Skocz do zawartości


RODO w HAKP

Zdjęcie
VII

Kierownica 'odbija' na łukach - sworzeń zwrotnicy?

VII sworzeń zwrotnicy zawieszenie

Najlepsza odpowiedź gany , 23:41, 14.10.2016

Witam i dopinam się do tematu

RCO ja ci powiem tak. Zakupiłem 2 miesiące temu Accorda z salonu od pierwszego właściciela. Byłam w szoku, że muszę walczyć z kierownica na koleinach, a na nierównościach auto samo myszkuje pod drodze i trzeba robić korekty ciągłe. Przy jeździe na wprost na równym, szła jak po sznurku. Wk..... chciałem już zmieniać opony z 225/50/17 na 195/65/16 by nie rzucało w koleinach, by nie myszkował sam na nierównościach..itd. Wszyscy pisali, że na oponach 225 będzie mnie ciągało na koleinach ( na tym forum też). Postanowiłem zatem zadzwonić do znajomego kierowcy rajdowego (reprezentował Hondę na pokazach). Zgodnie z zaleceniem zakupiłem nowe opony w rozmiarze 225/50/17 Nokian WRA4. Nie chodzi o firmę, tylko o kształt opony. Owy kierowca powiedział mi : opony maja rożne kształty i różnie się układają. Bierz oponę zbliżona kształtem do jak największego owala z bieżnikiem zamkniętym na barkach. Ta opona przy odpowiednim ciśnieniu, ugnie się pod autem ale barki jej nie będą mocno obciążone. Barki opony owalnej przy wjeździe na koleinę chcą na nią wjechać lub tez toczą się jej brzegiem. Opona zbliżona kształtem do prostokąta lub też nieodpowiednia dla ET felgi, zachowuje się w koleinie jak mechaniczny odpychacz. Rant barku opiera się o koleinę, delikatnie się zagina ( cięty stożek), i chce jak najszybciej odepchnąć się od koleiny. Kolein jest wiele więc raz jedna strona odpycha a raz druga. Efekt owy jest potęgowany przez zbyt dużą rozbieżność przednich kół. Dobrze posłuchałem się w tym temacie i zakupiłem opony o takim kształcie. Druga jego rada. Pilnować dobrze zrobionej geometrii zarówno przodu jak i tyłu. Jeżeli będzie prawidłowo zrobiony tył auta, to-zbyt duża zbieżność przednich kół powoduje-lekka kierownicę na prostych, złe prowadzenie na zakrętach wraz z wynoszeniem auta na zewnątrz. Zbyt duża rozbieżność, myszkowanie przodu przy większych prędkościach na prostych, lepsze prowadzenie w zakręcie. Też posłuchałem rady i przy zakupie opon wybrałem firmę która się tym profesjonalnie zajmuje. Teraz czytaj efekty owych rad i ich wprowadzenie przeze mnie w życie.

 

"AUTO PROWADZI SIĘ NA OPONACH 225/50/17 JAK MARZENIE. 3 RAZY W TYGODNIU ROBIĘ TĘ SAMĄ TRASĘ, I WIEM GDZIE SA TAM KOLEINY I GDZIE BAŁEM SIĘ JECHAĆ SZYBCIEJ, A O WYPRZEDANIU MOGŁEM ZAPOMNIEĆ. TERAZ JADĘ TAM KIEROWNICE TRZYMAJĄC JEDNA RĘKĄ OPARTĄ O BOK DRZWI. NIE CZUJĘ KOLEIN, A ŻADNA Z NIERÓWNOŚCI NIE POWODUJE Myszkowania AUTA W PRAWO CZY LEWO, CO SKŁANIAŁO WCZEŚNIEJ DO CIĄGŁEJ KOREKCJI. KOLEINY POKONUJĘ NA TEJ TRASIE Z PRĘDKOŚCIĄ 140 KmGODZ I LUZ , BEZ STRESU I BRAKU KONTROLI AUTA"

 

Napisałeś sam, iż powiedzieli ci że masz zbyt zbieżny przód. Zrób tak, szybka kontrola zawieszenia oraz amortyzatorów przód i tył. Jak będzie w normie, to szybko prawidłowa geometria. Wchodzisz w zakręt, prędkość oraz zbyt duża zbieżność chce auto wynieść  na zewnątrz zakrętu ale opony (domyślam się, iż nie 195 szerokości ale szersze), zaginają się na barkach, nie pozwalają na to i chcą jak najszybciej wrócić do naturalnej pozycji. Stąd moim zdaniem te chwilowe nerwowe zachowanie kierownicy w postaci  samo-skrętu.

 

Kończę bo się robi długi post i się admin zdenerwuje. Powiem tylko, że to co się dowiedziałem ( od tego kierowcy, jeździ aktualnie na EVO 10 w rajdach),o oponach, kołach, wstawiania rożnych zamienników przez użytkowników (rozmiar), a ich wpływem na prowadzenia auta, wagą geometrii w wielowahaczowych konstrukcjach to oczy zrobiłem.

 

Pozdrawiam i zrób RCO jak napisałem.

 

PS.Geometrie pełną możesz zrobić wcześniej. Po wymianie wahaczy. zrobisz wyłącznie przód czyli zbieżność i sprawdzisz ewentualnie wyprzedzenie zwrotnicy. Podstawa to tył. Od dobrze zrobionego tyłu robi się przód.

Przejdź do postu


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
9 odpowiedzi w tym temacie

#1 RCO

RCO
  • Forumowicz
  • 3 postów
  • Skąd:Warszawa
  • Silnik:2.0
  • Wersja:Executive
  • KM:155
  • Paliwo:PB
  • Rok:2005
  • Nadwozie:Sedan
Reputacja: 0
Neutralna

Napisano 11:46, 14.10.2016

Witam wszystkich.

Od jakiegoś czasu mam problem polegający na tym, że jadąc na łukach (np. na zjazdach) kierownica sama trochę "odbija" w kierunku skrętu tj. jak jadę łukiem w prawo to kierownica czasami sama jakby przeskoczy trochę w prawo i za chwilę powraca. Ktoś mi powiedział, że to oznaka wyrobionych sworzni zwrotnicy (tzw. dolnych), a więc dość krytyczny element, ale może to coś ze wspomaganiem?

Samochód zakupiłem około 3 miesiące temu i od razu dałem do zrobienia przednie zawieszenie bo było wytłuczone. Niestety nie byłem w tedy zaznajomiony z tematem jakich marek części kupować i nie wiem co tam jest wstawione oraz czy problem był też przed wymianą. Ostatnio byłem też u innego mechanika z inną rzeczą i zauważył, że mam przyspawany sworzeń (górny) wahacza (standardowo pewnie był za luźny i poprzedni mechanik go przyspawał). Ten mechanik polecił mi żebym lepiej wymienił najlepiej cały wahacz bo to niebezpieczne itd. Byłem na pomiarze geometrii i przód jest mocno zbieżny, ale jeżeli miałbym wymieniać wahacz to wolałem ustawienie zrobić po wymianie. Przy wyższych prędkościach trochę trzęsie kierownicą, ale koła są nie wyważone na pewno bo felgi styrane i są ślady po ciężarkach, które się odlepiły pewnie. Po za tym nie słuchać żadnych stuków, skrzypienia itp. Co sądzicie?

 

Przy okazji jak kupować wahacz to jaki i gdzie najlepiej? 

 


  • 0

#2 Srebrny

Srebrny
  • Forumowicz
  • 694 postów
  • Skąd:Polska
  • Silnik:2.0
  • Wersja:LS
  • KM:147
  • Paliwo:LPG
  • Rok:2000
  • Nadwozie:CG9 sedan
Reputacja: 13
Dobra

Napisano 13:59, 14.10.2016

Niektórzy mechanicy po wymianie sworznia górnego robią mały spaw tak jakby dla bezpieczeństwa, by sworzeń nie wypadł. Moim zdaniem nie jest to niebezpieczne , aczkolwiek utrudni przyszłą wymianę. Z drugiej strony to ja tego nie widzę. Czy jest to taki kosmetyczny, czy regularne spawanie dookoła. Jeżeli chodzi o odbicie kierownicy to ten termin jest zarezerwowany dla innego zjawiska. Do odbicia kierownicy mamy doczynienia wtedy gdy skręcamy w prawo i po skręcie puszczamy kierownicę i wtedy ona odbija w lewo i odwrotnie. Tobie kiera zacieśnia, prawdopodobny luz na listwie.

Wysłane z mojego SM-N910C przy użyciu Tapatalka

Użytkownik Srebrny edytował ten post 14:40, 14.10.2016

  • 0

#3 RCO

RCO
  • Forumowicz
  • 3 postów
  • Skąd:Warszawa
  • Silnik:2.0
  • Wersja:Executive
  • KM:155
  • Paliwo:PB
  • Rok:2005
  • Nadwozie:Sedan
Reputacja: 0
Neutralna

Napisano 15:06, 14.10.2016

Czy jest to taki kosmetyczny, czy regularne spawanie dookoła.

W dwóch punktach tak tylko złapane, centymetr spawu nie więcej.

 

Jeżeli chodzi o odbicie kierownicy to ten termin jest zarezerwowany dla innego zjawiska. Do odbicia kierownicy mamy doczynienia wtedy gdy skręcamy w prawo i po skręcie puszczamy kierownicę i wtedy ona odbija w lewo i odwrotnie. Tobie kiera zacieśnia, prawdopodobny luz na listwie.

Pewnie masz racje. Nie wiedziałem za bardzo jak to nazwać. Więc nie ma się co martwić? Opłaca się coś z tym robić? Bo mi to specjalnie nie przeszkadza, ważne żeby było bezpiecznie.
Tak z ciekawości jakie są objawy zużytych sworzni zwrotnicy?
Wahacz chyba i tak wymienię bo po tej stronie jakimś cudem miałem skrzywioną zwrotnicę. Nie wiem co tam się stało i chyba nie chcę wiedzieć, ale musiałem ją wymienić i wahacz też mógł przy tym oberwać. Rozumiem, że wymiana wahacza będzie miała wpływ na geometrię więc lepiej się wstrzymać i ustawić po wymianie?     

Użytkownik RCO edytował ten post 15:06, 14.10.2016

  • 0

#4 Srebrny

Srebrny
  • Forumowicz
  • 694 postów
  • Skąd:Polska
  • Silnik:2.0
  • Wersja:LS
  • KM:147
  • Paliwo:LPG
  • Rok:2000
  • Nadwozie:CG9 sedan
Reputacja: 13
Dobra

Napisano 15:18, 14.10.2016

Wymiana wachaczy nie ma wpływu na geometrię i na zbieżność. Końcówek się nie wykręca przy robocie. Zużyty dolny sworzeń skrzypi i właśnie kiera nie odbija płynnie w zakrętach. Potem się zapieka i pęka robiąc bałagan.

Wysłane z mojego SM-N910C przy użyciu Tapatalka
  • 0

#5 gany

gany
  • Forumowicz
  • 54 postów
  • Skąd:Warmia i Mazury
  • Silnik:2.0
  • Wersja:Sedan
  • KM:134000
  • Paliwo:PB
  • Rok:2010
  • Nadwozie:Kombi
Reputacja: 1
Neutralna

Napisano 23:41, 14.10.2016   Najlepsza odpowiedź

Witam i dopinam się do tematu

RCO ja ci powiem tak. Zakupiłem 2 miesiące temu Accorda z salonu od pierwszego właściciela. Byłam w szoku, że muszę walczyć z kierownica na koleinach, a na nierównościach auto samo myszkuje pod drodze i trzeba robić korekty ciągłe. Przy jeździe na wprost na równym, szła jak po sznurku. Wk..... chciałem już zmieniać opony z 225/50/17 na 195/65/16 by nie rzucało w koleinach, by nie myszkował sam na nierównościach..itd. Wszyscy pisali, że na oponach 225 będzie mnie ciągało na koleinach ( na tym forum też). Postanowiłem zatem zadzwonić do znajomego kierowcy rajdowego (reprezentował Hondę na pokazach). Zgodnie z zaleceniem zakupiłem nowe opony w rozmiarze 225/50/17 Nokian WRA4. Nie chodzi o firmę, tylko o kształt opony. Owy kierowca powiedział mi : opony maja rożne kształty i różnie się układają. Bierz oponę zbliżona kształtem do jak największego owala z bieżnikiem zamkniętym na barkach. Ta opona przy odpowiednim ciśnieniu, ugnie się pod autem ale barki jej nie będą mocno obciążone. Barki opony owalnej przy wjeździe na koleinę chcą na nią wjechać lub tez toczą się jej brzegiem. Opona zbliżona kształtem do prostokąta lub też nieodpowiednia dla ET felgi, zachowuje się w koleinie jak mechaniczny odpychacz. Rant barku opiera się o koleinę, delikatnie się zagina ( cięty stożek), i chce jak najszybciej odepchnąć się od koleiny. Kolein jest wiele więc raz jedna strona odpycha a raz druga. Efekt owy jest potęgowany przez zbyt dużą rozbieżność przednich kół. Dobrze posłuchałem się w tym temacie i zakupiłem opony o takim kształcie. Druga jego rada. Pilnować dobrze zrobionej geometrii zarówno przodu jak i tyłu. Jeżeli będzie prawidłowo zrobiony tył auta, to-zbyt duża zbieżność przednich kół powoduje-lekka kierownicę na prostych, złe prowadzenie na zakrętach wraz z wynoszeniem auta na zewnątrz. Zbyt duża rozbieżność, myszkowanie przodu przy większych prędkościach na prostych, lepsze prowadzenie w zakręcie. Też posłuchałem rady i przy zakupie opon wybrałem firmę która się tym profesjonalnie zajmuje. Teraz czytaj efekty owych rad i ich wprowadzenie przeze mnie w życie.

 

"AUTO PROWADZI SIĘ NA OPONACH 225/50/17 JAK MARZENIE. 3 RAZY W TYGODNIU ROBIĘ TĘ SAMĄ TRASĘ, I WIEM GDZIE SA TAM KOLEINY I GDZIE BAŁEM SIĘ JECHAĆ SZYBCIEJ, A O WYPRZEDANIU MOGŁEM ZAPOMNIEĆ. TERAZ JADĘ TAM KIEROWNICE TRZYMAJĄC JEDNA RĘKĄ OPARTĄ O BOK DRZWI. NIE CZUJĘ KOLEIN, A ŻADNA Z NIERÓWNOŚCI NIE POWODUJE Myszkowania AUTA W PRAWO CZY LEWO, CO SKŁANIAŁO WCZEŚNIEJ DO CIĄGŁEJ KOREKCJI. KOLEINY POKONUJĘ NA TEJ TRASIE Z PRĘDKOŚCIĄ 140 KmGODZ I LUZ , BEZ STRESU I BRAKU KONTROLI AUTA"

 

Napisałeś sam, iż powiedzieli ci że masz zbyt zbieżny przód. Zrób tak, szybka kontrola zawieszenia oraz amortyzatorów przód i tył. Jak będzie w normie, to szybko prawidłowa geometria. Wchodzisz w zakręt, prędkość oraz zbyt duża zbieżność chce auto wynieść  na zewnątrz zakrętu ale opony (domyślam się, iż nie 195 szerokości ale szersze), zaginają się na barkach, nie pozwalają na to i chcą jak najszybciej wrócić do naturalnej pozycji. Stąd moim zdaniem te chwilowe nerwowe zachowanie kierownicy w postaci  samo-skrętu.

 

Kończę bo się robi długi post i się admin zdenerwuje. Powiem tylko, że to co się dowiedziałem ( od tego kierowcy, jeździ aktualnie na EVO 10 w rajdach),o oponach, kołach, wstawiania rożnych zamienników przez użytkowników (rozmiar), a ich wpływem na prowadzenia auta, wagą geometrii w wielowahaczowych konstrukcjach to oczy zrobiłem.

 

Pozdrawiam i zrób RCO jak napisałem.

 

PS.Geometrie pełną możesz zrobić wcześniej. Po wymianie wahaczy. zrobisz wyłącznie przód czyli zbieżność i sprawdzisz ewentualnie wyprzedzenie zwrotnicy. Podstawa to tył. Od dobrze zrobionego tyłu robi się przód.


Użytkownik gany edytował ten post 19:52, 15.10.2016

  • 0

#6 scorpio33

scorpio33
  • Forumowicz
  • 136 postów
  • Skąd:oświęcim
  • Silnik:2.4
  • Wersja:Executive
  • KM:190
  • Paliwo:LPG
  • Rok:2003
  • Nadwozie:Tourer
Reputacja: 0
Neutralna

Napisano 06:32, 15.10.2016

Mogę potwierdzić to co kolega wyżej napisał. Miałem podobny objaw jak @RCO, najbardziej wyczuwalny na małych rondach. Wpierw geometria - pomogło troche ale nie do końca, następnie zmiana opon i jest już dobrze.


  • 0

#7 Wlodar

Wlodar
  • Forumowicz
  • 5247 postów
  • Skąd:P
  • Silnik:123
  • Wersja:Abc
  • KM:1
  • Paliwo:PB
  • Rok:1234
  • Nadwozie:N
Reputacja: 33
Super

Napisano 07:59, 15.10.2016

To się wszystko zgadza co gany napisał ,bo tak to jest ...
Dlatego ciężko stwierdzić ,czy ciągania po koleinach jest dla jednego jest mocne i wymaga interwencji dla innego normalne i związane z oponą ,zbieżnością
Ja dodam od siebie
Na początek sprawdzić ciśnienie w oponie :-)
  • 0
                       

#8 gany

gany
  • Forumowicz
  • 54 postów
  • Skąd:Warmia i Mazury
  • Silnik:2.0
  • Wersja:Sedan
  • KM:134000
  • Paliwo:PB
  • Rok:2010
  • Nadwozie:Kombi
Reputacja: 1
Neutralna

Napisano 18:06, 15.10.2016

o tym zapomniałem napisać "jak pisze Wlodar ciśnienie"

a tak po prawdzie, to tobie Wlodar dziękuje, że zwróciłeś mi uwagę by zostawiać opony 17 -tki 225/50 i by nie brać opon XL jeżeli nie jest to konieczne ze względu na sposób użytkowania auta-ten mój znajomy tez to potwierdził


Użytkownik gany edytował ten post 19:54, 15.10.2016

  • 0

#9 RCO

RCO
  • Forumowicz
  • 3 postów
  • Skąd:Warszawa
  • Silnik:2.0
  • Wersja:Executive
  • KM:155
  • Paliwo:PB
  • Rok:2005
  • Nadwozie:Sedan
Reputacja: 0
Neutralna

Napisano 22:37, 08.03.2017

Dla potomnych napiszę tylko, że potwierdziła się diagnoza wystawiona przez @gany - po wymianie opon na Nokian WR A3 jak dotąd efekt nie wystąpił.

Problem rozwiązany. Dzięki wszystkim, którzy udzielali się w tym temacie.


  • 0

#10 AntonioPL

AntonioPL
  • Forumowicz
  • 628 postów
  • Skąd:Środa Wlkp.
  • Silnik:2.4
  • Wersja:Type-S
  • KM:200+
  • Paliwo:LPG
  • Rok:2007
  • Nadwozie:CL9
Reputacja: 6
Neutralna

Napisano 13:50, 10.03.2017

To ja jeszcze dodam, że Dunlop Sport MAXX RT2 też dobrze prowadzą się w koleinach, nie wyrzuca kierownicy z rąk.


  • 0





Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: VII, sworzeń zwrotnicy, zawieszenie

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych

IPB Skin By Virteq