XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
XIV Ogólnopolski Zlot Honda Accord Klub Polska
Układ stabilizujący napięcie
#1
Napisano 15:05, 22.10.2010
Prosiłbym o poradę - w związku z nadchodzącą zimą chciałbym założyć lepsze żarówki.
I tutaj zaczyna się problem, bo na poprzednich żarówkach Tungsram +60 jeździłem jakoś 2 miesiące. W poprzednim aucie wymieniałem po roku (zawsze tak robię) i było ok.
Przechodząc do tematu - chciałbym zmontować układ "stabilizujący" napięcie.
Typowy stabilizator napięcia np taki:
http://sklep.avt.pl/go/_info/?id=36637
Wymaga napięcia minimum o 5V większego od wyjściowego. Takie coś niestety jest niemożliwe.
Coś mi po głowie chodzi układ na bazie kondensatora i diody, ale nie mam za bardzo pojęcia jak go wykonać.
Może ktoś ma taką wiedzę i poradzi?
#2
Napisano 13:42, 04.11.2010
--edit---
Chcę tylko dodać, że rozważamy samochodowe instalacje elektryczne 12V, nie 24V lub 6V - gdzie te same zjwiska tam występują tylko w większej lub mniejszej skali.
#3
Napisano 15:25, 04.11.2010
Żarówki o "większej jasności", np Tungsram +60 działają ok 2-3 miesiące i się palą. Na żarówkach normalnych (obecnie standardowa Narva) nie mam takiego objawu.
Ładowanie jest ok - 14.4V max. Chodzi o to, że przy większej ilości odbiorników po odpuszczeniu gazu napięcie znów opada do ok 13V (13.6 bez odbiorników przy naładowanym aku).
O coś takiego mi chodzi - nie wiem czy nie wystarczyłby odpowiedni kondensator do tego.
#4
Napisano 18:21, 04.11.2010
to taki urok tych żarówek max pół roku i śmietnik.
#5
Napisano 10:26, 05.11.2010
W acco 2 miesiące i do wymiany. Dlatego coś kombinuję, bo z tungsramów byłem bardzo zadowolony.
#6
Napisano 19:22, 07.11.2010
#7
Napisano 19:57, 07.11.2010
gegu, jedna z wad/zalet diody jest to ze maja jakiś spadek napięcia, wiec w tym wypadku po to się stosuje diodę
#8
Napisano 20:25, 07.11.2010
Wymieniam i tak przynajmniej raz do roku, bo wiadomo, że się wypalają i nie świecą już jak nowe.
Muszę tylko założyć je a przy takiej pogodzie to się nie chce :P
Pisałem o czymś takim, bo mam u siebie na krótkich żarówki H4 w których i tak jest wykorzystywane tylko jedno włókno. Na długich mam H1.
Miałem plan zrobić dodatkowy obwód zasilający włókna w H4 i mieć podwójne długie
Ale nie mam za bardzo garażu żeby coś takiego wydłubać. Ale przez zimę może w końcu coś takiego wymodzę.
#9
Napisano 21:21, 07.11.2010
przemkowal, jak chcesz obniżyć napięcie na żarówce 1,5V to wepnij diodę (1,5V to spadek na diodzie wiec jak masz te 13,6V po podłączeniu diody szeregowo + kondensator równolegle miedzy dioda a żarówką) powinnes mieć ~12V ale mimo to nie wydłużysz żywota żarówki, skoś te dodatkowe światło musi sie brać.
1. Dziękuję za naprowadzenie na tok myślenia o diodzie - już wiem w jakim celu miałaby się znaleźć w układzie. W tym momencie trzeba połączyć diodę szeregowo z żarówką, a kondensator równolegle do nich - pozwoliłem sobie na rozwinięcie Twojego skrótu myślowego.
2. O jakiej diodzie mowa? Spadek napięcia na diodzie w kierunku przewodzenia wynosi 1,5V dla diody LED o jakimś tam kolorze (chyba czerwony), dla innych kolorów występuje inny spadek napięcia (np.: 1,6V, 1,7V). Weź proszę pod uwagę, że prąd płynący w układzie to jakieś 5A (55/60W dla H4). Musiałaby być chyba jakaś dioda zenera na 1,5V, tylko nie wiem czy dostanie się taką na odpowiednią wartość prądu/mocy. Ewentualnie trzeba dać 2 diody prostownicze (spadek napięcia 0,7V/szt. dla krzemowej) połączone szeregowo, oczywiście na odpowiedni prąd/moc.
gegu, jedna z wad/zalet diody jest to ze maja jakiś spadek napięcia, wiec w tym wypadku po to się stosuje diodę
To nie jest wada/zaleta - taka jest poprostu zasada działania diody.
W rozpatrywanym przypadku żarówka pełni rolę opornika o rezystancji P=I^2 *R stąd R=P/I^2.
Dla naszego przykładu mamy P=60W (H4), I=5A, R=?
R=60 W / 25 A^2=2,4 Ohm
Ps. Wiem, że koniec trochę nie na temat, jednak chciałem to wszystko wyjaśnić do końca.
----edit----
Po napisaniu powyższych moich wywodów, stwierdziłem, że bardzo odbiegliśmy od tematu, ponieważ chodziło o układ stabilizacji napięcia, a nie o układ obniżający napięcie. Zastanówcie się proszę co się stanie jeśli napięcie ładowania/zasilające wzrośnie lub zmaleje.
Użytkownicy przeglądający ten temat: 0
0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych