Na początek nie wiem czy dobry dział, więc w razie czego proszę o przeniesienie do odpowiedniego. Pisze zanim zacznę rozbierać skrzynie.
Już gdzieś w swoim temacie opisałem błąd, ale to nie ma znaczenia. Generalnie od kilku miesięcy walczę z głupim problemem, którego do dziś de facto nie jestem w stanie zdiagnozować. Ani ja ani kilku magików jak dotychczas, czy to elektryków, elektroników, mechaników i speców od skrzyni automatycznych. Jedynie dodam, że ci ostatni raczej odrzucają problem z samą skrzynią i zaworkiem, który w niej siedzi. To samo usłyszałem w serwisach auto i nieautoryzowanych, z którymi rozmawiałem. Np ASO z Malowniczej to nawet nie wiedzieli o istnieniu takowych zaworków
Do rzeczy:
W trakcie jazdy skrzynia wchodzi w tryb awaryjny, wywala kontrolkę VSA i check. Po restarcie zostaje sam check. Wszystko zaczyna działać ok.
Odczyt wskazuje na błąd P0976 - "zwarcie w obwodzie elektrozaworu B zmiany biegów". Dodatkowo zawsze wskakuje błąd ABS - 83-1 "usterka współzależności ECM/ PCM".
Sytuacja ta jest bardzo nieregularna, raz wyskoczy 1x miesiąc, raz 2 x tydzień, raz 1 x na dwa miesiące. Dotychczas wymienione zostały m.in. alternator i aku. Powiem szczerze, że był spokój na długi okres i miałem nadzieję, że to przyczyna w spadku napięcia, a teraz znowu to samo. Wykluczyłem już ponownie alternator, akumulator i rozrusznik.
Dodatkowo zmieniałem olej w skrzyni. Co istotne chyba, zawsze ta "usterka" wystąpi w czasie do max ok 2-3 min. od ruszenia, nigdy później. Myślałem żeby iść tym tropem, np. temperatura, rozgrzanie płynów itd. Jednak nie, w sytuacjach, kiedy auto jest rozgrzane też to się dzieje, ale oczywiście po jakimś tam krótkim postoju i rozruchu ponownym.
Co jeszcze, chyba wszystkie wtyki posprawdzałem, poczyściłem i przy skrzyni i ECU, żadnych przetarć na kablach nie zauważyłem, testy wg manuala zawsze pozytywne....i zawsze kończy się tak samo:
"Usterka okresowa, układ obecnie jest sprawny. Sprawdzić, czy w przewodzie GRN/WHT nie wystąpiło okresowe zwarcie do masy między zaworem B zmiany biegów a PCM. Jeśli na ekranie został wyświetlony komunikat NIEZAKOŃCZONY, przejść do punktu 4 i sprawdzić ponownie"
Ostatnio, co robiłem (tj. elektryk), to sprawdzałem, czy jest jakieś zwarcie do masy na przewodzie od wiązki przy skrzyni do ECU i wszystko jest niby ok.
Wyczyszczony został również elektrozawór i wymienione uszczelki no ale chyba nie ten, co potrzeba, bo siedzący na zewn. skrzyni - elektrozawór B tylko, że odpowiedzialny za sterowanie ciśnieniem sprzęgła.
Robiąc głupi test samodzielnie, na włączonym zapłonie odpinam złączkę na skrzyni biegów odpowiedzialną za te kilka elektrozaworów zmiany biegów (chyba od A do E) sytuacja jest niemalże identyczna tzn. tryb awaryjny, VSA, błąd 83-1 oraz uwaga: poza kilkoma innymi jest P0977 "Przerwa w obwodzie elektrozaworu B zmiany biegów". Czyli blisko.
Reasumując, ponieważ nie mogłem na forum żadnej podobnej historii odnaleźć, jest tu ktoś w stanie coś podpowiedzieć? Co to może być? Co dalej sprawdzać?
Czy może to być związek np. z ABS i tym błędem aniżeli od skrzyni ? (odpinając każdą wtyczkę od skrzyni dodam że i tak zawsze wywala 83-1 więc nie sądzę ale się nie znam).
Może ktoś poleci dobrego elektromechanika z łódzkie lub mazowieckie ?
Ostatnią rzeczą jaką chciałbym robić to wymieniać zawór B zmiany biegów, bo to już grubsza robota i czuje że nie tędy droga, a przyczyną jest jakaś pierdoła niemożliwa póki co do namierzenia.
Kolejny raz nie chce popełniac błędów
Będę niezmiernie wdzięczny za każdą pomoc.