Skocz do zawartości


RODO w HAKP

Zdjęcie

Informacje podstawowe o paliwach


Ten temat został zarchiwizowany. Oznacza to, że nie możesz dodać do niego odpowiedzi.
11 odpowiedzi w tym temacie

#1 Kitos

Kitos
  • Forumowicz
  • 149 postów
Reputacja: 0
Neutralna

Napisano 13:14, 09.07.2009

- benzyna 95 OKT i 98 OKT oparte są na takiej samej bazie paliwowej. Podniesienie oktanów w paliwie 98 odbywa się poprzez dodanie węglowodorów aromatycznych (toluen, ksylen - mieszanina izomerów, n-ksylen). Generalnie paliwa te nie zawierają substancji zawierających tlen (np. eterów).

- benzyna 98 Ultimate jest to (UWAGA, PO PRZECZYTANIU ZAPOMNIEĆ, TAJEMNICA HANDLOWA FIRMY BP :) benzyna 95 OKT do której dodano eter tert-metylo-butylowy (MTBE, RON=120) w ilości 14%. Rzeczywista liczba oktanowa tego paliwa (RON/2+MON/2) wynosi nieco ponad 99 OKT, ale ze względów handlowych nazwano to 98 Ultimate.

- benzyny V-power (ZAPOMNIEĆ J.W., POWAŻNA TAJEMNICA FIRMY SHELL :mrgreen: ) produkowane są na dwa odmienne sposoby: 95 V-power jest to 95 OKT z dodatkami obniżającymi tarcie na poziomie molekularnym - dokładnie jest to 95 + Motorlife, vel MoS2, vel siarczek molibdenu. 99+ V-power jest to 95 V-power + TAME (inny eter, zbliżony do MTBE) + mieszanka węglowodorów aromatycznych j.w..

Kwestia wpływu oktanów na silnik i osiągi
-----------------------------------------------

Dokładnie tak, jak zauważył Alek, nie będzie istotnej różnicy pomiędzy 95 i 98 (ale już nie Ultimate, o czym za chwilę) w silniku wolnossącym. Dodatkowo warto wiedzieć, że substancje o dużej liczbie oktanowej palą się zwykle bardzo wolno i zazwyczaj przez to są mało skuteczne jako paliwo. Dokładny pomiar mocy łatwo wykaże, że silnik o stałym ustawieniu zapłonu (mam na myśli = bez reakcji czujnika spalania stukowego) na benzynie 98 OKT będzie słabszy, niż na 95, choć będzie pracował ciszej. Moje podrasowane wolnossące Fordzisko (ST220) ma 251 KM z 95 i 95 Vpower ale już tylko 243 z 98 (jednak 258 KM z 98 Ultimate).
Zawsze obowiązuje reguła - jak myślisz o mocy to używaj najmniejszej liczby oktanowej dostatecznej dla twojego silnika. Oktany nie dają mocy - one ją psują. Oczywiście są sytuacje, gdy większe możliwości modyfikacji silnika (doładowanie, kompresja) z nawiązką kompensują pogorszenie procesu spalania z powodu dużej liczby oktanowej.

Ale dlaczego 98 Ultimate jej nie spełnia?
Otóż dlatego, że co prawda wysoka liczba oktanowa dodanego MTBE szkodzi mocy, ale zawartość tlenu w tym eterze mocy pomaga. Na chłopski rozum można to porównać z "nitrem w płynie". Efekt "wzmocnienia" jest najwyższy przy zawartości 14,7% MTBE w mieszance z typową bazą 95 OKT - i tyle właśnie MTBE dodaje BP. Większa zawartość powoduje zdychanie silnika w wyniku zbyt dużej liczby oktanowej. Dodatkowo pomocne jest duże ciepło parowania i lotność eteru.

Podobny efekt występuje dla eteru TAME (ale jego zawartość optymalna to 11%, nie pytajcie ile leje Shell, zgadnijcie sami ;) )

Paliwa wysokooktanowe (98 i wyżej) nadają się do silników turbodoładowanych, wolnossących o wysokim ciśnieniu sprężania, gdzie efekt możliwości pracy przy szybszym zapłonie czy wyższym doładowaniu jest większy, niż konsekwencje używania wysokooktanowego paliwa. Paliwa 95, 95 Vpower i 98 Ultimate powinny być stosowane w silnikach wolnossących (choć 98 Ultimate z racji liczby oktanowej również jest świetna do turbo).

Paliwo o niższej liczbie oktanowej da więcej mocy, o ile nie będzie spalania detonacyjnego.
A paliwo o wyższej liczbie oktanowej umożliwi większą moc, jeśli zapłon będzie przyspieszony czy kompresja większa. 

Kto się poświęci na testy na hamowni by zwerifikować przyrost mocy po zalaniu VPR?
Lejemy 95 - test, lejemy VPR, przeplukujemy uklad i test ;-)

oo tu jakiś test..
Dołączona grafika
Dołączona grafika

testy były na hamowni, różnice w zakresie błędów pomiaru
odczucia, że na VPR i innych wynalazkach jest mega różnica... to tylko odczucia jak wynika z testów

imho najlepiej wypada 95 vpower, ma odpowiednią liczbę oktanów i zawiera dodatkowe środki myjące.. i tyle.
"The faster you go, the shorter you are. "

#2 cmsydney

cmsydney
  • Forumowicz
  • 207 postów
Reputacja: 5
Neutralna

Napisano 08:05, 11.07.2009

Z doswiadczenia moge dodac, ze w Ibizie 1,6l 8V 75KM roznicy w mocy i elastycznosci nie bylo zadnej. Jedynie na 98 spalanie wynosilo ok. 0,2l mniej czyli cenowo za 100km wychodzilo dokladnie tak samo. Silnik moze faktycznie pracowal ciszej i lepiej wiec chyba warto lac 98. Z kolei jak raz wlalem 99 V-Power to spalanie wzroslo o jakies 1,5l wiec chyba silnik sie do takiego paliwa nie nadawal. Ale podobno co jakis czas warto taka wlac by "przeczyszcic" silnik.

Ciekawe jak to wyglada z ropa? W accordzie spalanie na Vervie, Ultimate itp jest mniejsze o ok. 0.1-0.2l co znowu sprowadza sie do takiego samego kosztu za 100km.

VII gen., i-ctdi, 2005r., 5,12l/100km a na co dzień w korkach 0l/100km :-)
Spalanie długodystansowe: 124700 -> 5,78l/100km. Wcześniej było: 39134km -> 6,46l


#3 Guest_Anonymous_*

Guest_Anonymous_*
  • Guests

Napisano 09:13, 11.07.2009

A jak to wygląda w naszych Haniach z v-tec ? Warto lać 98 ultimate albo v-power ?

#4 Driv3r

Driv3r
  • Forumowicz
  • 257 postów
Reputacja: 1
Neutralna

Napisano 09:30, 11.07.2009

lucasnet, pisalem już gdzies: u mnie na 95 i 98 zwyklej od ok 6 k wystepuje spalanie stukowe. Leje ultimate i tego nie ma.
- Tato, czy ten samochód jest chory?
- Nie synku, to diesel...

#5 Mikolaj

Mikolaj
  • Forumowicz
  • 3396 postów
Reputacja: 4
Neutralna

Napisano 15:42, 12.07.2009

Driv3r, a jak to spalanie sie objawia?

Accord i-CTDi Sport Sedan 2007
Jazz 1.4 ES 2002
CB600F Hornet 2009


#6 pomierdor

pomierdor
  • Forumowicz
  • 58 postów
Reputacja: 0
Neutralna

Napisano 20:49, 12.07.2009

jak to stwierdziłeś skoro u ciebie jest czujnik spalania stukowego dzięki któremu może komputer może sterować zapłonem i dawką powietrza aby to zjawisko nie występowało.(największy potencjał benzyny i powietrza jest właśnie na granicy spalania stukowego)
może załącza się vtec i inaczej dzwięk silnika słyszysz?własnie taki twardy odgłoś pracy silnika?
Accord F20B6 http://www.accordklu...opic.php?t=1019
Civic EJ9 D14+
Były
Civic EG8 D15B7 + mody
Civic EJ2

#7 Trojan

Trojan
  • Forumowicz
  • 1426 postów
Reputacja: 10
Dobra

Napisano 19:34, 14.07.2009

Ja wczoraj w długiej trasie miałem okazję przetestować różne paliwka i tak zacząłem od Pb98 z Neste a potem 2 baki Shell 95 V-power i na koniec zwykłe 95 z Total i najlepiej było na V-power , co do dynamiki się nie wypowiem bo nie widziałem różnicy poza tym jechałem w miarę równym tempem ale najbardziej widoczna różnica była w zasięgu.
Teraz w miarę możliwości i dostępności stacji będę lać V-power 95.

#8 Bart

Bart
  • Forumowicz
  • 250 postów
Reputacja: 1
Neutralna

Napisano 20:40, 18.03.2010

A do 1.8 vtec z 2001 r. instrukcja zaleca 95 czy 98?

#9 Siwy

Siwy
  • Klubowicz
  • 3775 postów
Reputacja: 10
Dobra

Napisano 20:43, 18.03.2010

Instrukcja zaleca 95 lub wyższą ;-)

Całe forum pozdrawia Cię FairFaX.


#10 Bart

Bart
  • Forumowicz
  • 250 postów
Reputacja: 1
Neutralna

Napisano 21:00, 18.03.2010

Dzięki Siwy. Tak więc zostanę przy 95 z Orlenu przy Mełgiewskiej ;)

#11 criss20ster

criss20ster
  • Klubowicz
  • 201 postów
Reputacja: 0
Neutralna

Napisano 15:56, 19.03.2010

A ro nie ma jakiegos wplywu na silnik jak sie tannkowalo 98 a teraz by sie przezucic na 95. chodzi mi o to czy sie nie skraca zywotnosci silnika tzn jego elementow ?

#12 Guest_Anonymous_*

Guest_Anonymous_*
  • Guests

Napisano 12:45, 21.03.2010

Ha, potwierdziły sie moje subiektywne odczucia. Jakiś czas temu jechałem w trasie, pierwszy bak na v-power 98, drugi zatankowałem na Orlenie verve 98 i zamiast oczekiwanego spadku dynamiki wydawało mi sie że wyczułem poprawe. Tak czy inaczej, przy moim silniku różnica jest tak mała że to naprawde nie ma znaczenia.




IPB Skin By Virteq