jeszcze raz Wam przypomnę. podglądanie parametru AFR poprzez zwykłego ELM'a jest równie wiarygodne, co spalanie pokazywane przez Torque'a.
jest to parametr OBLICZANY, a nie RZECZYWISTY z czujnika - więc nie sugerujcie się tym.
druga sprawa: co Was interesuje AFR podczas postoju na biegu jałowym? zrozumcie w końcu zasadę tych korekt... ECU silnika koryguję dawkę wtrysku (czyli właśnie STFT i LTFT) w oparciu o wskazania: sondy lambdy pierwszej, czujników: temperatury powietrza zasysanego,położenia wału korbowego, położenia wałka rozrządu, temperatury płynu chłodzącego, spalania stukowego, ciśnienia w kolektorze dolotowym,sygnału obrotów i pewnie jeszcze paru innych. cały ten proces odbywa się w tzw. pętli zamkniętej (CL). ECU w tym procesie dąży do "zadowolenia" lambdy na wydechu (czyli min. do prawidłowego stosunku A/F).
Druga sytuacja, ma miejsce kiedy silnik przechodzi w pętlę otwartą (OL). Przestaje on wtedy patrzeć na wskazania ww. czujników i zaczyna "lać" paliwem, tyle ile producent określił dla: prędkości obrotowej/uchylenia przepustnicy. I właśnie wtedy, w tych skrajnych warunkach jest najważniejszym by stosunek AFR był prawidłowy. Przede wszystkim dlatego, że są to często ekstrema (pałowanie do odcinki). Stosunek powietrza do paliwa powinien się wtedy obniżyć (więcej paliwa do powietrza)
Jeśli, ktoś nie wie to stan OL mamy również podczas hamowania silnikiem - w każdych warunkach, kiedy wtryskiwacze zostają odłączone ze względu min. na oszczędność paliwa.
Po to w silnikach zastosowano te Fuel Trimy, by komputer sam sobie radził z różnymi warunkami. I naprawdę, doszedłem już do wniosku że nie ma sensu zajmować się tym i szukać dziury w cały, jeśli wartości nie przekraczają progu zapalenia się CE z błędem bogatej/ubogiej mieszanki.
Jeśli CE zapala się na benzynie - szukaj i diagnozuj, a potem ustawiaj gaz.
Jeśli CE zapala się tylko na gazie - gaz do regulacji u FACHOWCA.
Jeśli CE się nie zapala - wypij piwo, i przestań o tym myśleć i szukać - wystarczająco czasu poświęciłem na studiowanie zależności wszelakich, a silnik jak chodził tak chodzi nadal - niezależnie od moich starań go "naprawienia".