest silnik i-VTEC który dodatkowo steruje wyprzedzeniem wałka ssącego (VTC). System VTEC włącza się od 3500obr. do ponad 5200 obr./min w zależności od implemenacji Vtec'a (vtec jednowałkowy, vtec dwuwałkowy vtec-e, i-vtec), oraz dodatkowych czynników, np. kąta otwarcia przepustnicy, właśnie wtedy odczuwalny jest tzw. "kop" jeśli chodzi o przyspieszenie.


A moment włączania VTEC w różnych Hondach włącza się różnie...wszystko zależy od silnika ;-) ale pierwszy raz słyszę, żeby włączał się od 6000 RPM :shock:
  • 0

#3 Pawelsky

Pawelsky
  • Forumowicz
  • 623 postów
  • Skąd:Polska
  • Paliwo:PB
Reputacja: 0
Neutralna

Napisano 22:17, 23.02.2010

Ano załącza się przy 6000 rpm. Tak to jest w K24.
Przy 4000 rpm nie ma VTECa, jedynie czuć, że od tego momentu silnik ładnie wkręca się na obroty.
Ale to nie jest moment załączenia fałdy i nie ma takiego dupnięcia jak przy 6000 rpm :-P
  • 0

#4 tmc

tmc
  • Forumowicz
  • 633 postów
  • Skąd:Zakopane
Reputacja: 0
Neutralna

Napisano 22:30, 23.02.2010

nie bardzo rozumiem. tyle czynników musi sie zgrać zeby ten vtec sie odpalil? Myślałem że to sie odbywa mechanicznie a nie elektronicznie i jest uwarunkowane przekroczeniem pewnego pulapu obrotow. Tak przy okazji:
Czy mozna sprawdzic że vtec dziala wlaściwie?
Ja nie czuje u siebie zadnego koopa, na pewno nie jak np w 1.8T(passat, a4), kiedy wchodzi turbo. Wogole hanka nie wydaje mi sie zbyt dynamiczna jak na 150km. Może u mnie z vtekiem cos nie tak.
Czy regulacja luzu zaworowego może miec wpływ na dzialanie vteca?
  • 0
Moja Hańcza http://www.accordklu...p=106949#106949
=== ZAPRASZAM PO PORTFEL, TOREBECZKE ===
http://allegro.pl/Sh...Show?id=1600961

#5 pablo.see

pablo.see
  • Forumowicz
  • 3079 postów
  • Skąd:Augustów
  • Silnik:1.8
  • Wersja:Comfort
  • KM:140
  • Paliwo:PB
  • Rok:2011
  • Nadwozie:Civic FD7
Reputacja: 46
Super

Napisano 22:32, 23.02.2010


  • 0

Do zobaczenia na trasie.


#6 mihail

mihail
  • Forumowicz
  • 152 postów
  • Skąd:Gdańsk
  • Silnik:2,2
  • Wersja:i-cdti
  • KM:140
  • Paliwo:ON
  • Rok:2004
  • Nadwozie:kombi
Reputacja: 0
Neutralna

Napisano 10:48, 24.02.2010

W Civic 1.6 7gen (110 KM) VTEC daje kopa przy 4000-4300 obr/min, czuć wyraźnie odejście, ja mam wrażenie że mam jakby więcej "miejsca" pod pedałem gazu.
TUTAJ jest ciekawe i wyczerpujące objaśnienie tematu.
  • 0

#7 Guest_Anonymous_*

Guest_Anonymous_*
  • Guests

Napisano 18:19, 24.02.2010

Przy 4000 rpm nie ma VTECa


jesli sie nie myle k-seria ma juz 3-stopniowego vteca wiec napewno przy 4tys jest zalaczony..
  • 0

#8 Guest_Anonymous_*

Guest_Anonymous_*
  • Guests

Napisano 19:30, 24.02.2010

jesli sie nie myle k-seria ma juz 3-stopniowego vteca wiec napewno przy 4tys jest zalaczony..


W K24A3 jest przy 6000. Przy 4500 jest w słabszych wersjach, tj. 160 i 170KM. K-seria nie ma 3-stopniowego VTEC'a - albo leci na małych krzywkach, albo na dużej.
Przy 4500 czuć ale to np. w K20A6 "kopnięcie" bo to się otwiera krótki kolektor dolotowy (w K20A6 zmiana z 12V na 16V następuje przy około 3000).

Warto napisać, że vtec nie ma nic wspólnego z "fazami rozrządu". Kiedyś gdzieś ktoś tak napisał i pokutuje to to dziś nawet na wikipedii. vtec to przecież zmienny wznios zaworów (a przez to i czas ich otwarcia), dopiero w i-vtec'u dodano zmienne "fazy rozrządu" poprzez przyspieszenie kąta wałka lub jego opóźnienie względem koła napędzającego wałek.
Dla odróżnienia - zmienne fazy ma bardzo wiele aut, zmienny wznios nieliczne (bmw, honda, ostatnio ponownie próbuje z multiair fiat).
  • 0

#9 Pawelsky

Pawelsky
  • Forumowicz
  • 623 postów
  • Skąd:Polska
  • Paliwo:PB
Reputacja: 0
Neutralna

Napisano 19:55, 24.02.2010

Dokładnie jest tak jak napisał rafal66 ;-)
  • 0

#10 tmc

tmc
  • Forumowicz
  • 633 postów
  • Skąd:Zakopane
Reputacja: 0
Neutralna

Napisano 20:46, 24.02.2010

Nikt nie potrafi odpowiedzieć na moje pytania?(jezeli są bez sensu to choć napiszcie)
Czy mozna sprawdzic że vtec dziala wlaściwie?
Czy regulacja luzu zaworowego może miec wpływ na dzialanie vteca?
jestem zielony w temacie.
  • 0
Moja Hańcza http://www.accordklu...p=106949#106949
=== ZAPRASZAM PO PORTFEL, TOREBECZKE ===
http://allegro.pl/Sh...Show?id=1600961

#11 pablo.see

pablo.see
  • Forumowicz
  • 3079 postów
  • Skąd:Augustów
  • Silnik:1.8
  • Wersja:Comfort
  • KM:140
  • Paliwo:PB
  • Rok:2011
  • Nadwozie:Civic FD7
Reputacja: 46
Super

Napisano 20:48, 24.02.2010

w k20 są trzy systemy: VTEC, VCT (zmienne fazy rozrządu), zmienna długość kolektora dolotowego.
  • 0

Do zobaczenia na trasie.


#12 Guest_Anonymous_*

Guest_Anonymous_*
  • Guests

Napisano 21:02, 24.02.2010

Czy mozna sprawdzic że vtec dziala wlaściwie?


jedz na hamownie ona zawsze prawde powie...
  • 0

#13 tmc

tmc
  • Forumowicz
  • 633 postów
  • Skąd:Zakopane
Reputacja: 0
Neutralna

Napisano 21:11, 24.02.2010

jedz na hamownie

w sensie co, sprawdzić moc silnika?
  • 0
Moja Hańcza http://www.accordklu...p=106949#106949
=== ZAPRASZAM PO PORTFEL, TOREBECZKE ===
http://allegro.pl/Sh...Show?id=1600961

#14 Guest_Anonymous_*

Guest_Anonymous_*
  • Guests

Napisano 21:37, 24.02.2010

w sensie co, sprawdzić moc silnika?


proponuje sie przejechac inna hania 6 gen 2,0, ewentualnie stanac na kresce i porownac...a jak nie masz takiej opcji to jedz na hamownie...jak bedzie wszystko ok to pozostaje ci szukac czegos szybszego np ATR :) , a wracajac do passata to tam turbina pompuje znacznie wiecej NM i odczucie napewno jest duzo lepsze.....
  • 0

#15 Damiano

Damiano
  • Forumowicz
  • 127 postów
  • Skąd:Toruń
  • Silnik:3.5
  • Wersja:Coupe
  • KM:286
  • Paliwo:PB
  • Rok:2004
  • Nadwozie:Świnia
Reputacja: 0
Neutralna

Napisano 21:52, 24.02.2010

ale to słychać chyba w 2.0 też? No i czuć że lepiej przyśpiesza.
  • 0




Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych

IPB Skin By Virteq