Skocz do zawartości


RODO w HAKP

Zdjęcie
VIII

Opony 205/55r17 zamiast 225/50r17

VIII viii opony 205

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
12 odpowiedzi w tym temacie

#1 majko

majko
  • Forumowicz
  • 37 postów
  • Skąd:Malbork
  • Silnik:2.0
  • Wersja:Elegance
  • KM:156
  • Paliwo:LPG
  • Rok:2010
  • Nadwozie:sedan
Reputacja: 5
Neutralna

Napisano 11:32, 26.10.2021

Witam,

 

Czy ma ktoś u siebie założone w Accord VIII opony 205/55r17 ? Jakieś odczucia odnośnie 225/50? Zależy mi na poprawie skrętności w mieście i zwiększeniu komfortu w koleinach. 


  • 0

#2 mazg

mazg
  • Klubowicz
  • 98 postów
  • Skąd:wci
  • Silnik:2,4
  • Wersja:exe
  • KM:201
  • Paliwo:LPG
  • Rok:2011
  • Nadwozie:s
Reputacja: 1
Neutralna

Napisano 19:13, 26.10.2021

na zwrotność, promień skrętu to rozmiar nie ma wpływu....


  • 0

#3 PKO

PKO
  • Auto Roku 2020
  • 433 postów
  • Skąd:Mazowieckie
  • Silnik:2.4
  • Wersja:Type-S
  • KM:244 KM
  • Paliwo:PB
  • Rok:2005
  • Nadwozie:Sedan - CL9
Reputacja: 6
Neutralna

Napisano 09:28, 27.10.2021

Bez problemy możesz zakładać - na OEM 17 tkach będziesz miał lekki naciąg ale to nic nie przeszkadza.


  • 0

#4 Pete

Pete
  • Forumowicz
  • 399 postów
  • Skąd:City 17
  • Silnik:2.4
  • Wersja:Executive
  • KM:190
  • Paliwo:PB
  • Rok:2005
  • Nadwozie:CL9
Reputacja: 15
Dobra

Napisano 16:48, 27.10.2021

Nie tak hop-siup...
Homologowany indeks nośności (który nie może być niższy) dla 225/50R17 to 98.
Dla 205/55R17 to max. 95 wśród dostępnych opon.

Jasne, to wartości sporo na wyrost.

Tylko w razie jakiejś sytuacji podbramkowej - jak trafi się jakiś bystrzejszy przedstawiciel/rzeczoznawca z TU, diagnosta albo policjant - to może być niefajnie.
Pewnie nic się nie wydarzy, raczej nikt nie będzie tak wnikliwie rył... Ale 100% pewności nie ma a kosztować to może słono.

Poza tym oczywiście właściwości jezdne będą gorsze, ale to chyba wiesz.
  • 0

#5 Ślepak

Ślepak
  • Administrator
  • 6028 postów
  • Skąd:Gdynia\Westfalia
  • Silnik:R20
  • Wersja:Lifestyle
  • KM:155
  • Paliwo:PB
  • Rok:2012
  • Nadwozie:CU1
Reputacja: 347
Wzorowa

Napisano 16:59, 27.10.2021

Przeważnie dziury w całym doszukują gdy rozbiję się komuś auto za worek pieniędzy, wtedy jest szukanie właśnie niezgodności z homologacją: folia ledy, opony itp. rzeczy. 


  • 0

VI QP F23

VI QP J30

VII N22

IX FK2 Tourer R18Z4 

 

 

Ślepego "Białas" FK2 Tourer

http://www.accordklu...le-biała-perła/

 

 

 

Katalog doboru OEM części :

 

http://www.accordklu...i-innych-marek/

 

 


#6 majko

majko
  • Forumowicz
  • 37 postów
  • Skąd:Malbork
  • Silnik:2.0
  • Wersja:Elegance
  • KM:156
  • Paliwo:LPG
  • Rok:2010
  • Nadwozie:sedan
Reputacja: 5
Neutralna

Napisano 20:12, 27.10.2021

Nie tak hop-siup...
Homologowany indeks nośności (który nie może być niższy) dla 225/50R17 to 98.
Dla 205/55R17 to max. 95 wśród dostępnych opon.
Jasne, to wartości sporo na wyrost.
Tylko w razie jakiejś sytuacji podbramkowej - jak trafi się jakiś bystrzejszy przedstawiciel/rzeczoznawca z TU, diagnosta albo policjant - to może być niefajnie.
Pewnie nic się nie wydarzy, raczej nikt nie będzie tak wnikliwie rył... Ale 100% pewności nie ma a kosztować to może słono.
Poza tym oczywiście właściwości jezdne będą gorsze, ale to chyba wiesz.


A czy to nie jest tak ze w tym samym samochodzie może być zastosowana opona 205/60r16, która ma indeks nosnosci 95 dla tego auta to odpowiednio dla 17 cali (lub poprostu dla samochodu) ten indeks też jest ok?
  • 0

#7 uvs

uvs
  • Klubowicz
  • 21 postów
  • Skąd:Gdańsk
  • Silnik:2.0
  • Wersja:Executive
  • KM:156
  • Paliwo:PB
  • Rok:2009
  • Nadwozie:CW1 Tourer
Reputacja: 3
Neutralna

Napisano 20:48, 27.10.2021

Jeśli zdecydujesz się na opony 205/55r17 do seryjnej felgi, to wybierz opony z pogrubionym rantem tzw. XL.


  • 0

#8 Pete

Pete
  • Forumowicz
  • 399 postów
  • Skąd:City 17
  • Silnik:2.4
  • Wersja:Executive
  • KM:190
  • Paliwo:PB
  • Rok:2005
  • Nadwozie:CL9
Reputacja: 15
Dobra

Napisano 21:59, 27.10.2021

A czy to nie jest tak ze w tym samym samochodzie może być zastosowana opona 205/60r16, która ma indeks nosnosci 95 dla tego auta to odpowiednio dla 17 cali (lub poprostu dla samochodu) ten indeks też jest ok?

Pisałem o kwestiach homologacyjnych więc de facto prawnych.
Jak wspomniałem aspekt nośności indeks 95 i tak spełniałby z górką tylko co z tego, skoro producent jasno określił wymagania a ten przypadek jest poza wymaganymi widełkami wymagań?
Oczywiście producent auta nie funkcjonuje w próżni: określając rozmiar i parametry przewidzianych opon nie bierze danych z kosmosu tylko opiera się na tym, co oferują producenci opon. A oni z kolei standaryzują swoje opony indeksami czy to prędkości czy nośności. I producent wybiera optymalne a użytkownik musi te wymagania spełnić przy doborze opon żeby wszystko było koszerne ;)

Ważna rzecz: tzw. zamienniki opon opierają się o sam rozmiar opony tak, aby średnica koła nie przekroczyła -2%/+1,5% referencyjnej zewnętrznej średnicy koła.
Nie ma tam mowy o indeksach prędkości czy nośności więc może się zdarzyć, że opona wskazana jako zamiennik nadal nie będzie w pełni zgodna z wymaganiami producenta auta.

Tak jest właśnie w tym przypadku.

Aha, o lekkiej schizofrenii wymaganych minimalnych indeksów nośności może świadczyć fakt, że dla różnych homologowanych rozmiarów indeks nośności się zmienia. Przy 225/50R17 Honda wymaga 98, ale przy 225/45R18 - bodaj 95, przy 225/40R19 pewnie byłoby to nie więcej niż 93. Z prostego powodu: to są maksymalne wartości jakie występują w oponach obecnie produkowanych.
Co i tak niewiele zmienia bo papiery dopuszczające auto do ruchu jasno definiują co i jak. Więc tłumaczenie że "dałem 17-tki z niższym indeksem bo w 18-tkach taki dopuszczają" raczej nie przejdzie, mimo skądinąd racji.
Jednak (na szczęście) czasem i homologacje także podlegają rewizjom, mniejszym lub większym modyfikacjom...

Jeśli zdecydujesz się na opony 205/55r17 do seryjnej felgi, to wybierz opony z pogrubionym rantem tzw. XL.

To będzie 95 więc nadal za mało.

---------

Oczywiście rozkminiamy sprawę na dużym stopniu abstrakcji bo prawdopodobieństwo kłopotów nie jest duże.
Z drugiej strony zawsze mogą się dojść do głosu prawa Murphy'ego ;) - więc lepiej być świadomym ryzyka.

Użytkownik Pete edytował ten post 20:08, 28.10.2021

  • 0

#9 uvs

uvs
  • Klubowicz
  • 21 postów
  • Skąd:Gdańsk
  • Silnik:2.0
  • Wersja:Executive
  • KM:156
  • Paliwo:PB
  • Rok:2009
  • Nadwozie:CW1 Tourer
Reputacja: 3
Neutralna

Napisano 17:31, 29.10.2021

Instrukcja Hondy podaje dla silnika benzynowego 2.0:

Opony

- 205/60 R16 92V

- 225/50 R17 98V

 

2008-10 Accord Manual podaje:

- 215/60 R16 94H

- 225/50 R17 93V


  • 0

#10 Pete

Pete
  • Forumowicz
  • 399 postów
  • Skąd:City 17
  • Silnik:2.4
  • Wersja:Executive
  • KM:190
  • Paliwo:PB
  • Rok:2005
  • Nadwozie:CL9
Reputacja: 15
Dobra

Napisano 22:23, 29.10.2021

2008-10 Accord Manual podaje:
- 215/60 R16 94H
- 225/50 R17 93V


Wersja US?

Jeśli tak, to Accord USDM to kompletnie inne auto na zupełnie inny rynek.

Inny świat.
  • 0

#11 senior

senior
  • Klubowicz
  • 155 postów
  • Skąd:Warszawa
  • Silnik:2.0
  • Wersja:Lifestyle
  • KM:156
  • Paliwo:PB
  • Rok:2015
  • Nadwozie:CU1
Reputacja: 12
Dobra

Napisano 23:35, 29.10.2021

Naruszając wymogi homologacyjne dotyczące ogumienia jeździmy w 99% bezproblemowo...  do momentu naszego,  oczywiście nieoczekiwanego :cyklop: udziału w zdarzeniu drogowym, które zgodnie z prawem Murphy'ego może nas spotkać  wcześniej niż  się spodziewamy.  A wtedy  skutki tej sytuacji będą zależały min. od:

1. Statusu kierującego pojazdem "B".

2. Wartości tegoż pojazdu. 

3. Stopnia dociekliwości TU reprezentującego stronę "B". 

4. Itd, itp.

Jednym słowem nagle znajdziemy się w niezłych kłopotach - czego nikomu nie życzę  :cwaniak:


  • 0

Z pozdrowieniami,
Senior

HA CU1 Lifestyle  2015


#12 rafisz

rafisz
  • Moderator Junior
  • 1578 postów
  • Skąd:WPR
  • Silnik:2.4
  • Wersja:exe MT
  • KM:201
  • Paliwo:LPG
  • Rok:2008
  • Nadwozie:CW2
Reputacja: 64
Wzorowa

Napisano 00:39, 30.10.2021

wszystko git, ale wydaje mi się że polskie prawo nie zabrania stosowania zamienników, w Dzienniku Ustaw jest coś takiego:

 
5. Pojazd powinien być wyposażony w ogumienie pneumatyczne, o nośności dostosowanej do nacisku koła, oraz dostosowane do maksymalnej prędkości pojazdu; ciśnienie w ogumieniu powinno być zgodne z zaleceniami wytwórni dla danej opony i obciążenia pojazdu.

6. Dopuszcza się w celu krótkotrwałego użycia wyposażenie pojazdu w koło zapasowe, o parametrach odmiennych niż parametry stosowanego normalnie koła jezdnego, o ile koło takie wchodzi w skład fabrycznego wyposażenia pojazdu – na warunkach określonych przez wytwórnię pojazdu.

7. Pojazd nie może być wyposażony, z zastrzeżeniem ust. 5:

1) w opony różnej konstrukcji, w tym o różnej rzeźbie bieżnika, na kołach jednej osi, z zastrzeżeniem pkt 3;

2) w przypadku pojazdu samochodowego o dwóch osiach z kołami pojedynczymi:

a) w opony diagonalne lub diagonalne z opasaniem na kołach tylnej osi, jeżeli na kołach przedniej osi znajdują się opony radialne,

b) w opony diagonalne na kołach tylnej osi, jeżeli na kołach przedniej osi znajdują się opony diagonalne z opasaniem;

3) w opony różnej konstrukcji na osiach składowych;

4) w opony, których wskaźniki pokazują graniczne zużycie bieżnika, a w odniesieniu do opon niezaopatrzonych w takie wskaźniki – o głębokości rzeźby bieżnika mniejszej niż 1,6 mm, z zastrzeżeniem § 23 ust. 4 pkt 3;

5) w opony o widocznych pęknięciach odsłaniających lub naruszających ich osnowę;

6) w opony z umieszczonymi trwale, wystającymi na zewnątrz elementami przeciwślizgowymi.
nie znam sie na literze prawa, ale wydaje mi się, że skoro ustawodawca pisze jedynie to co w § 5, to chyba nic nam nie grozi jeżdżąc na zamiennikach oczywiście pod warunkiem że nośność opony jest nie mniejsza niż rzeczywisty nacisk danego koła, no i prędkość na oponie nie mniejsza niż V max samochodu (dla accorda myślę że spokojnie można przyjąć 230km/h, seryjny raczej nawet tyle nie pojedzie ;)  )
 
oczywiście zmieniając rozmiary kół trzeba brać pod uwagę jeszcze przepisy z Kodeksu karnego:
 
§1. Kto zmienia wskazanie drogomierza pojazdu mechanicznego lub ingeruje w prawidłowość jego pomiaru, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.

§2. Tej samej karze podlega, kto zleca innej osobie wykonanie czynu, o którym mowa w ust. l.

§3. W wypadku mniejszej wagi, sprawca czynu kreślonego w §1 lub §2, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

 

a więc "nowe" koło nie może przekłamywać wskazań licznika kilometrów

  • 0

#13 Pete

Pete
  • Forumowicz
  • 399 postów
  • Skąd:City 17
  • Silnik:2.4
  • Wersja:Executive
  • KM:190
  • Paliwo:PB
  • Rok:2005
  • Nadwozie:CL9
Reputacja: 15
Dobra

Napisano 09:23, 30.10.2021

wszystko git, ale wydaje mi się że polskie prawo nie zabrania stosowania zamienników

Ano nie zabrania.

prędkość na oponie nie mniejsza niż V max samochodu (dla accorda myślę że spokojnie można przyjąć 230km/h, seryjny raczej nawet tyle nie pojedzie ;) )

Ale to nie my mamy zgadywać i przyjmować V max., producent auta już to za nas zrobił i umieścił na wlepce na słupku i w instrukcji w indeksie prędkości.
Tak, często z megazapasem ;)

Nie ma co tematu rozbijać na atomy, procedura jest prosta.
Jeśli ktoś (z realnego lub urojonego powodu) nie chce jeździć na oponach w fabrycznym rozmiarze musi:

1. Znaleźć rozmiar alternatywny taki, aby średnica zewnętrzna koła nie odbiegała o -2% / +1,5% od rozmiaru fabrycznego.


2. Dobrać indeksy nośności i prędkości nowej opony tak, aby były przynajmniej równe oponom fabrycznym.
W przypadku opony zimowej indeks prędkości może być niższy od fabrycznego (może być nawet Q - obłęd!), przy zejściu z indeksu referencyjnego powinno się umieścić w widocznym dla kierowcy miejscu informację o max. prędkości dla danej opony. Myślę, że sensowne zejście z tym indeksem jest co najwyżej o jeden stopień w dół.
Indeks nośności pozostaje bez zmian.

I tyle.
Są też niuanse, czyli co zyskujemy pakując zamiennik i co tracimy, dając węższą oponę i w zimówce niższy indeks prędkości.
Ale to już kwestie indywidualnych wrażeń i preferencji a nie regulacje prawne.

Użytkownik Pete edytował ten post 10:51, 30.10.2021

  • 0





Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: VIII, viii, opony, 205

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych

IPB Skin By Virteq