Skocz do zawartości


RODO w HAKP

Zdjęcie

Podświetlanie zegarów i panelu sterowania nawiewem


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
12 odpowiedzi w tym temacie

#1 Muran

Muran
  • Forumowicz
  • 123 postów
  • Skąd:Jarosław
  • Silnik:2.0
  • Wersja:ES
  • KM:114
  • Paliwo:PB
  • Rok:1994
  • Nadwozie:CC7
Reputacja: 0
Neutralna

Napisano 12:25, 07.11.2010

Witam. Od jakiegoś czasu walczę z podświetleniem w moim aucie i mam kilka problemów.

Zacznę od podświetlania zegarów.

Na początku użyłem diod z oprawką i płaskim stożkiem
Zdjęcie podglądowe: http://allegro.pl/di...1269785502.html

Efekt był taki że straciłem tylko pieniądze bo te metalowe elementy szybko się łamały. W dodatku na środku jest żarówka od której idą dwa kabelki do górnego podświetlania, więc musiałem zrezygnować z górnego podświetlenia lub na środku zostawić zwykłą żarówkę ale efekt był tragiczny.

Dzięki koledze Seraphim odkryłem diody T5 które wsadziłem zamiast żarówek. Efekt niestety nie był zadowalający a to z dwóch powodów:

Tarcze zegarów w niektórych miejscach słabiej świecą oraz nie widać przebiegu km oraz licznika przejechanych km.
Widać tylko gdy mam górne podświetlenie ale one jest za mocne. Efekt jest taki jakbym miał zwykłe żarówki na zegarach a z góry tylko podświetlenie niebieskie.

Tak więc wpadłem na pomysł żeby te górne podświetlenie trochę zmniejszyć a dokładnie zakleiłem taśmą tą górną płytkę żeby niebieskie światło z góry mniej przebijało. Wygląda to teraz o wiele lepiej. Widać wskazówki ale nie widać w dalszym ciągu przebiegu i licznika przejechanych km.

Dziś znalazłem te same diody T5 ale walcowane czy jak się one nazywają :D I zastanawiam się czy nie użyć ich na zegary żeby w końcu świeciły równomiernie i żebym widział ten przebieg i licznik przejechanych km :D

Ja bym prosił o jakieś porady z waszej strony oraz tych którzy bawili się w to o jakieś fotki ;)
Bardzo by mi zależało.

Co do nawiewu to też planuje zmienić podświetlenie i podświetlenie tych przycisków.
Gdzieś na forum był opis jak się do tego dobrać ( podobno dużo roboty :D ). Mam nadzieję że znajdę :D Chyba że ktoś ma link to bardzo bym prosił :)

Bawiłem się też w podświetlanie przycisków od panelu sterowania szyb oraz od przycisku do ogrzewania tylnej szyby oraz przeciwmgielnych. Niestety diody za każdym razem się paliły. Kupowałem rożne ale efekt nigdy nie był pozytywny. Dziś przeczytałem że trzeba użyć rezystor. Jutro pójdę do elektrycznego i kupię. Tylko czym i w miarę najtaniej sprawdzić gdzie jest + a gdzie - na diodzie?:D


Czekam na jakieś porady co do moich problemów :)
Z góry dziękuje :)

Pozdrawiam
  • 0

#2 Jarek

Jarek
  • Klubowicz
  • 7,399 postów
  • Skąd:Dębica i okolice
  • Silnik:1.8
  • Wersja:ES
  • KM:136
  • Paliwo:PB
  • Rok:1999
  • Nadwozie:CG8
Reputacja: 43
Super

Napisano 12:40, 07.11.2010

widziałem kilka zegarów z włożonymi diodami led, sam próbowałem w civicu i takie które świeca 110st i takie co maja teoretycznie 160st, dyfuzyjne - kąt świecenia - wszystkie według mnie to szmelc. żadna dioda led nie zastapi fabrycznej żarówki. Mówię tu o przeróbkach nie biorę pod uwagi zegary które maja oryginalnie system podświetlania wykonany na ledach. Przeróbki to według mnie lipa.
Co do samych diód to jeżeli chcesz koniecznie to kupuj diody na 12V np takie http://www.tme.eu/pl...earch=dioda 12v
Podkreślam to moje zdanie na temat ledów do podświetlania zegarów, pokręteł, przełączników.
  • 0

#3 Muran

Muran
  • Forumowicz
  • 123 postów
  • Skąd:Jarosław
  • Silnik:2.0
  • Wersja:ES
  • KM:114
  • Paliwo:PB
  • Rok:1994
  • Nadwozie:CC7
Reputacja: 0
Neutralna

Napisano 12:57, 07.11.2010

Co do samych diód to jeżeli chcesz koniecznie to kupuj diody na 12V np takie http://www.tme.eu/pl...earch=dioda 12v
Podkreślam to moje zdanie na temat ledów do podświetlania zegarów, pokręteł, przełączników.


No kupiłem identyczne jakie mi podałeś ale wszystkie się paliły :/ Pewnie trzeba ten rezystor. Dwa razy mi zaświeciła jedna ale zaraz zgasła.
  • 0

#4 Jarek

Jarek
  • Klubowicz
  • 7,399 postów
  • Skąd:Dębica i okolice
  • Silnik:1.8
  • Wersja:ES
  • KM:136
  • Paliwo:PB
  • Rok:1999
  • Nadwozie:CG8
Reputacja: 43
Super

Napisano 13:01, 07.11.2010

nie - jezeli sa to diody na 12V to nie trzeba żadnych rezystorów ładujesz bezpośrednio pod 12V i świecą

[ Dodano: 2010-11-07, 13:02 ]
gdzies chyba jeszcze mam jak mi wyślesz adres na PW to wyślę Ci na próbę diody na 12V i spróbujesz. Może zamówiełes diody na 12V a przysłali Ci inne :))
  • 0

#5 grzegorz1982

grzegorz1982
  • Forumowicz
  • 935 postów
  • Skąd:Warszawa
  • Silnik:2.0
  • Wersja:Executive
  • KM:155
  • Paliwo:PB
  • Rok:2007
  • Nadwozie:CL7
Reputacja: 5
Neutralna

Napisano 18:02, 07.11.2010

nie lepiej było kupić normalne żarówki tylko kombinować ? wiem ze ASO ma ceny kosmiczne za te żaróweczki (nie wiem czy takie same są ale po linku itp stwierdzam ze te same) ale można kupić zamiast 3W kupić 2,3W i różnicy nie zaobserwujesz
  • 0

#6 Muran

Muran
  • Forumowicz
  • 123 postów
  • Skąd:Jarosław
  • Silnik:2.0
  • Wersja:ES
  • KM:114
  • Paliwo:PB
  • Rok:1994
  • Nadwozie:CC7
Reputacja: 0
Neutralna

Napisano 18:28, 07.11.2010

Ale chciałbym mieć innego koloru podświetlenie :)
  • 0

#7 grzegorz1982

grzegorz1982
  • Forumowicz
  • 935 postów
  • Skąd:Warszawa
  • Silnik:2.0
  • Wersja:Executive
  • KM:155
  • Paliwo:PB
  • Rok:2007
  • Nadwozie:CL7
Reputacja: 5
Neutralna

Napisano 19:24, 07.11.2010

To nie lepiej było kupić kapturki i założyć na żarówki.
  • 0

#8 Muran

Muran
  • Forumowicz
  • 123 postów
  • Skąd:Jarosław
  • Silnik:2.0
  • Wersja:ES
  • KM:114
  • Paliwo:PB
  • Rok:1994
  • Nadwozie:CC7
Reputacja: 0
Neutralna

Napisano 19:32, 07.11.2010

Moim zdaniem efekt nie jest za dobry. Zresztą do panelu sterowania szybami i innych przycisków muszę kupić takie diody jak podał Jarek bo tylko takie podchodzą. Muszę wyjąć starą żarówkę i włożyć diodę i tylko zagiąć i obciąć druciki, tylko że moje nie były 12 V na pewno bo się paliły. Chcę w aucie mieć jeden kolor w miarę a nie różne. Przyciski od nawiewu 2 świecą na pomarańczowo jeden na zielono jak się włączy. Także chcę to ogarnąć. Zresztą i tak dużo mam popalonych diod.
  • 0

#9 gegu

gegu
  • Klubowicz
  • 138 postów
  • Skąd:Katowice
  • Silnik:2.0
  • Wersja:Sport
  • KM:155
  • Paliwo:PB
  • Rok:2006
  • Nadwozie:CM1 Tourer
Reputacja: 1
Neutralna

Napisano 19:45, 07.11.2010

nie - jezeli sa to diody na 12V to nie trzeba żadnych rezystorów ładujesz bezpośrednio pod 12V i świecą


A możesz mi kolego powiedzieć w jaki sposób jest ograniczany prąd przepływający przez tą diodę??

Rezystor przy diodzie jest po to, aby ograniczyć prąd przepływający przez złącze P-N diody w kierunku przewodzenia (podczas świecenia), a że przy okazji odkłada się na nim "reszta" napięcia zasilającego to już inna sprawa.

Teoria teorią, ale ciekawy jestem jak została rozwiązana ta sprawa w diodach z oprawkami R5/T5 z allegro - wytłumaczcie mi proszę, jak ktoś ma takie diody i może zerknąć, bo ja nie wiem.

---edit----

Tylko czym i w miarę najtaniej sprawdzić gdzie jest + a gdzie - na diodzie?:D


Zobacz jak jest zbudowane złącze w diodzie - te metalowe elementy wewnątrz.

Dołączona grafika
Uploaded with ImageShack.us

----edit----
Link do zdjęcia z aukcji. "Płatek" (styk) po lewej to katoda (elektroda o potencjale ujemnym).

Dołączona grafika
Uploaded with ImageShack.us
  • 0

#10 Jarek

Jarek
  • Klubowicz
  • 7,399 postów
  • Skąd:Dębica i okolice
  • Silnik:1.8
  • Wersja:ES
  • KM:136
  • Paliwo:PB
  • Rok:1999
  • Nadwozie:CG8
Reputacja: 43
Super

Napisano 23:08, 07.11.2010

A możesz mi kolego powiedzieć w jaki sposób jest ograniczany prąd przepływający przez tą diodę??

mogę - taka jest konstrukcja diody na 12V takie kupowałem i podłączałem bezpośrednio do 12V http://www.tme.eu/pl...earch=dioda 12v
  • 0

#11 gegu

gegu
  • Klubowicz
  • 138 postów
  • Skąd:Katowice
  • Silnik:2.0
  • Wersja:Sport
  • KM:155
  • Paliwo:PB
  • Rok:2006
  • Nadwozie:CM1 Tourer
Reputacja: 1
Neutralna

Napisano 01:27, 08.11.2010

mogę - taka jest konstrukcja diody na 12V takie kupowałem i podłączałem bezpośrednio do 12V http://www.tme.eu/pl...earch=dioda 12v


Dziękuję, w końcu doczytałem w katalogu: "12V internal resistor".
Naprawdę, nie chodziło mi o to, czy kupiłeś te diody i u Ciebie działa lub nie, tylko o to, czy to ma prawo działać i dlaczego. Wystarczyło napisać, że diody te mają wewnątrz rezystor, "umieszczany" tam w procesie produkcyjnym.
Moje podejrzenia były spowodowane rysunkami diodek, dostępnych na alledrogo, w przeźroczystych oprawkach R10/R5, gdzie widać przez nie, że do diody led dodano zwykłą diodę oraz rezystor. Coś jak tutaj.
  • 0

#12 Jarek

Jarek
  • Klubowicz
  • 7,399 postów
  • Skąd:Dębica i okolice
  • Silnik:1.8
  • Wersja:ES
  • KM:136
  • Paliwo:PB
  • Rok:1999
  • Nadwozie:CG8
Reputacja: 43
Super

Napisano 11:19, 08.11.2010

alez nie ma problemu, wszystkie kwestie problematyczne trzeba w miarę mozliwości wyjaśniać - te diody które ja proponuje mozna łatwo włożyc np do podświetlania przycisków ponieważ nie trzeba ładowac opornika którego montaz w przełączniku jest kłopotliwy. Ale i tak polecam żarówki - ładniej świecą
  • 0

#13 gegu

gegu
  • Klubowicz
  • 138 postów
  • Skąd:Katowice
  • Silnik:2.0
  • Wersja:Sport
  • KM:155
  • Paliwo:PB
  • Rok:2006
  • Nadwozie:CM1 Tourer
Reputacja: 1
Neutralna

Napisano 11:23, 09.11.2010

alez nie ma problemu, wszystkie kwestie problematyczne trzeba w miarę mozliwości wyjaśniać


Zgadzam się w 100% i dziękuję za wyjaśnienie sprawy do końca (jak dla mnie oczywiście).
  • 0




Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych

IPB Skin By Virteq