Przypadkiem natrafiłem na ten wątek. Mam w ep3 silnik K24a3 z głowicą k20a2. Co jakiś czas słyszę dźwięk o którym piszecie:
http://youtu.be/jdM6kUjBsEw
Czasem taki długi jak na filmiku, czasem dużo ciszej i krócej.
Dla mnie ewidentnie dźwięk pochodzi z góry, ale skąd dokładnie... nie wiem.
Moje auto nie wyrzuca żadnego błędu, a hamownia pokazała moc 234 KM, więc typowo dla takiej konfiguracji. Póki co zupełnie się tym nie przejmuję, bo moc w normie, a dźwięk słychac czasami, oraz tylko i wyłącznie po postoju minimum 8 godzin. Dodam jeszcze, że mam założoną nową OEM pompę oleju k20a2, więc to na pewno nie wina niskiego ciśnienia oleju.
Piszecie o kółku VTC, no może. Mam jeszcze jeden pomysł, który może powodować dźwięk jak na filmikach. Proszę o wypowiedzi.
Silniki k24a3 i k20a2 miały pełnego VTECa, czyli na sekcji ssącej cylindra i wydechowej jest po trzy dźwigienki. Dwie normalne i trzecia środkowa od VTEC. Środkowe dźwigienki mają dodakowe sprężynki kasujace luz - wkładane w głowicę. Jak to działa? Przy jeździe bez VTECa pracują dwie krzywki na danej sekcji. Wtedy środkowa dźwigienka VTEC jest dopychana do krzywki przez sprężynkę kasującą luz. Po zapięciu VTEC wszystkie 3 dźwigienki spinają się wałeczkami i pracują po wzniosie krzywki VTEC.
Co myślicie, sprężynki kasujące luz są wyklepane, a cały olej spłynął na dół, może zaistnieć sytuacja, że tarcie suche między wałeczkami blokującymi VTECa, powodują większy ruch dźwigienki VTEC, bo wymuszają jej ruch, ściągają ją w dół a później odpychają aż do sprężynek. Zaczyna się terkotanie bo jest większy luz od strony sprężynki kasujacej luz, a ponadto wałeczek środkowej dźwigienki może wyjść poza obszar sąsiedującego wałeczka, i na powrocie kiedy już wskakuje na swoje miejsce słuchać tyknięcie. Tyknięcia słychać na wszystkich sekcjach ssących i wydechowych co w sumie przekłada się na terkotanie. Terkotanie utrzymuje się dopóki wszystkie elementy nie złapią oleju. Wtedy już norma.
Proszę o komentarze.
Użytkownik owsikk edytował ten post 19:34, 22.10.2014