XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
Przepustnica, IAC, co to i do czego
#1
Napisano 19:41, 05.01.2013
Postaram się wyjaśnić, co jest co, do czego i po co.
Trochę teorii:
Nasze silniki to jednostki wolnossące czyli w przeciwieństwie do turbodoładowanych, powietrze jest zasysane przez tłok "idący w dół" w cyklu ssania a nie wtłaczane przez sprężarkę. W związku z tym silnik zasysa powietrze tworząc podciśnienie w kolektorze dolotowym które jest mierzone przez czujnik MAP SENSOR i jest umieszczony na kolektorze dolotowym. Ciśnienie w dolocie ma zasadnicze znaczenie przy decyzji ile paliwa podać żeby mieszanka była stechiometryczna (jest to jeszcze korygowane przez czujnik tlenu ale to już pomińmy).
To jakie jest ciśnienie w dolocie zależy też od kąta otwarcia przepustnicy. Jeżeli otworzymy przepustnicę, podciśnienie spadnie bo przez większy otwór zostanie zassane więcej powietrza.
Przepustnica w swojej budowie to okrągła płytka która jeżeli jest zamknięta to szczelnie zamyka gardziel obudowy przepustnicy.
Oczywiście nie do przecenienia jest też element przymocowany do wałka przepustnicy, czyli czujnik położenia przepustnicy. Pomaga on w podejmowaniu trafnych decyzji co do ilości dozowanego paliwa i kąta wyprzedzenia zapłonu. Czujnik też informuje komputer kiedy przepustnica jest zamknięta.
Bez powietrza nie ma spalania więc zamknięcie przepustnicy zaduszałoby silnik, dlatego wymyślono rozwiązanie dostarczające powietrze przy zamkniętej przepustnicy. W Accordach VII jest to IAC czyli prostacki zaworek działający na zasadzie elektrozaworu dozującego odpowiednią ilość powietrza.
WAŻNE: Przy puszczonym pedale gazu (wolne obroty) tylko i wyłącznie przez ten zaworek dostaje się powietrze do silnika (zakładam oczywiście sprawną przepustnicę, bez ingerencji i śrubę krańcową).
Sedno sprawy:
Zakładamy sytuację, że auto pracuje na biegu jałowym, przepustnica jest zamknięta i powietrze nie ma dostępu przez gardziel obudowy przepustnicy. Podciśnienie w kolektorze jest na poziomie ok 28 kPa więc ilość powietrza ogranicza zawór IAC. Jeżeli czujnik tlenu wskaże że mieszanka jest nieprawidłowa to komputer decyduje o większym otwarciu lub o przymknięciu zaworu czyli jeżeli sonda uzna że jest za bogato to zawór się bardziej otworzy i analogicznie jeżeli będzie ubogo to IAC się przymknie aż do kolejnego cyklu gdzie znowu skład zostanie sprawdzony. Skład mieszanki nie jest sterowany tylko iw wyłącznie korektami wtrysków bo warunki pracy przy zamkniętej przepustnicy mogą być tak różne że czasy wtrysków przekroczyłyby wartości dopuszczalne.
Na poniższej fotce widać że powietrze trafiając na zamkniętą przepustnicę idzie do góry przez IAC. Między dwoma lewymi komorami (prawa służy do ogrzania, trafia tam ciepły płyn chłodzący) jest zawór IAC który otwiera się lub zamyka w zależności od potrzeb.
Miejsce w którym powietrze trafia do IAC widać na poniższej fotce:
Sam zawór IAC to łukowata blaszka otwierająca bądź zamykająca gniazdo zaworu.
Z góry, widok na obudowę przepustnicy wygląda tak:
Po opuszczeniu zaworu IAC, powietrze wpada do kolektora dolotowego jak widać na poniższym zdjęciu:
Słów kilka o czyszczeniu:
Zawór o którym tu piszę lubi się brudzić, mimo że powietrze trafia już przefiltrowane. U mnie był pokryty smolistą, lepką substancją i blokował się w skrajnych położeniach , skutkowało to opóźnieniami przy otwieraniu i zamykaniu. Efekt był taki że zdejmując nogę z gazu, obroty spadały do ok pięciuset obrotów i dopiero się podnosiły. Po czyszczeniu pięknie schodzą do ok. siedmiuset i stoją niewzruszone.
Zaworek najlepiej czyścić twardym pędzlem i środkiem do czyszczenia gaźników, ładnie to wymyć i porządnie wypłukać żeby pracował płynnie w pełnym zakresie.
Ważne! Zapamiętajcie położenie blaszki w elektromagnesie przy jego demontażu.
Przy odkręcaniu koniecznie używajcie dobrze dopasowanego Phillipsa bo łby są miękkie i zaskakująco łatwo je zjechać Pozidrivem. Lepiej się do tego przyłożyć i podejść z szacunkiem bo drugiego podejścia nie będzie
Mam nadzieję że trochę wyjaśniłem i pomoże to przy lokalizowaniu problemów.
#2
Napisano 13:00, 07.01.2013
#3
Napisano 13:16, 07.01.2013
#4
Napisano 14:08, 07.01.2013
Angole na graty << -- Klick
tel. 603 36 sześć sześć 46
#5
Napisano 14:24, 07.01.2013
Trigger, robiłeś to na VII genie K20A6? jak tak coś zapodaj jak zdjęć przepustnicę i inne zdjęcia i przeniosę go do zbioru Zrób to Sam..
Dokładnie K20A6. Napisz jeszcze raz o tych zdjęciach bo nie bardzo zrozumiałem
#6
Napisano 15:54, 07.01.2013
Angole na graty << -- Klick
tel. 603 36 sześć sześć 46
#7
Napisano 21:59, 07.01.2013
czy masz jakieś foty jak robiłeś demontaż przepustnicy dla potomnych co chcieli by samemu coś popsuć
Niestety nie mam. To jest stara przepustnica którą kupiłem dla samego TPS i tak leży na czarną godzinę.
#8
Napisano 23:20, 07.01.2013
#9
Napisano 09:03, 08.01.2013
Czy przed czyszczeniem oprócz zbytnich spadków obrotów przy wysprzęglaniu miałeś coś takiego, że silnik pracował nierówno (telepał) na jałowym podczas postoju ? Jakieś drgania jednostki przenoszone do wnętrza itp ?
Jak ma obroty 700-750 albo wyżej to nie drży a takie obroty są prawidłowe i takie się trzymają po czyszczeniu. Tzn jest delikatna wibracja ale nie jest to uciążliwe. Większe wibracje zaczynają się jak wyłączę światła i obroty spadną do 600-650 ale takie bez obciążenia są prawidłowe.
Jak był nie do końca nagrzany (ok 70-80 stopni) to obroty czasami same z siebie opadały powoli żeby znowu się podnieść na prawidłowe i za chwilę znowu opadły i się podnosiły.
Prawda jest taka że różny stopień zabrudzenia może dawać różne efekty. Nie jest to też lekarstwo na wszystko bo np brudny IAT (czujnik temperatury na rurze dolotu) też może zaburzać pracę silnika.
#10
Napisano 20:57, 08.01.2013
Choć nie wiem czy po wyczyszczeniu (w sumie podwójnym) IAC i samej przepustnicy jego praca jest prawidłowa, ponieważ ten "wałek" wewnątrz łapie lekki opór podczas obracania w dwóch skrajnych pozycjach, nie obraca się całkiem płynnie.
Teraz jednak bardziej interesuje mnie kompresor klimy, który jeżeli ma jakiś problem może tak samo obciążać silnik na jałowym.
Jeżeli nie sprawdzi się się ta teoria to ostatnią rzeczą jaką zrobię będzie podmiana całej przepustnicy na próbę.
#11
Napisano 21:14, 08.01.2013
U mnie po przeanalizowaniu wszystkiego pod HDS raczej wykluczam IAC czy któryś z czujników.
Choć nie wiem czy po wyczyszczeniu (w sumie podwójnym) IAC i samej przepustnicy jego praca jest prawidłowa, ponieważ ten "wałek" wewnątrz łapie lekki opór podczas obracania w dwóch skrajnych pozycjach, nie obraca się całkiem płynnie.
Teraz jednak bardziej interesuje mnie kompresor klimy, który jeżeli ma jakiś problem może tak samo obciążać silnik na jałowym.
Jeżeli nie sprawdzi się się ta teoria to ostatnią rzeczą jaką zrobię będzie podmiana całej przepustnicy na próbę.
U mnie wałek IAC kręci się bez oporu dookoła. Ja cały czas mówię o sytuacji przy wyłączonej klimie bo jazda na klimie to dla mnie porażka. Klima zawsze będzie obciążała silnik i przy załączaniu zawsze będzie odczuwalne zmulenie. Te zmiany pracy silnika przy załączaniu i wyłączaniu klimy doprowadzają mnie do szału i na klimie jeżdżę tylko latem jak temp przekracza ok 23 stopnie, w pozostałych warunkach klima jest na OFF.
Szkoda że nie mieszkasz bliżej to bym Ci pożyczył przepustnicę to byś sobie sprawdzić, jednocześnie wykluczyłbyś TPS.
#12
Napisano 23:09, 08.01.2013
TPS by raczej wyszedł na HDSie, a wartości tego jak i innych w normie.
Co do przepustnicy, fakt, szkoda
#13
Napisano 13:20, 09.01.2013
teraz w sumei tak nie mam ale czasem w lato przy duzych upalach mialem taka wlasnie sytuacje, bylo jeszcze gorzej jak wlaczalem klime...
ogolnie tez towazysza mi drgania wyczowalne w kabinie.
#14
Napisano 08:47, 10.01.2013
W moim przypadku akurat mróz powoduje, iż owe drgania nasilają się.
W okresie letnim dopiero poniżej ~750rpm są wyczuwalne, czyli w zasadzie przy włączonych światłach i 850rpm nie ma problemu.
Gorzej jak się nie obciąży (wyłączy światła) i otworzy jeszcze drzwi... drrrrrrrrrrr :-/
#15
Napisano 09:08, 10.01.2013
Użytkownicy przeglądający ten temat: 0
0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych