Skocz do zawartości


Zdjęcie
all_gen

R1234yf

all_gen

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
4 odpowiedzi w tym temacie

#1 Heromin

Heromin
  • Klubowicz
  • 189 postów
  • Skąd:DE,ES,PL
  • Silnik:2.4
  • Wersja:Executive
  • KM:190
  • Paliwo:LPG
  • Rok:2003
  • Nadwozie:Sedan
Reputacja: 2
Neutralna

Napisano 05:08, 08.01.2017

Temat o tyle ciekawy, co i kontrowersyjny, ale Acco nowych już nie produkują, a wszystkie inne nowe modele hondy w Europie od 2017 roku mają obowiązkowo ten nowy czynnik klimatyzacji (innych producentów aut chyba też), jeśli ktoś się nie orientuje, to warto wiedzieć, żeby przynajmniej orientować się, na czym się stoi i nie być świadomie lub nieświadomie oszukiwanym i finansowo swój budżet niepotrzebnie uszczuplać.
Kilogram starego czynnika kosztuje brutto mniej więcej 40 zł, natomiast nowego 700 zł.
Niestety, w wikipedii jest tylko po angielsku opis, w paru innych językach też zamieszczono, ale po polsku brak:

https://en.m.wikiped...rafluoropropene

Tutaj artykuł po polsku, żeby była orientacja:

http://blog.bestdriv...w-nowych-autach

Niestety, musiałem zmodyfikować post, gdyż nie miałem możliwości wstawienia dwóch linków jednocześnie.

Nie mam nic przeciwko ochronie środowiska, ale w tym przypadku jest trochę więcej niejasności. Ciekawe, jak to będzie wyglądało w praktyce wszystko, jeśli chodzi o serwis klimatyzacji nowych hond i zresztą też innych marek, które fabrycznie od tego roku wychodzą z tym nowym czynnikiem...

Użytkownik Heromin edytował ten post 05:17, 08.01.2017

  • 0

#2 mlodyolek

mlodyolek
  • Klubowicz
  • 234 postów
  • Skąd:Wołomin
  • Silnik:2.4
  • Wersja:Executive
  • KM:200+
  • Paliwo:PB
  • Rok:2003
  • Nadwozie:sedan
Reputacja: 1
Neutralna

Napisano 09:30, 08.01.2017

Bedzie tak samo jak z tym staryk czynnikiem. To byl chyba R1234 bez literek na koncu. Tez kosztowal wiecej niz obecny H i zrezygnowali z niego. Stare amerykanskie samochody jezdzily na tym, europejskie rowniez. Nawet w Polonezie go stosowali. Problem byl tylko ze znalezieniem odpowiedniej stacji ktora taki czynnik posiadala bo tego duzo nie bylo. Dopiero gdy obecny czynnik stal sie prosty w obsludze ludzie poczuli chec sprswnej klimy w starycj samochodach. Wedlug zalecen wielu producentow czynnika H nie mozna bylo nabic w miejsce R. Otoz mozna. Wystarczy dac wiecej oleju i wszystko gra. Zapewnenedzie tteraz tak samo. Przeciez glupota byloby robic specjalnie zupelnie inne osuszacze, kompresory pod nowy czunnik.
  • 0
Przeróbki diesla na Pb, przekładki z anglika na europe, remonty silników, wymiana układu napędu rozrządu, sprzęgła, zawieszenia, poniekąd naprawa elektryki i elektroniki, montaż OEM navi do VII gen. Accord'a.

#3 tarjei86

tarjei86
  • Klubowicz
  • 4580 postów
  • Skąd:Śląsk
  • Silnik:2.4
  • Wersja:Type-S
  • KM:190+
  • Paliwo:PB
  • Rok:2005
  • Nadwozie:CM2
Reputacja: 12
Dobra

Napisano 08:05, 09.01.2017

 

Przeciez glupota byloby robic specjalnie zupelnie inne osuszacze, kompresory pod nowy czunnik.

 

A to mało już takich głupich decyzji było? ;-) wszystko po to.... aby wchodzić głębiej w nasze kieszenie. No bo trzeba zmienić coś na nowsze.

 

Swoją drogą - o ile dobrze kojarzę, Mercedes do dziś walczy na różne sposoby przeciwko wprowadzeniu tego nowego czynnika do swoich samochodów. Podobno jest niebezpieczny dla zdrowia i bardzo łatwo palny.


  • 0

#4 Heromin

Heromin
  • Klubowicz
  • 189 postów
  • Skąd:DE,ES,PL
  • Silnik:2.4
  • Wersja:Executive
  • KM:190
  • Paliwo:LPG
  • Rok:2003
  • Nadwozie:Sedan
Reputacja: 2
Neutralna

Napisano 23:52, 22.01.2017

Co byśmy nie mówili, myślę że przy zakupie jakiegokolwiek nowego auta od tego roku, dobrze jest zapytać w serwisie, ile będzie kosztowało uzupełnienie czynnika klimatyzacji i czy jest możliwość przerobienia/adaptacji układu na tańszy czynnik jeśli okaże się, że za uzupełnienie samego tylko układu trzeba będzie zapłacić około czy ponad 1000 zł.
Pierwsze, co zrobię w przypadku kupna nowego auta, to zapytam sprzedawcę, jak ta sprawa wygląda.
Jestem ciekaw, czy dealerzy będą w stanie udzielić prawidłowej odpowiedzi i podadzą realne koszty serwisu klimy z nowym czynnikiem...
  • 0

#5 klosz007

klosz007
  • Klubowicz
  • 1468 postów
  • Skąd:Łódź
  • Silnik:2.4
  • Wersja:Executive Plus (Navi+ACC+LKAS) w manualu
  • KM:201
  • Paliwo:PB
  • Rok:2011
  • Nadwozie:CU2 polift
Reputacja: 1
Neutralna

Napisano 12:05, 23.01.2017

Było tak: R-12->R-134a->R-1234yf

 

Mercedes chyba się postawił EU i powiedział, że nie będzie stosować R-1234yf bo jest niebezpieczny (w razie pożaru zamienia się w coś b. toksycznego). Inni grzecznie zaadoptowali nowy czynnik bojąc się kar EU.

Jak ktoś ma R-1234yf to pewnie na razie, przez dłuższy czas jest skazany na serwis ASO bo udział w rynku aut z tym nowym jest na razie na tyle mały, że wątpię aby jakaś niezależna stacja chciała inwestować już teraz w nowy sprzęt. Szczególnie, że wszystkie auta z nowym gazem są na razie na gwarancji i nikt nie będzie z nimi jeździł do serwisów niezależnych żeby ją stracić. Zapytam przy okazji swój zakład czy o tym myślą w ogóle...

 

R-12 który ktoś tu wspomniał dawno temu wymarł, od HA V wzwyż był stosowany R-134a a kiedy to było (od 1993 ?). Nikt poza Chinami chyba już go nie produkuje, import zakazany itp.

 

Realnie to póki co dwie amerykańskie firmy (Honeywell i DuPont) utworzyły coś w rodzaju kartelu, wymieniły się patentami i mają monopol na produkcję nowego gazu R-1234yf (a trzecia francuska, nie pamiętam nazwy, udowadnia, że ma własny sposób na produkcję tego gazu którego patenty tego kartelu nie obejmują/nie dotyczą) i fakty są jakie są - w serwisie niezależnym całkowite napełnienie instalacji gazem R-134a to typowo 150-200zł a gazem R-1234yf to zapowiadają 1000zł+. Czyli sezonowe dobicie nowym gazem może kosztować tyle ile całkowite napełnienie starym.

Z czasem pewnie sytuacja się zmieni ale mówimy raczej o paru latach a nie paru miesiącach.


Co byśmy nie mówili, myślę że przy zakupie jakiegokolwiek nowego auta od tego roku, dobrze jest zapytać w serwisie, ile będzie kosztowało uzupełnienie czynnika klimatyzacji i czy jest możliwość przerobienia/adaptacji układu na tańszy czynnik jeśli okaże się, że za uzupełnienie samego tylko układu trzeba będzie zapłacić około czy ponad 1000 zł.
Pierwsze, co zrobię w przypadku kupna nowego auta, to zapytam sprzedawcę, jak ta sprawa wygląda.
Jestem ciekaw, czy dealerzy będą w stanie udzielić prawidłowej odpowiedzi i podadzą realne koszty serwisu klimy z nowym czynnikiem...

 

Teraz wszyscy myślą o pozbyciu się R-1234yf ale kto chciałby to naprawdę robić ? Właściciel zupełnie nowego samochodu, żeby stracić gwarancję ?

Trzeba się liczyć z tym że w perspektywie powiedzmy 10 lat R-134a będzie schodzić z rynku i raczej za n lat Ci co mają R-134a będą myśleli o zamianie na R-1234yf a to poniekąd nie jest proste gdyż R-1234yf jest mniej wydajny, wymaga kilkakrotnie większych ciśnień w układzie itp. (to samo co było kiedyś przy przerabianiu czyli tzw. retrofitowaniu z R-12 na R-134a).

Od 2017 roku wszystkie nowe auta sprzedawane w EU muszą mieć R-1234yf... W efekcie producenci w nowych modelach stosowali ten czynnik już od jakiegoś czasu ale aut z nowym czynnikiem w użyciu (a tym bardziej na rynku wtórnym) jest na razie jak na lekarstwo.


Użytkownik klosz007 edytował ten post 21:13, 23.01.2017

  • 0

Pozdrawiam,
Zbyszek

HA VIII CU2 2.4 Executive '11 (polift) icon2.png<- HA VII CL9 2.4 Executive '05 <- HA VI CG8 1.8i LS 4D '02 <- HA V CE8 2.0i ES '97 <- Fiat Tempra 1.6 i.e. S '95






Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: all_gen

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych

IPB Skin By Virteq