Skocz do zawartości


RODO w HAKP

all_gen

Ciśnienie w oponach - wszystkie generacje

all_gen VI VII VIII V

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
188 odpowiedzi w tym temacie

#46 Jarek

Jarek
  • Klubowicz
  • 7399 postów
  • Skąd:Dębica i okolice
  • Silnik:1.8
  • Wersja:ES
  • KM:136
  • Paliwo:PB
  • Rok:1999
  • Nadwozie:CG8
Reputacja: 43
Super

Napisano 21:54, 05.05.2009

jak to nie - powietrze w oponach to
- 78%- azot;
- 21%- tlen;
- 1%- dwutlenek węgla, argon, wodór, para wodna, zanieczyszczenia.
  • 0

#47 Siwy

Siwy
  • Klubowicz
  • 3775 postów
  • Skąd:Lubelskie
  • Silnik:2.4
  • Wersja:Executive
  • KM:190
  • Paliwo:LPG
  • Rok:2005
  • Nadwozie:CL9
Reputacja: 10
Dobra

Napisano 21:57, 05.05.2009

chodzi mi o ten swego czasu reklamowany + zielone koreczki :mrgreen:
  • 0

Całe forum pozdrawia Cię FairFaX.


#48 matman

matman
  • Forumowicz
  • 308 postów
  • Skąd:Mazury
  • Silnik:2.4
  • Wersja:Executive
  • KM:190
  • Paliwo:PB
  • Rok:2004
  • Nadwozie:Sedan CL9
Reputacja: 1
Neutralna

Napisano 05:33, 06.05.2009

bardzo ciekawy ale raczej akademicki wątek..
to co przedsatwil matman dotyczy jak rozumiem samochodu stojącego. Zeby wyciagac ilosciowe wnioski co do zmiany (wzrostu) cisnienia powietrza w oponie trzeba znać temperature gazu we wnetrzu opony.

Mozna ewentualnie jakby sie komus chciało zrobić taki eksperyment: przejechać x kilometrów z jakąś predkoscia w upalny dzień i zmierzyć ciśnienie powietrza w oponie i na tej podstawie obliczyc temp gazu w oponie.... (ze wzoru który podał matman)....

wniosek prawdopodobnie bedzie jeden: dla "normalnych" cisnien wplyw temp bedzie mial znikomy wplyw na koncowe cisnienie i bezpieczenstwo z tym zwiazane (IMHO oczywiście :mrgreen: )


Rawys już ci odpowiadam. Chyba troszeczkę przespałeś termodynamike na fizyce ;-) . Wzrost temperatury to wzrost temperatury i nie ma znaczenia czy samochód stoi czy jedzie. Jakbyś uważnie przeczytał to byś to zauważył. Temperatura powietrza wrasta z kilku przyczyn. Np. od rozgrzanych felg które odbierają ciepło z hamulców, od wyższej niż temperatura powietrza temperatury asfaltu, ale także od tarcia wewnętrznego powietrza w samym kole. W zrost temperatury powietrza w kołach jest tym większy im niższy profil ma opona bo koło ma mniejszą pojemność. Co do eksperymentu to proponuję abyś go zrobił i policzył sobie to wszystko później wzorem i sprawdził czy eksperyment i teoria są zgodne. Zrób jeszcze jeden eksperyment. Postaw samchód w upalny dzień tak aby jedna strona była oświetlona słońcem a druga zacieniona i zmierz ciśnienie po lwej i prawej stronie auta. Tylko się nie zdziw jak będziesz miał inne wyniki.
I jeszcze jedno. Cisnienie ustawia się sprawdza się na zimnych oponach. Dlaczego? Bo jak koło się rozgrzeje to wrasta ciśnienie ale okazuje się że wzrost ciśnienia o np. +0,1 atm nie jest tak niebezpieczny jak jego spadek o -0,1 atm od nominalnego (może się mylę ale tak mi się wydaje)
Pozdrawiam!
  • 0

#49 Guest_Anonymous_*

Guest_Anonymous_*
  • Guests

Napisano 08:09, 06.05.2009

No proszę przy okazji wydało się ze kilka lekcji zdazylo mi sie przespać..... :mrgreen:

Matman, żeby nie było wszystko co napisałeś jest prawdą... napisałeś o prawie Clapeyrona przyjmując stałą ilość gazu, przyjmując stała obj. etc....
Rzeczywiście zrost temperatury to wzrost temperatury i nie ma znaczenia jaki czynnik go powoduje nie mniej wg. mnie kluczowe jest o ile wzrasta temperatura gazu w czasie jazdy!!!! z określoną prędkośią w określonych warunkach zewnętrznych (Sahara lub Islandia ;-) ) i przyznaję tego nie wiem.

korzystając z tego wzoru który podałeś wynika, że:
T =20oC (293K) - > p=2,2 bara
T=120oC (393K) -> p=2.95 bara
Zdarzało się po dłuzszych odcinkach (8h), ze opona była wyraznie ciepla ale IMHO nie miała 100oC, stad moj wniosek wyzej, że p w oponach ma raczej znaczenie w przypadku zużywania sie opony niż bezpieczenstwa (dla "normalnych" ciśnien).

Ja u siebie "przepompowuję" ok 0,2 bara na oś bo po prostu tak mi sie lepiej prowadzi, ale nie sprawdzałem nigdy manometru - byc moze dopiero wtedy jest cisnienie producenckie ;-)

Pozdrawiam
  • 0

#50 matman

matman
  • Forumowicz
  • 308 postów
  • Skąd:Mazury
  • Silnik:2.4
  • Wersja:Executive
  • KM:190
  • Paliwo:PB
  • Rok:2004
  • Nadwozie:Sedan CL9
Reputacja: 1
Neutralna

Napisano 11:37, 06.05.2009

Cieszę się rawys że podszedłeś do mojego ostatniego postu z humorem bo i tak miało być. Myślę jednak że mała powtóreczka z fizyki nam wszystkim nie zaszkodzi. A co do ciśnienia w kołach to widzę że podchodzisz tak jak ja czyli robisz po swojemu. :mrgreen:
Pozdrawiam
  • 0

#51 Guest_Anonymous_*

Guest_Anonymous_*
  • Guests

Napisano 01:09, 27.03.2010

Podpinając się pod wątek:
jakie ciśnienie zastosować dla opon 225/40/18?


Tak jak zaleca producent na słupku, ale dla innego rozmiaru? U mnie na słupku jest podane dla 205/55/16.
  • 0

#52 blackfly

blackfly
  • Forumowicz
  • 4932 postów
  • Skąd:jastrzebie zdroj
  • Silnik:3.0
  • Wersja:m-pakiet
  • KM:306
  • Paliwo:PB
  • Rok:2008
  • Nadwozie:e92
Reputacja: 6
Neutralna

Napisano 08:14, 27.04.2010

moim zdaniem rozmiar opony ma znaczenie ale itak pompujemy tak samo! dla czego? nizszy profil = szersza opona (zawsze tak jest 205/55R16 albo 22/45R17) wiec objętnosc powietrza jest jednakowa a co za tym idzie twartosc opony tez. jezeli opona bedzie miala mniejsza objetnosc tj fabrycznie 205/55R16 a my zalozymy 205/45R17 to trzeba bedize napompować WIECEJ a nie mniej. tak samo jest w motorach i rowerach wyczynowych im ciensza opona tym wieksze cisnienie musi byc aby wyrownac twardosc. podam przyklad na rowerach bo tam to najlepiej widac - rower szosowy (opony szytki - te takie super cienkie w rowerach szosowych) cisnienie rzedu 7-8atm jest jan najbardziej normalne; przyklad drugi rower do dh (zjazdowy) opona 2.7" to juz prawie ja w motorze z przodu albo w pandach i czintkach tez takie maja. cisnienie jakie spokojnie wystarcza to 1.5 ale zeby byla twarda wystarczy jakies 2.2-2.4.

Jezeli chodzi o rozmiar felgi jakis straszny dyskomfort to wydaje mi sie ze to raczej chodzi o psychike bo sie mowi jejku mam az 17. A tak naprawde to roznica miedzy 16 a 16 na profilu opony to 12mm czyli ta ma 10.2cm a ta 9... uszkodzic mozna w ten sam sposob jedna i druga co innego kiedy opona ma juz 7cm to jest roznica i to ogromna. 225/45R17 nie jest jakas bardzo dyskomfortowa, wyglada znacznie lepiej a i tak pewnie kazdy z was na dziurach zwalnia bo szanuje swojego kochanego brum bruma:)
  • 0

#53 Ellipsis

Ellipsis
  • Forumowicz
  • 774 postów
  • Skąd:PL
  • Silnik:2.0
  • Wersja:SkyPassion
  • KM:165
  • Paliwo:PB
  • Rok:2014
  • Nadwozie:HB
Reputacja: 0
Neutralna

Napisano 12:05, 27.04.2010

205/50/17 mam po 2,4 na przodzie i tyle. Dobić na 2,5 na przodzie czy zostawic tyle ile jest?
  • 0

Jest : Honda CBR 600 RR i inne... 

Była : Honda Accord 2.2 I-CTDI FL


#54 Jarek

Jarek
  • Klubowicz
  • 7399 postów
  • Skąd:Dębica i okolice
  • Silnik:1.8
  • Wersja:ES
  • KM:136
  • Paliwo:PB
  • Rok:1999
  • Nadwozie:CG8
Reputacja: 43
Super

Napisano 12:37, 27.04.2010

ciśnienie powinno być takie jak masz w instrukcji ewentualnie na naklejce /drzwi, bak/
  • 0

#55 Ellipsis

Ellipsis
  • Forumowicz
  • 774 postów
  • Skąd:PL
  • Silnik:2.0
  • Wersja:SkyPassion
  • KM:165
  • Paliwo:PB
  • Rok:2014
  • Nadwozie:HB
Reputacja: 0
Neutralna

Napisano 16:15, 27.04.2010

Tyle to i ja wiem . Tam jest ponizej 180/h i powyzej :)
  • 0

Jest : Honda CBR 600 RR i inne... 

Była : Honda Accord 2.2 I-CTDI FL


#56 kiziol

kiziol
  • Forumowicz
  • 504 postów
  • Skąd:Police
Reputacja: 1
Neutralna

Napisano 17:33, 27.04.2010

Tyle to i ja wiem . Tam jest ponizej 180/h i powyzej :)


To wylicz średnią i wyjdzie Ci wynik końcowy ;-)
  • 0
Nareszcie szczęśliwy tatuś - mam zdrowe i silne bliźniaki !!

#57 Pawelsky

Pawelsky
  • Forumowicz
  • 623 postów
  • Skąd:Polska
  • Paliwo:PB
Reputacja: 0
Neutralna

Napisano 12:56, 03.06.2010

A ja z racji tego, że dawno nie sprawdzałem ciśnienia w oponach (od przekładki kół na letnie w marcu/kwietnie), będąc dziś na stacji wreszcie je sprawdziłem. Dodam, że zaczęła mi delikatnie drżeć kiera przy 100km/h i to mnie głównie do tego skłoniło :mrgreen:
Wynik na przedniej osi: lewa 1.8, prawa 2.2 (powinno być 2.2)
Podpompowałem i zero drgań :ok
Ot taka dygresja, żeby sprawdzać ciśnienie co jakiś czas :-P
  • 0

#58 Jarek

Jarek
  • Klubowicz
  • 7399 postów
  • Skąd:Dębica i okolice
  • Silnik:1.8
  • Wersja:ES
  • KM:136
  • Paliwo:PB
  • Rok:1999
  • Nadwozie:CG8
Reputacja: 43
Super

Napisano 00:55, 04.06.2010

Ot taka dygresja, żeby sprawdzać ciśnienie co jakiś czas :-P

raz w miesiącu sprawdzam ciśnienia w oponach zawsze u jednego wulkanizatora, a dwa razy w sezonie sprawdzam wyważenie kół
  • 0

#59 Pete

Pete
  • Forumowicz
  • 399 postów
  • Skąd:City 17
  • Silnik:2.4
  • Wersja:Executive
  • KM:190
  • Paliwo:PB
  • Rok:2005
  • Nadwozie:CL9
Reputacja: 15
Dobra

Napisano 11:30, 23.04.2011

Wybaczcie, że odgrzewam starego kotleta, ale ponieważ niedawno przezbroiłem swój wehikuł z 16-tek na 17-tki pojawił się pewien kłopot.
Moja Hania fabrykę opuściła na oponach 205/55/16 i takie też są uwzględnione na nalepce. W postach wyżej wszyscy zgodnie doszli do wniosku, że pompujemy gumy zgodnie z zaleceniami producenta - niezależnie od profilu i szerokości opony. Po długich poszukiwaniach kupiłem opony Vredestein Ultrac Sessanta 225/45/R17 (w wyborze pomogły opinie na forum HAKP) i tutaj pojawiają się schody... Na swojej stronie, dla Acco 2.4 i dla tej tej gumy Vredestein podaje ciśnienie (przód i tył) 3.1 Bar (!). Nawet biorąc pod uwagę, że z reguły nie mam obciążonego pojazdu i rzadko śmigam z prędkościami pow. 180km/h więc mógłbym pompować ciut mniej to i tak jest to dużo. W ogóle dla wszystkich swoich opon Vredestein podaje tam duże wartości. Zaznaczam, że nigdzie nie wspomina się, iż miałyby to być wartości maksymalne.
Pytanie: czyich zaleceń się trzymać - producenta pojazdu czy producenta opony? Rozumiem, że każda opona ma swoją specyfikę, ale 3.1 to jest jakiś kosmos :-/ Wiem, że parę osób na forum pomyka na tych oponach, więc ciekaw jestem jakie wartości macie u siebie.

Z góry dziękuję za pomoc!
  • 0

#60 eMeM

eMeM
  • Forumowicz
  • 64 postów
  • Skąd:Stargard
  • Silnik:2.2
  • Wersja:Prestige
  • KM:177
  • Paliwo:ON
  • Rok:2006
  • Nadwozie:XE20
Reputacja: 0
Neutralna

Napisano 11:42, 23.04.2011

możliwe że te 3.1 to jest wartość dla rozgrzanej opony - co nie jest niczym dziwnym

ja pompuje 2.6 na zimnych a po ostrej jeździe wzrasta nawet do 3.3
  • 0

Był : Accord VII Sport + 19" -40/60mm

Obecnie : Lexus IS 220d + 18" -30/30mm






Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: all_gen, VI, VII, VIII, V

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych

IPB Skin By Virteq