Skocz do zawartości


RODO w HAKP

Zdjęcie
VIII

Składanie lusterek

VIII składane lusterka lusterka składanie

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
285 odpowiedzi w tym temacie

#76 klosz007

klosz007
  • Forumowicz
  • 1706 postów
  • Skąd:Łódź
  • Silnik:2.0
  • Wersja:Sport Tech
  • KM:211
  • Paliwo:PB
  • Rok:2017
  • Nadwozie:V37
Reputacja: 25
Super

Napisano 21:33, 09.03.2017

Dochodzę do wniosku, że schemat układu składania lusterek jest niekompletny. Tym co decyduje że można składać lusterka czy nie (lub też regulować położenie) jest pochodzący zza stacyjki pin IG2 (LT GRN, bezpiecznik nr 10). Cały układ jest jednak ciągle zasilany sprzed stacyjki przez pin VMP DR od bezpiecznika 24 - tyle że pokazane jest to na innym schemacie tj. szyb sterowanych elektrycznie.

A moduł sterujący multipleks drzwi samochodu to nic innego jak cały ten zespolony wyłącznik w poręczy kierowcy gdzie są przyciski sterowania szybami. Steruje on zarówno szybami jak i lusterkami.

Wystarczy więc go wyciągnąć z poręczy, znaleźć piny 7 i 8 które idą do silnika składania lusterka kierowcy. Podobnie po stronie pasażera silnik składania jest podłączony do pinów 10/11 modułu z przyciskiem sterowania szyby po stronie pasażera. Drzwi nie trzeba rozbebeszać, wystarczy wyciągnąć jeden z tych przełączników zespolonych.


Użytkownik klosz007 edytował ten post 21:34, 09.03.2017

  • 0

Pozdrawiam,

Zbyszek

 

Infiniti Q50S 2.0t Sport Tech '17 <- HA VIII CU2 2.4 Executive '11 (polift) <- HA VII CL9 2.4 Executive '05 <- HA VI CG8 1.8i LS 4D '02 <- HA V CE8 2.0i ES '97 <- Fiat Tempra 1.6 i.e. S '95


#77 TRAFO

TRAFO
  • Forumowicz
  • 39 postów
  • Skąd:Kraków
  • Silnik:1.8
  • Wersja:Civic
  • KM:140
  • Paliwo:LPG
  • Rok:2006
  • Nadwozie:FK2
Reputacja: 8
Neutralna

Napisano 21:01, 10.03.2017

Próbowałem rozpracować ten chiński sterownik i kompletnie nie mam pojęcia jak on działa.
Pokazuje on, że silniczek jest na 12V, więc jedna kwestia była by rozwiązana, a skoro po przekręceniu kluczyka napięcie jest na silniku ciągle, może to świadczyć o tym, że w lusterku jest zabezpieczenie przeciążeniowe.  A że lusterko pasażera nie jest podpięte do sterownika to teoretycznie jeden układ z Civica mógłby się sprawdzić.

 

O ile się nie pomyliłem to Chińczyk do instalacji "darioo55" wpięty jest wg. schematu;

 

chinczyk.jpg


Sposób rozkładania wydaje się być jasny - przekręcenie kluczyka na II powoduje podanie napięcia na przewody jasno niebieski i zielony.

Za to ze składaniem już nie jest tak różowo.

Podanie dodatniego impulsu napięcia z centralnego zamka prawdopodobnie uruchamia zegar, który z opóźnieniem steruje lusterkami.

Na zdjęciach wnętrza "ArturaSennego" widać układ "11F02E" który w internecie opisany jest jako mikrokontroler. Dla mnie to zbyt wysoka elektronika, ale zaprogramowane w nim chyba może być wszystko; i zegar i zabezpieczenie przeciążeniowe.

Nie wiem co składa lusterka - być może jak pisał "klosz007" - masa na obydwu przewodach do silniczka. To by oznaczało że styk 4 podaje masę na układ, a żeby nie zrobić zwarcia z jasno zielonym przewodem potrzebny jest zegar, który odlicza czas i na wszelki wypadek sprawdza czy na styku 4 nie ma plus 12V.
Ale to tylko teoria, zobaczymy co wyjdzie po pomiarach.

Wyjścia 7 i 8 chińczyka łączą obwód przycisku składania prawdopodobnie dzięki temu po przekręceniu kluczyka przycisk działa bez zmian.

Zastanawiające jest to jak działa lusterko w drzwiach kierowcy?

Skoro nie idzie tam dodatkowy przewód to by znaczyło, że połączenie cyfrowe działa cały czas. Tym bardziej, że bezpiecznik nr 13 podaje stałego plusa prosto z akumulatora.

A może ma ktoś zdjęcia w wnętrza lusterka z widocznym tam "Modułem automatycznego składania"?


  • 0

#78 klosz007

klosz007
  • Forumowicz
  • 1706 postów
  • Skąd:Łódź
  • Silnik:2.0
  • Wersja:Sport Tech
  • KM:211
  • Paliwo:PB
  • Rok:2017
  • Nadwozie:V37
Reputacja: 25
Super

Napisano 00:32, 11.03.2017

Próbowałem dziś pomierzyć napięcia na pinach 7 i 8 modułu kierowcy ale przewód jest krótki i sztywny i moduł można wyciągnąć tylko na tyle, żeby odpiąć kabel, żeby podchodzić tam szpilkami i wsuwać w złącze - nie widzę opcji. Szczególnie że przewody są ciasno owinięte taśmą aż do samego złącza.

 

Układ który narysowałeś nie ma prawa działać.

Wg. mnie nie ma tam w środku żadnej filozofii co do pinów 7 i 8 oraz tego "modułu automatycznego składania". To nie jest więcej niż to samo co w schemacie Civica który wcześniej umieściłeś. Tyle, że piny 7 i 8 nie idą do dwubiegunowego przełącznika ręcznego lecz przekaźnika lub raczej mostka na tranzystorach MOSFET. Gdy lusterko jest złożone, na pinie 8 jest + an a 7 masa a gdy rozłożone - odwrotnie.

Nie steruje tym wprost mechaniczny przełącznik więc można tym sterować elektronicznie (np. przez CAN tym fabrycznym modułem z Japonii - CAN dochodzi do modułu w drzwiach) oraz za pomocą przycisku składania/rozkładania. I w odróżnieniu od Civica lusterka mogą się złożyć/rozłożyć do końca po wyjęciu kluczyka (w Civicu staną w miejscu) gdyż napięcie +12V jest tu brane prosto z akumulatora a nie zza stacyjki.

Moduł automatycznego składania to zapewne nic więcej niż dwa wyłączniki krańcowe i dwie diody (jak na schemacie z Civica).

 

Nie można więc siłowo zwierać pinów 7 i 8 do masy lub +12 bo coś pójdzie z dymem.

Ten chiński sterownik musi być jednak podłączony do pinów 7 i 8 ale nie po to aby samemu sterować lusterkiem bo nie da się tam nic wymusić bez wpinania się w szereg pomiędzy moduł w drzwiach a "moduł" składania i silnik. Te połączenia są zapewne po to aby "chińczyk" wiedział czy lusterko jest aktualnie złożone czy rozłożone (po tym na którym pinie jest aktualnie +12V). choć nie jestem przekonany czy ta wiedza jest na 100% potrzebna. Możliwe jednak, że napięcie +12V na pinie 7 lub 8 zanika po jakimś czasie...

Wymuszenie rozłożenie/składania odbywa się przez przecięcie między przyciskiem składania i rozkładania. Chińczyk odłącza lub podłącza +12V do pinu 5 modułu kierowcy aby wymusić złożenie/rozłożenie bez dotykania przycisku. Jednak stan przycisku też jest potrzebny "chińczykowi" gdyż przecież chcemy zachować funkcję przycisku (aby np. złożyć/rozłożyć lusterka w czasie manewrowania autem na parkingu).

To czego chyba mi w tym schemacie brakuje to chwilowego wymuszenia +12V przez Chińczyka na styku oznaczonym 14. Bez tego wydaje mi się, że moduł nie będzie reagować na wciskanie i zwalnianie przycisku jeśli nie ma włączonego zapłonu. Gdyby było inaczej to zanik napięcia na pinie 5 po wyłączeniu zapłonu spowodował by automatyczne złożenie lusterek a tak się przecież nie dzieje. Zanik napięcia na pinie 14 powoduje, że sterownik przestaje reagować na stan pinu 5, niemniej jeżeli napięcie na pinie 14 zaniknie w trakcie składania/rozkładania to ich praca zostanie dokończona.

 

Logika działania "chińczyka" nie jest trywialna więc nie dziwię się, że tam może być mikroprocesor bo tak jest prościej niż jakaś logika na bramkach czy tranzystorach/diodach.


Użytkownik klosz007 edytował ten post 00:35, 11.03.2017

  • 0

Pozdrawiam,

Zbyszek

 

Infiniti Q50S 2.0t Sport Tech '17 <- HA VIII CU2 2.4 Executive '11 (polift) <- HA VII CL9 2.4 Executive '05 <- HA VI CG8 1.8i LS 4D '02 <- HA V CE8 2.0i ES '97 <- Fiat Tempra 1.6 i.e. S '95


#79 klosz007

klosz007
  • Forumowicz
  • 1706 postów
  • Skąd:Łódź
  • Silnik:2.0
  • Wersja:Sport Tech
  • KM:211
  • Paliwo:PB
  • Rok:2017
  • Nadwozie:V37
Reputacja: 25
Super

Napisano 19:46, 11.03.2017

Narysowałem na kartce jak to wg. mnie działa w środku ale nie wiem jak to tutaj wrzucić. 100% było by pewne gdyby mi się udało zmierzyć napięcia na wyjściu ale poddałem się z tym.


Użytkownik klosz007 edytował ten post 19:47, 11.03.2017

  • 0

Pozdrawiam,

Zbyszek

 

Infiniti Q50S 2.0t Sport Tech '17 <- HA VIII CU2 2.4 Executive '11 (polift) <- HA VII CL9 2.4 Executive '05 <- HA VI CG8 1.8i LS 4D '02 <- HA V CE8 2.0i ES '97 <- Fiat Tempra 1.6 i.e. S '95


#80 TRAFO

TRAFO
  • Forumowicz
  • 39 postów
  • Skąd:Kraków
  • Silnik:1.8
  • Wersja:Civic
  • KM:140
  • Paliwo:LPG
  • Rok:2006
  • Nadwozie:FK2
Reputacja: 8
Neutralna

Napisano 22:14, 11.03.2017

Mnie ten schemat też się nie podoba i nie wiem czy pomyliłem się przy rysowaniu czy na zdjęciach pod izolacją coś się jeszcze nie kryje, jakieś przerwy albo diody separujące... Nie wiem.

Co do styków 7 i 8 to to co piszesz ma sens, więc pewnie tak jest.

Ja obrazki wrzucam na inny serwer, potem klikam ikonkę z drzewkiem "Grafika" i wklejam adres.

Fajnie by było gdyby Ci się jakoś udało wgrać ten schemat bo ciekawy jestem co Ci wyszło.


  • 0

#81 klosz007

klosz007
  • Forumowicz
  • 1706 postów
  • Skąd:Łódź
  • Silnik:2.0
  • Wersja:Sport Tech
  • KM:211
  • Paliwo:PB
  • Rok:2017
  • Nadwozie:V37
Reputacja: 25
Super

Napisano 13:23, 13.03.2017

No właśnie, wydaje mi się, że źle narysowałeś ale po poprawieniu to ma szansę działać.

Spróbuję wrzucić swój odręczny rysunek ale to jest zdjęcie komórką i nie wiem jakiś fotosik nie zetnie rozdzielczości na tyle, że będzie to nieczytelne. Nie mógłbyś mi na PW podać podał jakiegoś maila prywatnego, będzie prościej i przerysujesz moje wypociny na czysto swoim programem ?

Chińczykowi na pewno najprościej masowo zrobić to na jakimś mikrokontrolerze ale nie wyklucza to możliwości zrobienia tego na "bramkach".

 

Wydaje mi się, że innej drogi niż taka nie ma bo moduł sterujący po stronie kierowcy musi wysłać cyfrowy sygnał do modułu pasażera żeby tamten też złożył lusterko. To można zrobić tylko podpinając się pod oryginalny przycisk składania/rozkładania.

 

Oryginalny moduł Hondowski, po głębszym przemyśleniu, na pewno działa inaczej. On musi po prostu odbierać z CAN sygnał włączania/wyłączania alarmu i po CAN wysyłać do sterownika po stronie kierowcy komendę złożenia/rozłożenia.

Montuje się go pod deską a tam nie ma żadnych sygnałów które pozwoliły by to zrobić jak "chińczyk", one są tylko w drzwiach.

 

Dodam jeszcze że połączenie modułu lusterek jednym przewodem po lewej i prawej stronie, opisane na schemacie jako UART (więc to nie jest CAN) musi przesyłać do drzwi pasażera nie tylko sygnał składania/rozkładania lusterek lecz także ich regulację jego położenia, sygnał do pochylenia prawego lusterka w dół przy cofaniu itp.


Użytkownik klosz007 edytował ten post 14:11, 13.03.2017

  • 0

Pozdrawiam,

Zbyszek

 

Infiniti Q50S 2.0t Sport Tech '17 <- HA VIII CU2 2.4 Executive '11 (polift) <- HA VII CL9 2.4 Executive '05 <- HA VI CG8 1.8i LS 4D '02 <- HA V CE8 2.0i ES '97 <- Fiat Tempra 1.6 i.e. S '95


#82 TRAFO

TRAFO
  • Forumowicz
  • 39 postów
  • Skąd:Kraków
  • Silnik:1.8
  • Wersja:Civic
  • KM:140
  • Paliwo:LPG
  • Rok:2006
  • Nadwozie:FK2
Reputacja: 8
Neutralna

Napisano 15:53, 17.03.2017

Dzięki pomocy "klosz007" temat mocno posunął się do przodu.
Mamy koncepcję na sterownik który będzie symulował przycisk w podłokietniku wykorzystując to, że lusterka potrafią dalej składać się nawet po wyciągnięciu kluczyka.

Jak będzie działał w praktyce to zobaczymy. Najwyżej pomyśli się nad czymś innym :)
Pomysł jest Zbyszka - tu dziękuję za Jego nieoceniony wkład.
Zostało jeszcze zaprojektowanie i zrobienie prototypu. Jak tylko znajdę trochę czasu to biorę się do roboty.
Potem trzeba będzie tylko zrobić testy, czyli znaleźć chętnego do którego będę mógł wysłać sterownik i który nie będzie się bał go podłączyć :)


  • 0

#83 slaslu

slaslu
  • Validating
  • 119 postów
  • Skąd:Polska
  • Silnik:2.4
  • Wersja:Executive
  • KM:201
  • Paliwo:PB
  • Rok:2009
  • Nadwozie:CU2
Reputacja: 1
Neutralna

Napisano 17:16, 17.03.2017

@TRAFO a czy w tym swoim projekcie przewidujesz opcję składania lusterek po wciśnięciu przycisku na pilocie LOCK i otwieranie dopiero po przekręceniu kluczyka do zapłonu? Miałem coś takiego w poprzednim acco i to rozwiązanie było bardzo fajne, bo jeśli wracałem się po coś do samochodu, albo nie planowałem nigdzie nim jechać tylko potrzebowałem go otworzyć to lusterka nie rozkładały się bez potrzeby. 



#84 TRAFO

TRAFO
  • Forumowicz
  • 39 postów
  • Skąd:Kraków
  • Silnik:1.8
  • Wersja:Civic
  • KM:140
  • Paliwo:LPG
  • Rok:2006
  • Nadwozie:FK2
Reputacja: 8
Neutralna

Napisano 18:39, 17.03.2017

Na tę chwilę myślę nad układem który składa przy zamykaniu a rozkłada przy otwieraniu drzwi pilotem.

Nad takim rozwiązaniem jak piszesz na razie nie pracuję, ale może się okazać że wystarczy nie podpinać sterownika do centralnego zamka sterującego na "otwórz" i już :)

Najpierw zrobimy wersję składająco/rozkładającą z pilota a potem zobaczymy co wyjdzie podczas testów.

Jak będę miał gotowy prototyp to spróbuję to jakoś sprawdzić.

Być może wystarczy założyć wyłącznik podwójny albo dwupozycyjny;

 

9337-2357289.jpg   9337-2359297.jpg

 

który będzie albo odstawiał całkiem układ np. na zimę, albo włączał wersję pełną, czy tylko tę składającą.


  • 0

#85 slaslu

slaslu
  • Validating
  • 119 postów
  • Skąd:Polska
  • Silnik:2.4
  • Wersja:Executive
  • KM:201
  • Paliwo:PB
  • Rok:2009
  • Nadwozie:CU2
Reputacja: 1
Neutralna

Napisano 19:34, 17.03.2017

W tym module który miałem w poprzednim Acco wystarczyło nie podpinać przewodu do sygnału z centralnego zamka otworz. Tutaj wydaje mi się ze powinno to tak samo zadziałać 😊

Trzymam kciuki za projekt👍🏿

#86 klosz007

klosz007
  • Forumowicz
  • 1706 postów
  • Skąd:Łódź
  • Silnik:2.0
  • Wersja:Sport Tech
  • KM:211
  • Paliwo:PB
  • Rok:2017
  • Nadwozie:V37
Reputacja: 25
Super

Napisano 22:22, 17.03.2017

TRAFO, dzięki za miłe słowa :) Staram się się przydać :)

 

Ja tymczasem kupiłem sobie ten japoński moduł na japońskim Amazonie. Na zdjęciach wszystko fajnie ale do rozłączenia wiązki drzwiowej trzeba chyba zatrudnić mrówki. Dostęp do niej jest fatalny. Pewnie trochę wina mojej niesprawnej nieco prawej ręki (jestem leworęczny) a to jest wybitnie coś dla praworęcznego. Najbardziej przeszkadzały mi złączki trzymające się na jakieś wsuwki do skrzynki bezpieczników kierowcy. Za cholerę nie mogłem zgadnąć jak je odczepić. Nie chciałem za dużo rozbierać bo się bałem że coś schrzanię i nie wyjadę tym autem z garażu podziemnego. Muszę to jednak zostawić fachowcowi do założenia.

Aaa, zajrzałem do środka tego akcesoryjnego modułu, prosty nie jest, dużo elementów SMD, kilka scalaków itp.


  • 0

Pozdrawiam,

Zbyszek

 

Infiniti Q50S 2.0t Sport Tech '17 <- HA VIII CU2 2.4 Executive '11 (polift) <- HA VII CL9 2.4 Executive '05 <- HA VI CG8 1.8i LS 4D '02 <- HA V CE8 2.0i ES '97 <- Fiat Tempra 1.6 i.e. S '95


#87 klosz007

klosz007
  • Forumowicz
  • 1706 postów
  • Skąd:Łódź
  • Silnik:2.0
  • Wersja:Sport Tech
  • KM:211
  • Paliwo:PB
  • Rok:2017
  • Nadwozie:V37
Reputacja: 25
Super

Napisano 11:14, 25.03.2017

TRAFO, dzięki za miłe słowa :) Staram się się przydać :)

 

Ja tymczasem kupiłem sobie ten japoński moduł na japońskim Amazonie. Na zdjęciach wszystko fajnie ale do rozłączenia wiązki drzwiowej trzeba chyba zatrudnić mrówki. Dostęp do niej jest fatalny. Pewnie trochę wina mojej niesprawnej nieco prawej ręki (jestem leworęczny) a to jest wybitnie coś dla praworęcznego. Najbardziej przeszkadzały mi złączki trzymające się na jakieś wsuwki do skrzynki bezpieczników kierowcy. Za cholerę nie mogłem zgadnąć jak je odczepić. Nie chciałem za dużo rozbierać bo się bałem że coś schrzanię i nie wyjadę tym autem z garażu podziemnego. Muszę to jednak zostawić fachowcowi do założenia.

Aaa, zajrzałem do środka tego akcesoryjnego modułu, prosty nie jest, dużo elementów SMD, kilka scalaków itp.

 

Mechanik uporał się z tym w 10 minut i mogę ze swojej strony potwierdzić, że oryginalny Hondowski moduł działa.


  • 0

Pozdrawiam,

Zbyszek

 

Infiniti Q50S 2.0t Sport Tech '17 <- HA VIII CU2 2.4 Executive '11 (polift) <- HA VII CL9 2.4 Executive '05 <- HA VI CG8 1.8i LS 4D '02 <- HA V CE8 2.0i ES '97 <- Fiat Tempra 1.6 i.e. S '95


#88 5150

5150
  • Forumowicz
  • 156 postów
  • Skąd:Birmingham
  • Silnik:2.4
  • Wersja:VIII
  • KM:201
  • Paliwo:PB
  • Rok:2010
  • Nadwozie:Sedan
Reputacja: 0
Neutralna

Napisano 12:09, 25.03.2017

a mi nie chcieli wysłać do UK :/


  • 0

#89 hefi

hefi
  • Forumowicz
  • 634 postów
  • Skąd:nmr
  • Silnik:1,8
  • Wersja:s
  • KM:140
  • Paliwo:PB
  • Rok:1998
  • Nadwozie:cg8
Reputacja: 1
Neutralna

Napisano 20:25, 25.03.2017

Dzięki pomocy "klosz007" temat mocno posunął się do przodu.
Mamy koncepcję na sterownik który będzie symulował przycisk w podłokietniku wykorzystując to, że lusterka potrafią dalej składać się nawet po wyciągnięciu kluczyka.
Jak będzie działał w praktyce to zobaczymy. Najwyżej pomyśli się nad czymś innym :)
Pomysł jest Zbyszka - tu dziękuję za Jego nieoceniony wkład.
Zostało jeszcze zaprojektowanie i zrobienie prototypu. Jak tylko znajdę trochę czasu to biorę się do roboty.
Potem trzeba będzie tylko zrobić testy, czyli znaleźć chętnego do którego będę mógł wysłać sterownik i który nie będzie się bał go podłączyć :)

Wczoraj rozmawiałem o tym z kolegą. Zaproponował dokładnie to samo - symulator guzika. Do ogarnięcia. Szkoda, że on jest wciskany, gdyby był tylko impulsowy byłoby zdecydowanie szybciej
  • 0

HAMULEC JEST DLA TCHORZY.


#90 klosz007

klosz007
  • Forumowicz
  • 1706 postów
  • Skąd:Łódź
  • Silnik:2.0
  • Wersja:Sport Tech
  • KM:211
  • Paliwo:PB
  • Rok:2017
  • Nadwozie:V37
Reputacja: 25
Super

Napisano 22:00, 25.03.2017

I jeszcze wiekopomne dzieło w postaci pierwszego własnego filmiku na YT:

 


Wczoraj rozmawiałem o tym z kolegą. Zaproponował dokładnie to samo - symulator guzika. Do ogarnięcia. Szkoda, że on jest wciskany, gdyby był tylko impulsowy byłoby zdecydowanie szybciej

 

Chyba nie ma innej metody - wpinaniem się pomiędzy sterownik a silnik można by załatwić co najwyżej jednego lusterka (np. kierowcy). Po drugiej stronie trzeba by drugi niezależny sterownik. Ale to by była taka komplikacja i ilość pracy przy instalacji, że chyba już lepiej założyć ten oryginalny moduł który notabene kosztował mnie 530zł (chyba, że na rozliczeniu VAT i cła mi coś jeszcze zwrócą - Amazon pobiera toe opłaty z góry).

Wciskany to chyba akurat lepiej bo wiesz jak wymagać stanu końcowego/oczekiwanego - podając (lub nie) napięcie. Przy impulsowym trzeba by znać stan początkowy lusterka.

Głównym problemem jest to, że stan przycisku jest ignorowany przy wyłączonym zapłonie więc trzeba na chwilę oszukać sterownik podając mu napięcie z akumulatora przekaźnikiem.


Użytkownik klosz007 edytował ten post 22:03, 25.03.2017

  • 0

Pozdrawiam,

Zbyszek

 

Infiniti Q50S 2.0t Sport Tech '17 <- HA VIII CU2 2.4 Executive '11 (polift) <- HA VII CL9 2.4 Executive '05 <- HA VI CG8 1.8i LS 4D '02 <- HA V CE8 2.0i ES '97 <- Fiat Tempra 1.6 i.e. S '95






Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: VIII, składane lusterka, lusterka, składanie

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych

IPB Skin By Virteq