Opona 225/55/17 jest o 7.5% większa od OEM'OWEGO rozmiaru - 205/55 - czyli jest wyższa - AŻ - o około 5 centymetrów.
Przekłamania licznika - zawyżanie prędkości rzeczywistej - to nie kaprys producentów aut czy opon, to nie usterka prędkościomierza czy nieprawidłowa kalibracja, ale unijna dyrektywa - 77/433/EWG, która zabrania żeby licznik pokazywał prędkość niższą niż rzeczywista, przeciwnie - dopuszcza wyłącznie zawyżanie pomiaru przez prędkościomierz.
Jeżeli chodzi o dobór zamiennika opony wzorcowej to zasada jest prosta - rozmiar zamiennika powinien mieścić się w zakresie od +1,5% do -2% średnicy zewnętrznej rozmiaru wzorcowego.
Rozmiar zamienników wynika z porównania średnic zewnętrznych opony wzorcowej i sugerowanej jako zamiennik. Jeśli różnica mieści się pomiędzy +1,5% a -2% to opona może być użytkowana jako zamiennik opony oryginalnej.
Ponadto, wyliczenie zamiennika jest właściwe tylko w przypadku porównania z rozmiarem homologowanym do naszego auta.
Średnica zewnętrza koła - całkowita wysokość opony od ziemi do czubka bieżnika - dla opony 225/55/17 wynosi 679.3 mm - gdzie OEM ma TYLKO 631.9 mm - i przekłamuje o około 8 km/h - widzisz 104.61 km/h a jedziesz 112.45 km/h.
Więc nawet jeśli licznik przy stówce przekłamuje o jakieś 2-3 km/h to - na powyższych oponach - i tak jedziesz pięć więcej niż pokazuje licznik.
...a później na ograniczeniu do 50 km/h, przed fotoradarem zwalniają do 30 km/h, bo nie wiedzą ile jadą
Pozdrawiam
- Artur