Skocz do zawartości


RODO w HAKP

Zdjęcie
all_gen

Instalacja LPG - FAQ edycja 2019

all_gen

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
9 odpowiedzi w tym temacie

#1 kamikaze

kamikaze
  • Forumowicz
  • 21 postów
  • Skąd:Łódź
  • Silnik:2.8
  • Wersja:Nie Honda
  • KM:000
  • Paliwo:PB
  • Rok:9999
  • Nadwozie:3
Reputacja: 0
Neutralna

Napisano 19:15, 04.07.2019

Jako że FAQ LPG będący na forum jest już lekko nieaktualny wiec wrzucam nową wersję (mam nadzieję, że ponadczasową) od razu uprzedzam że będzie trochę technicznie, ale postaram się to jakoś w miarę prosto przekazać :duch:

 

Na początek kilka sprostowań:

Nie każde auto nadaje się do LPG – nieprawda, wzięło się to stąd, że ludzie montujący LPG się nie znają a nie że silniki są złe. Zaryzykuję stwierdzenie że nie ma silnika z pośrednim wtryskiem paliwa który nie będzie prawidłowo pracował na gazie, mało tego większość silników z bezpośrednim wtryskiem też będzie pracować poprawnie na LPG (a tylko dlatego nie wszystkie, bo nie do wszystkich są opracowane rozwiązania techniczne).

 

Lubryfikacja – nie potrzebna, działa na zasadzie placebo, nie słyszałem o żadnym przypadku gdy jej brak doprowadził do uszkodzenia silnika, za to widziałem jakiego syfu potrafi narobić w dolocie.

 

Dotrysk benzyny (nie dotyczy silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa) – w silnikach z pośrednim wtryskiem benzyny nie ma potrzeby stosować dotrysków. Trzeba tylko i aż poprawnie wystroić instalację.

 

„Strojenie” – w zasadzie są tylko dwie prawidłowe opcje, w zależności rodzaju sondy lambda i charakteru jej pracy:

  • Mamy sondę napięciową – silnik pracuje w dwóch trybach „pętli zamkniętej” przy małych obciążeniach, gdzie koryguje skład mieszanki na podstawie wskazań sondy lub w „pętli otwartej” gdzie ECU nie zwraca uwagi na wskazania sondy. W takim przypadku stroimy małe obciążenia „na korekty” a duże przy pomocy sondy AFR.
     
  • Mamy szerokopasmową – silnik zazwyczaj w pełnym zakresie obrotów pracuje w trybie „pętli zamkniętej” cały czas korygując skład mieszanki na podstawie odczytów sondy lambda. W takim przypadku stroimy „na korekty paliwowe” . Dodatkowo sona AFR w wydech w celu kontroli.

W obu przypadkach dążymy do tego aby uzyskać taki sam stan pracy jak na benzynie, jeśli ECU ma stałą korektę np. +4 to do takiej dążymy na LPG.

 

Regulacja „na postoju” służy tylko do kalibracji wtryskiwaczy i tyle.

 

„Estetyka i poprawność montażu instalacji”

  • Kable poskracane do minimum aby uniknąć „pająka” pod maską
  • Oczywiście kolektor dolotowy ma być zdjęty do wiercenia otworów
  • Wężyki od wtryskiwaczy obowiązkowo wszystkie tej samej długości, im krótsze tym lepsza reakcja na pedał gazu (u mnie mają po 4 cm).
  • wskazane metalowe kolanka reduktora
  • przewody w dodatkowych peszlach
  • Przewody pod autem w fabrycznym kanale
  • Zbiornik umieszczony zaworem „do tyłu” – minimalnie trudniejszy dostęp dla montera a lepiej dla instalacji.
  • Umiejscowienie wlewu (najlepiej pełny pod klapką) i przełącznika to kwestia indywidualna klienta.
  • Poprzeglądanie galerii na LPG forum da wam obraz jak powinna wyglądać instalacja po prawidłowym montażu.

 

 

Samochód, w  którym ma być założona instalacja LPG musi być mieć w 100% sprawny silnik wraz z osprzętem.
Jak zagazujemy częściowo niesprawny samochód to zapewne dołączymy do grona tych co psioczą jakie to LPG jest złe :diabelgrin:

 

Jeśli mamy ten warunek spełniony możemy przejść do kroku następnego – wyboru warsztatu.
Na tym etapie niestety czeka nas przeprawa przez mękę. Patologia w warsztatach LPG jest wielokrotnie większa niż u zwykłych mechaników.
W ramach ciekawostki powiem, że aby móc legalnie zakładać LPG trzeba:

  • Prowadzić działalność gospodarczą lub inna formę prawną firmy w zakresie mechaniki pojazdowej
  • Mieć podnośnik lub wentylowany kanał
  • Kupić czterogazowy analizator spalin wraz w FV zakupu (może być używany)
  • Kupić „walizkę Domańskiego” wraz w FV zakupu (może być używana)
  • Wpis do Instytutu Transportu Samochodowego

Jak widzicie w wymaganiach dla osoby instalującej alternatywny system paliwowy nie ma nic o tym, że ma wiedzieć jak działa silnik benzynowy :diabelfaja: .

Przy wyborze warsztatu można się posiłkować LPG Forum  lub polecanymi u nas na forum warsztatami.
 

 

 

Jak już znaleźliśmy warsztat to mamy z górki zostaje dobór podzespołów.

 

Sterowniki:
Niezależnie od tego jaki będzie to sterownik obowiązkowo ma mieć obsługę adaptacji OBD, nie jest to panaceum na strojenie ale dodatkowy „anioł stróż” dla naszego silnika. Instalacja ma być wystrojona „w punkt” ręcznie a dopiero później, włączona adaptacja OBD.
Dla przykładu, bieżące auto kupiłem z LPG i siedział tam stag300-6 (zabytek na dzień dzisiejszy) wiec wyleciał i w jego miejsce wjechał TECH 326OBD (bo nie trzeba było wiązki zmieniać), po strojeniu na AFR + korekty, włączona została adaptacja OBD i można zapomnieć o ustawianiu LPG, kontrolnie zaglądam do niego co kilka tysięcy km i nie ma ustawień do poprawy.

 

Zdecydowanie polecam produkty krajowe  (w razie „W” łatwiej znaleźć gazownika do pomocy) z których mamy do wyboru:

  • AC: STAG QBOX PLUS
  • LPG TECH: TECH 320 OBD (chociaż to już dość stare sprzętowo sterownik, ale za to z ciekawym algorytmem)
  • ALEX: Optima Expert
  • KME:  starszy Nevo Pro oraz Nevo SKY MAX który jest na dzień dzisiejszy najbardziej zaawansowanym sprzętowo sterownikiem LPG na Polskim rynku.

Każdy z nich sprawdzi się tak dobrze jak dobry będzie ustawiający go monter.

 

Wtryskiwacze:

  • Keihin – kalsa sama w sobie – pieruńsko drogie, prawie nikt ich nie montuje (hana i barracuda to ich klony).
  • Hana – na dzień dzisiejszy tylko wersja GOLD + odpowiednia dysza redukcyjna
  • Alex Barracuda – są dwie wersje zwykła i o podniesionej wydajności

Są też inne ale można je pominąć bo w tanich prym bezawaryjności trzyma Barracuda.
Przy okazji aby utrzymać gwarancję na wtryskiwacze barracuda trzeba zastosować odstojnikowy filtr fazy lotnej ALEX 360* - swoją drogą bardzo dobry filtr i do tego dość tani.

 

Reduktory:

Jest tego dobra jak mrówków, jednak wszyscy producenci mają tą samą przypadłość – „kłamią” odnośnie ich wydajności  (może w jakiś testach laboratoryjnych udaje się taką wydajność osiągnąć jednak na aucie nie spotkałem „trzymającego wydajność”). 

Aby mieć pewność że reduktor będzie miał wystarczający zapas wydajności należy przyjąć, że maksymalna moc obsługiwana przez reduktor podawana przez producenta  w kW jest mocą w KM.

 

Kolejna ważna rzecz – nie ma czegoś takiego jak za mocny reduktor, najwyżej będzie miał niewykorzystany zapas wydajności.

 

Modele zmieniają się z biegiem czasu na dzień dzisiejszy dla jednostek wolnossących są to:

  • AC: R01 czerwony
  • KME: Gold GT, TUR, Silver S8

 

Przewody:

Tylko miedź 8mm lub Faro, zakładanie 6mm nie ma sensu, różnica w kosztach na poziomie 10-20 zł na całej instalacji.

 

Wielozawór:

Oczywiście wersja EXTRA, tj. na zasilanie 8mm – droższy od zwykłego o całe 10 zł.

 

Zbiorniki

Ładujemy największy jak się da, warto porównać zbiorniki różnych producentów (Bormech, Stako, GZWM) bo często przy tych samych wymiarach zewnętrznych mają inne pojemności. Producenci podają pojemność zbiornika „brutto”,  my ze względów bezpieczeństwa tankujemy „netto” 80% pojemności zbiornika.
Warto się też zastanowić czy nie zamówić zbiornika delikatnie wyższego (np. o 2 cm co może dać 7l) i w bagażniku włożyć pod wykładzinę płytę ze styropianu.

 


  • 0

A co mi tam będę dziś archeologiem :diabelgrin:


#2 majko

majko
  • Forumowicz
  • 37 postów
  • Skąd:Malbork
  • Silnik:2.0
  • Wersja:Elegance
  • KM:156
  • Paliwo:LPG
  • Rok:2010
  • Nadwozie:sedan
Reputacja: 5
Neutralna

Napisano 21:11, 22.07.2019

1.To może w ramach jeszcze doprecyzowania, które accordy posiadają sondę napięciową, a które szerokopasmową?

 

2. Np. w Stag QBOX przy wybraniu autoadaptacja OBD są 3 "ptaszki" możliwe do zaznaczenia:

 

- Zbieraj mapę korekcji OBD

- Odwrócone STFT

- Adaptacja w OL

 

Czy któreś z powyższych powinno być zaznaczone? (domyślne zaznaczona jest tylko "Adaptacja w OL")


  • 0

#3 Sebaj

Sebaj
  • Forumowicz
  • 482 postów
  • Skąd:Poznań
  • Silnik:2.4
  • Wersja:Executive
  • KM:190
  • Paliwo:LPG
  • Rok:2003
  • Nadwozie:Cm2
Reputacja: 17
Dobra

Napisano 08:01, 23.07.2019

Accord VII 2.4 ma szerokopasmowa ale chodzi w pętli zamkniętej chyba do 5600rpm. Civic VIII 1.8 też ma szerokopasmową a pętla otwarta zaczyna się chyba już poniżej 4000rpm także informacja o CL na szerokopasmówce może być myląca.

Wysłane z mojego LG-H930 przy użyciu Tapatalka

Użytkownik Sebaj edytował ten post 08:04, 23.07.2019

  • 0

#4 lukasrz

lukasrz
  • Forumowicz
  • 472 postów
  • Skąd:LUBLIN
  • Silnik:2.4
  • Wersja:TypeS -35mm
  • KM:190
  • Paliwo:LPG
  • Rok:2003
  • Nadwozie:SEDAN
Reputacja: 14
Dobra

Napisano 10:11, 23.07.2019

Accord VII 2.4 ma szerokopasmowa ale chodzi w pętli zamkniętej chyba do 5600rpm. Civic VIII 1.8 też ma szerokopasmową a pętla otwarta zaczyna się chyba już poniżej 4000rpm także informacja o CL na szerokopasmówce może być myląca.

Wysłane z mojego LG-H930 przy użyciu Tapatalka

K24A3 wydaje mi się na 99% że CL jest do 5200rpm bo stroiłem sobie jakiś czas temu.


  • 0

#5 pablo.see

pablo.see
  • Forumowicz
  • 3079 postów
  • Skąd:Augustów
  • Silnik:1.8
  • Wersja:Comfort
  • KM:140
  • Paliwo:PB
  • Rok:2011
  • Nadwozie:Civic FD7
Reputacja: 46
Super

Napisano 13:03, 23.07.2019

Ze sterowników polecam również Tech Duo. W Civicu żony jest Tech Duo + Tech Yeti. Działa bez problemu, a jazda głównie po mieście więc słabo dogrzane silnik. Co do reduktorów to można śmiało montować Magic III. Nie puszcza bąku w układ chłodzenie. Kiedyś były na wcisk, teraz są spawane. Są bardzo małe a mają duża wydajność. Oczywiście Zavoli Zeta również, nie ma z nimi żadnych problemów.


  • 0

Do zobaczenia na trasie.


#6 przemkowal

przemkowal
  • Administrator
  • 8864 postów
  • Skąd:Wrocław
  • Silnik:2,2
  • Wersja:Tourer
  • KM:140
  • Paliwo:ON
  • Rok:2005
  • Nadwozie:CN2
Reputacja: 109
Wzorowa

Napisano 15:00, 24.07.2019

trzymajmy się proszę tematu wątku. 


  • 0

#7 Jekyll

Jekyll
  • Forumowicz
  • 89 postów
  • Skąd:Polska
  • Silnik:2.4
  • Wersja:Exe
  • KM:201
  • Paliwo:LPG
  • Rok:2008
  • Nadwozie:sedan
Reputacja: 3
Neutralna

Napisano 23:35, 31.05.2021

Chciałbym dopytać o dwa tematy:

 

1. lubryfikacja - jakie mogą być niepożądane objawy? jak sprawdzić czy to poprawnie działa? czy może być przyczyną nieodpalania auta?

 

2. pojawił mi się jednostajny, wysoki pisk z okolic butli; mechanik od BRC telefonicznie (bo auto przestało odpalać) stwierdził, że niemożliwe żeby instalacja go powodowała; co zatem może piszczeć z tyłu? potwierdzacie zdanie mechanika?


Użytkownik Jekyll edytował ten post 23:35, 31.05.2021

  • 0

#8 przemkowal

przemkowal
  • Administrator
  • 8864 postów
  • Skąd:Wrocław
  • Silnik:2,2
  • Wersja:Tourer
  • KM:140
  • Paliwo:ON
  • Rok:2005
  • Nadwozie:CN2
Reputacja: 109
Wzorowa

Napisano 10:55, 01.06.2021

Chciałbym dopytać o dwa tematy:

 

1. lubryfikacja - jakie mogą być niepożądane objawy? jak sprawdzić czy to poprawnie działa? czy może być przyczyną nieodpalania auta?

 

2. pojawił mi się jednostajny, wysoki pisk z okolic butli; mechanik od BRC telefonicznie (bo auto przestało odpalać) stwierdził, że niemożliwe żeby instalacja go powodowała; co zatem może piszczeć z tyłu? potwierdzacie zdanie mechanika?

 

Ad 2.  - weź gumowy młotek lub drewniany młotek, ewentualnie przez deskę i przywal w butle - możliwe że wielozawór się gdzieś przyblokował i gwizda chociaż nie słyszałem o takim przypadku.

 

Ad 1. - nie pomogę


  • 0

#9 Srebrny

Srebrny
  • Forumowicz
  • 694 postów
  • Skąd:Polska
  • Silnik:2.0
  • Wersja:LS
  • KM:147
  • Paliwo:LPG
  • Rok:2000
  • Nadwozie:CG9 sedan
Reputacja: 13
Dobra

Napisano 16:00, 01.06.2021

Pompa paliwa też jest w okolicach butli LPG. Sprawdź czy podaje paliwo.

Wysłane z mojego SM-T580 przy użyciu Tapatalka
  • 0

#10 Ślepak

Ślepak
  • Administrator
  • 6020 postów
  • Skąd:Gdynia\Westfalia
  • Silnik:R20
  • Wersja:Lifestyle
  • KM:155
  • Paliwo:PB
  • Rok:2012
  • Nadwozie:CU1
Reputacja: 347
Wzorowa

Napisano 16:13, 01.06.2021

Jak auto nie odpala to elektrozawory lub pompa paliwa w zbiorniku umarła / zawiesiła się. Warto uderzyć w zbiornik paliwa.
  • 0

VI QP F23

VI QP J30

VII N22

IX FK2 Tourer R18Z4 

 

 

Ślepego "Białas" FK2 Tourer

http://www.accordklu...le-biała-perła/

 

 

 

Katalog doboru OEM części :

 

http://www.accordklu...i-innych-marek/

 

 






Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: all_gen

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych

IPB Skin By Virteq