Jedną z wielu wad konstrukcyjnych Honda Accord 8 generacji jest brak informacji na temat aktualnej temperatury oleju, która powinna być wyświetlana na desce rozdzielczej lub w opcjach komputera pokładowego. Byłem przekonany, że większość samochodów zaprojektowanych w ciągu ostatniej dekady posiada tak elementarne wskaźniki.
W przypadku tego modelu, komputer pokładowy nie posiada funkcji prezentowania aktualnej temperatury oleju, ku mojemu zgorszeniu - nie można jej aktywować w Serwisie/ASO. Rozwiązaniem, które wskazuje wiele osób jest zainstalowanie odpowiedniej aplikacji oraz wpięcie chińskiego czujnika do wiązki OBD. Takie rozwiązanie traktuję jako nieudolną protezę, gdyż nie bez podstaw wątpię w jakość chińskich urządzeń oferowanych na rynku. Stawiam pod znakiem zapytania dokładność odczytów jakichkolwiek chińskich urządzeń pomiarowych. Z moich doświadczeń wynika, że Chińczycy nie potrafią zbudować żadnych dokładnych urządzeń metrologicznych.
Jak do tej pory każdy mój pojazd był wyposażony w taki wskaźnik – czy to w menu komputera pokładowego, czy też jako odpowiedni wskaźnik na tablicy rozdzielczej. Jego brak wpisuje się to w jakiś niepojęty dla mnie globalny trend ograniczania informacji na temat parametrów pracy silnika, który trudno motywować pogonią za zyskiem i wywiązywaniem się managerów z obietnic rzucanych właścicielom kapitału. Ubolewam nad faktem, że większość producentów odchodzi od wskaźnika naładowania akumulatora (a to przecież prosty amperomierz, który powinien umieć zbudować student I roku elektrotechniki – tak wiem, większość młodych ludzi studiuje biznes i nauki humanistyczne, ponieważ nauki techniczne nie są potrzebne w kraju monterów – gdzie jak pisał o Polsce Adam Smith od XVIII wieku „nie produkuje się niczego wartościowego, poza prostymi przedmiotami codziennego użytku.”).
Nie potrafię pogodzić się z faktem braku wskaźnika temperatury oleju, gdyż:
- Dzięki niemu można uniknąć przegrzania silnika.
- Można oceniać jakość oleju obserwując w połączeniu z chronometrem krzywą wzrostu temperatury.
- Idealnie, gdyby kreślił krzywą lub wyznaczał punkty odczyty zależne od czasu.
- Analizując zebrane za jego pomocą dane można nawet określać krytyczną datę wymiany oleju (Reliability Index).
- Mamy na forum wybitnego znawcę techniki smarowania silników, który być może posiada dane nt. optymalnego punktu smarowania danego oleju.
- Powyższa informacja jest potrzebna, aby określić punkt, kiedy można wprowadzić motor na wyższe zakresy obrotów.
- Wiele starszych osób ma po prostu takie dziwactwo, że musi monitorować temperaturę oleju. Jest to niegroźne dziwactwo nie wymagające hospitalizacji.
Stąd też moje pytanie: W jakiś sposób mogę wyświetlać na desce rozdzielczej aktualne wskazania czujnika temperatury oleju? Czy istnieje urządzenie zbierające dane z tego czujnika, tak abym mógł dokonać analizy i odnosić je do różnych innych parametrów pracy motoru?
W końcu: czy ktokolwiek posiada praktyczną wiedzę, jak można wyświetlać dane z czujnika temperatury oleju i byłby uprzejmy się nią z zainteresowanymi podzielić?
Uprzejmie liczę na merytoryczne wypowiedzi na wysokim technicznym poziomie.
Z pozdrowieniami.
Użytkownik Etranger edytował ten post 14:21, 15.11.2017