Diagnosing with Fuel Trims
Fuel trims can help you zero in on the problem, especially when there are no other trouble codes present. Knowing whether a vehicle is running too rich or too lean will help narrow down your diagnosis. Fuel trims that differ greatly from one cylinder bank to the other will also point you in the right direction. Always evaluate fuel trims at idle and at 2500 RPM.
Running too rich – High negative fuel trim corrections can be caused by MAF sensor problems, high fuel pressure, leaking fuel pressure regulator diaphragm, faulty evaporative emissions components, leaking injectors, defective O2 sensors, exhaust leaks/pinholes before the O2 sensor, coolant temp sensor problems, and base engine issues such as low compression and incorrect camshaft timing.
Running too lean – High positive fuel corrections can be traced to MAF and O2 sensor faults, vacuum leaks from intake gaskets/hoses, unmetered air (intake snorkel leak), clogged or dirty fuel injectors, fuel delivery issues, and exhaust restrictions such as a clogged catalytic converter.
Diagnostic Tip:
For a suspected vacuum leak, note the fuel trims at idle and increase engine speed to 2500 RPM and hold. If the STFT immediately decreases and moves to acceptable levels and the LTFT slowly starts to come back down, you have a vacuum leak. After the repair, reset the KAM and start the vehicle. Monitor the fuel trims to make sure they are within the normal ranges. It could take up to 10 miles of driving for an accurate LTFT reading.
a propo jeszcze tego co pablo nam tu podesłał - w przyczynach jest podany przytkany wylot, łącznie z zapchanym katalizatorem - akurat tego się nie spodziewałem - reszte przerabiałem.
no i oczywiście najczęściej pojawiająca się diagnoza - czyli nieszczelność w dolocie...rzeczywiście problem występuje tylko na idlu, po dodaniu gazu zaczyna się wszystko normować... tylko, że moje pomysły dotyczące sprawdzenia szczelności dawno się wyczerpały. wspominałem, że zrobiłem nawet domową maszynę do robienia dymu, który wpuściłem w kolektor i szukałem gdzie wyfrunie. nic to nie dało. oczywiście różni ludzie, różnymi rzeczami też pryskali czekając na olśnienie albo swój samozapłon - też kicha...
w swoich poszukiwaniach dotarłem do informacji o EVAPie - czyli systemie odprowadzenia oparów ze zbiornika paliwa - opary z baku wędrują do zbiornika EVAP, a następnie poprzez zawór sterowany podciśnieniem zasysane są do kolektora i ulegają spaleniu (takie małe nitro ) . pomysł był taki, że może zawór jest non stop otwarty, albo gdzieś jest dziura w tym zbiorniku, bądź w przewodach i tędy dostaje się lewe powietrze - nie zweryfikowałem tego u siebie do tej pory.
co do tego co napisał thembol:
sondę mam taki jak napisałem OEM - czyli denso.
co do Twojej teorii o gazie - jeśli miałeś strojone po korektach, to nie odczujesz różnicy, gdybyś miał strojone np. po AFR gazu to na pewno obcinałby Ci wtrysk.
co do filtra paliwa no i oczywiście ciśnienia - zgadzam się, że może to być powodem - nie mogę się zebrać, żeby wymienić ten filtr. na pewno nie zaszkodzi, a może rzeczywiście jest tak zasyfiony, że ogranicza przepływ paliwa tylko w IDLU kiedy jest niskie. gdyby to było to, to naprawdę proste rozwiązanie w porównaniu do naszych wywodów.
co do Twoich obaw odnośnie jazdy z takimi korektami - w closed loopie, komp bierze pod uwagę wskazania lambdy i w ten sposób oblicza ilość paliwa jaką musi dostarczyć w danej chwili. w open loopie - czyli np. jak hamujesz silnikiem, bądź deptasz w podłogę przestaje go interesować lambda, tylko leje tyle ile fabryka mu powiedziała dla określonych warunków (zassane powietrze,obroty,temp, i coś tam jeszcze). nie ma więc możliwości, by brakowało mu w tym stanie paliwa - wręcz pewnie ma go więcej niż w closed loopie. na sondzie AFR widziałem jak schodził do stosunku 12:1 przy pełnym bucie - więc wszystko gra.
co więcej byłem na hamownii, i auto "wypluło" 196KM - więc moc też nie spada. pamiętaj również, że jest to cały czas problem który komputer potrafi sobie sam skorygować właśnie tymi korektami - po to właśnie one są, by pomóc mu utrzymać najlepszą dla siebie mieszankę. gdyby było to poważniejsze, to waliłby po prostu CE o ubogiej mieszance - wtedy już rzeczywiście można się zacząć przejmować
no to tyle na razie - to co panowie - kto pierwszy zmierzy u siebie ciśnienie na listwie, albo wymieni filtr? CZAS START