Skocz do zawartości


RODO w HAKP

Zdjęcie

Instalacja gazowa do diesla


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
20 odpowiedzi w tym temacie

#1 Glinuś

Glinuś
  • Forumowicz
  • 3403 postów
  • Skąd:Nie ważne
  • Silnik:0/1
  • Wersja:E
  • KM:120
  • Paliwo:PB
  • Rok:2003
  • Nadwozie:Sedan
Reputacja: 6
Neutralna

Napisano 21:22, 18.02.2010

Podejrzewam,że będzie wiele za i przeciw,ale wklejam tekst-może ktoś się odważy :mrgreen:
Dieselgaz– innowacja na rynku motoryzacyjnym!!!

W Polsce pojawiają się kolejne auta z silnikami wysokoprężnymi z dodatkowym zasilaniem LPG. Na początku tego roku firma Elpigaz zamontowała instalacje wtrysku LPG w samochodach Iveco 2.5 TD oraz VW Transporter 1,9 TDI. Zasilanie w zastosowanych systemach dieselgaz polega na dodaniu ok. 20 % paliwa gazowego (LPG). Dzięki dodaniu gazu zwiększa się moc i moment obrotowy silnika w stosunku do zasilania fabrycznego. Zwiększony moment obrotowy sprawia, że kierowca zmniejsza nacisk na pedał gazu i ogranicza dawkę zużywanego oleju napędowego. Największą zaletą tej instalacji gazowej jest to, że nie ma konieczności modyfikacji silnika dzięki czemu system jest uniwersalny i można go stosować we wszystkich rodzajach zasilania silników diesla. Dużym atutem tego typu zasilania jest to, że silnik pracuje znacznie ciszej i jest bardziej elastyczny. W niektórych silnikach turbodoładowanych udaje się uzyskać moc silnika nawet o 30 % większą niż moc znamionowa silnika . Oszczędności szacuje się na 15-20 % obniżenia kosztów eksploatacji pojazdu zasilanego systemem dieselgaz w odniesieniu do samego oleju napędowego, co przy pojazdach dostawczych i ciężarowych daje znaczne sumy oszczędności. Dodatkowym atutem jest znacząca poprawa składu i ilości spalin co podnosi znacząco walory ekologiczne silników w których zastosowano to rozwiązanie

Dodatkową zaletą systemu gazowego w dieslach jest to, że dzięki zmniejszeniu obciążenia układu zasilania diesla zwiększa się żywotność podzespołów w układach zasilania diesla, szczególnie w systemach Common Rail, które pracują ze zmiennym ciśnieniem w zależności od obciążenia.

  • 0

#2 Siwy

Siwy
  • Klubowicz
  • 3775 postów
  • Skąd:Lubelskie
  • Silnik:2.4
  • Wersja:Executive
  • KM:190
  • Paliwo:LPG
  • Rok:2005
  • Nadwozie:CL9
Reputacja: 10
Dobra

Napisano 21:27, 18.02.2010

Niestety ale to się nie sprawdzi w autach dostawczych i ciężarowych ....
  • 0

Całe forum pozdrawia Cię FairFaX.


#3 Glinuś

Glinuś
  • Forumowicz
  • 3403 postów
  • Skąd:Nie ważne
  • Silnik:0/1
  • Wersja:E
  • KM:120
  • Paliwo:PB
  • Rok:2003
  • Nadwozie:Sedan
Reputacja: 6
Neutralna

Napisano 21:30, 18.02.2010

Niestety ale to się nie sprawdzi w autach dostawczych i ciężarowych ....

Myślałem o Mikołaju bo coś mówił,że trochę mu w zimie pali :mrgreen:
  • 0

#4 witt_ek

witt_ek
  • Forumowicz
  • 44 postów
  • Skąd:W-wa
Reputacja: 0
Neutralna

Napisano 21:31, 18.02.2010

Oszczędności oszczędnościami , ale ile to kosztuje ?
  • 0
2,2 VTEC Pozdrawia Wszystkich

#5 Glinuś

Glinuś
  • Forumowicz
  • 3403 postów
  • Skąd:Nie ważne
  • Silnik:0/1
  • Wersja:E
  • KM:120
  • Paliwo:PB
  • Rok:2003
  • Nadwozie:Sedan
Reputacja: 6
Neutralna

Napisano 21:42, 18.02.2010

Konstrukcja instalacji dodającej LPG w silnikach wysokoprężnych jest zbliżona do tradycyjnej instalacji LPG dla silnika benzynowego. Składa się ze zbiornika LPG wraz wyposażeniem ( zaworów lub wielozaworu umieszczonych na butli), reduktora parownika, zespołu wtryskiwacza gazu, czujników (map sensora, czujnika prędkości obrotowej silnika, czujników temperatury), przełącznika LPG oraz elektronicznej jednostki sterującej (ECU GAZ). Sterownik LPG jest odpowiedzialny za poprawne podanie gazu jak i kontrolę całego układu. W przypadku uszkodzenia jakiegoś z elementów bądź przekroczenia granicznej temperatury sterownik automatycznie wyłączy instalację. Silnik Diesla będzie wtedy pracował tylko na jednym rodzaju zasilania, czyli na ON. Rozwiązanie to w żaden sposób nie naraża silnika na jakiekolwiek uszkodzenie. Silnik bez załączonej instalacji, funkcjonuje jak typowy diesel, czyli jakby jej nie miał.
Słyszałem,że do ok.6 tys,ale podejrzewam,że ceny mogą spadać jak każde nowości(aczkolwiek czy to nowość chyba nie,ale w Polsce mało się praktykuje)
  • 0

#6 malin_f1

malin_f1
  • Forumowicz
  • 1165 postów
  • Skąd:Polska
Reputacja: 0
Neutralna

Napisano 21:47, 18.02.2010

to już nawet nie profanacja :st
  • 0
F1

#7 tmc

tmc
  • Forumowicz
  • 633 postów
  • Skąd:Zakopane
Reputacja: 0
Neutralna

Napisano 23:14, 18.02.2010

Jednym słowem same zalety ;-)

[ Dodano: 2010-02-18, 23:14 ]
Nie słyszalem nigdy wczesniej o czyms takim.
  • 0
Moja Hańcza http://www.accordklu...p=106949#106949
=== ZAPRASZAM PO PORTFEL, TOREBECZKE ===
http://allegro.pl/Sh...Show?id=1600961

#8 pablo.see

pablo.see
  • Forumowicz
  • 3079 postów
  • Skąd:Augustów
  • Silnik:1.8
  • Wersja:Comfort
  • KM:140
  • Paliwo:PB
  • Rok:2011
  • Nadwozie:Civic FD7
Reputacja: 46
Super

Napisano 07:01, 19.02.2010

holzgas to jest przyszłość

  • 0

Do zobaczenia na trasie.


#9 michael79

michael79
  • Forumowicz
  • 158 postów
  • Skąd:TST/WOT/WT
  • Silnik:2.0
  • Wersja:Lancer Sport/Intense + T z EVO
  • KM:136 do ok. 180
  • Paliwo:LPG
  • Rok:2006
  • Nadwozie:Wagon
Reputacja: 0
Neutralna

Napisano 12:14, 19.02.2010

Mam znajomego co pozakładał to do swoich ciężarówek i jest zadowolony. Wychodzi mu ok. 20-25% oszczędności. Przy transporcie ciężkim to bardzo dużo. Zakładał to na Pradze płd. w Warszawie.
  • 0

#10 16v

16v
  • Forumowicz
  • 131 postów
  • Skąd:ZSZ
  • Silnik:1.8
  • Wersja:s
  • KM:136
  • Paliwo:PB
  • Rok:2000
  • Nadwozie:sedan
Reputacja: 0
Neutralna

Napisano 12:27, 19.02.2010

Na wyścigach na 1/4 mili czyli popularną "ćwiartkę" często widuje się ogromne diesle z podtlenkiem tzw. NOS. Kiedyś w Pile na lotnisku , Audi z silnikiem W12 z podtlenkiem (silnik od VW Phateona czy jakoś tam) wyprawiało cuda pozostawiając daleko w tyle wszystkie potwory z silnikami benzynowymi równiez z NOS-em. Tak więc zwykły gaz to nic wielkiego i żadna nowość w dieslu.
  • 0

#11 Guest_Anonymous_*

Guest_Anonymous_*
  • Guests

Napisano 17:33, 18.05.2010

DIESEL + LPG

LPG- diesel. Instalacja gazową można także zamontować w silnikach typu diesel, co przy zapowiadanych wzrostach cen tego paliwa może się okazać dobrą inwestycją. Na razie ze względu na nioską cenne oleju napędowego, oraz większym momencie obrotowym diesla inwestycja ta się nie opłaca. Obecnie bardziej opłaca się w samochodach z napędem diesla modyfikowanie..

modyfikowanie składu oleju napędowego, oraz drobnej przeróbki instalacji aby dostosować silnik do pracy na oleju rzepakowym.

Zastosowanie gazu do napędzania pojazdu silnikiem diesla były prowadzone przez liczne firmy takie jak MAN, NSU, DKW. Znaczącym postępem w tej dziedzinie było wprowadzenie w maju 2001 roku pierwszego udanego prototypu silnika. Są to głównie silniki przystosowane do ciężkich samochodów bądź ciężarowych. Większym zainteresowaniem budzą silniki które pracują na mieszaninie paliwowej. Silniki te pracują z instalacja określaną czasami jako II generacją zawierającą: zbiornik LPG z króćcem gazu, centralkę sterującą, mikser, elektrozawór, parownik, przełącznik biegu jałowego, czujnik pomiaru w motorach z turbodoładowaniem, elektromagnetyczny zawór odcinający dopływ gazu ze zbiornika.

Ochrona środowiska:

W silnikach diesla olej napędowy nie dopala się całkowicie. W silnikach z wtryskiem bezpośrednim około 78% wtryskiwanego paliwa ulega reakcji spalaniu. Dodatkowo tworzą się szkodliwe gazy tlenek węgla CO, węglowodory HC, i cząsteczki stałe (sadza itp.). Po zastosowaniu mieszanki olej napędowy - LPG około 95 % paliwa ulega dopaleniu, dodatkowo zmniejsza się udział wyżej wymienionych składników toksycznych. Po zatem zastosowanie podwójnego mieszanki pozwala obniżyć ciśnienie wtryskiwanego paliwa. LPG – jest jednym z paliw ekologicznych, dlatego zastosowanie tego rodzaju paliwa sprzyja ochronie środowiska. Wśród zalet stosowanie LPG w silnikach diesla należy wspomnieć, że poprzez redukcje zanieczyszczeń, pozwalają utrzymać lepsza jakość oleju.

Jak działa?

Jeden z przykładów opracowanych przez firmę SpongerCars jest zastosowania LPG do silnika Diesla jako mieszaninę z olejem napędowym. Stosunek ON i LPG w mieszance tej wynosi 80:20. Uruchomienie silnika następuje przeważnie na ON w szczególności jeżeli jest niska temperatura na zewnątrz. Olej napędowy w tej mieszance służy do samozapłonu mieszanki w silniku, ponieważ jak wiadomo silniki wysokoprężne nie potrzebują iskry do zapłonu.

Drugi sposób zastosowania LPG jest opracowany prze firmę DFD IWEMA enterprise. Polega on na opracowaniu bardzo zaawansowanego sterownika gazu który steruje na podstawie informacji uzyskanych z obciążenia, prędkości obrotowej wału korbowego, temperatury w układzie wydechowym, ilości zużywanego ONL i LPG. Rozwiązanie to umożliwia zaadaptowanie każdego w miarę sprawnego (nie wyjeżdżonego) silnika Diesla z turbo i bez doładowania, jak i również z elektronicznie sterowanym pedałem gazu.

We wszystkich tych rozwiązaniach możliwe jest wyłączenie używania LPG i przejście na wykorzystanie jedynie ON.

Ekonomia

Korzystając danych spalania opublikowanych na stronach Australijskich dla samochodu Land Rover Defender spalającego normalnie 10.7litrów ON na sto kilometrów, oraz z jego testów możemy przedstawić bilans kosztów. Aby przejechać 1000km potrzeba

107.14 L oleju napędowego – jeżeli jazda jest tylko na oleju napędowym

75 litrów oleju napędowego i 25 litrów LPG – jeżeli jest stosowana mieszanka,


Mając aktualne cen paliw można obliczyć bez problemu oszczędności na instalacji.




DIESEL + LPG


W dniach 14-16 września przez 5 miast Polski przejechał Zielony konwój LPG, w którym wzięło udział 12 aut zasilanych autogazem. Wśród nich był dość nietypowy dla branży gazowej samochód marki Fiat Ducato 2,8 TD - diesel. Co w nim takiego dziwnego? Otóż i to auto było wyposażone w instalację LPG.

Dołączona grafika


Badania nad systemem podwójnego zasilania silnika wysokoprężnego firma Elpigaz prowadzi już od pewnego czasu. Prace nad zasilaniem silników Diesla prowadziło już wiele firm starając się uzyskać jak najbardziej optymalne warunki dla zainicjowania zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej. Silniki Diesla nie potrzebują iskry do zapłonu mieszanki. Wtryskiwany pod dużym ciśnieniem ON do komory spalania silnika w połączeniu ze sprężonym wcześniej powietrzem wywołuje zapłon tejże mieszanki.

Elpigaz wraz z jedną z australijskich firm opracowuje i testuje systemy dodania LPG do oleju napędowego. Jak to działa, kiedy diesla dodamy LPG? Otóż w opisywanym rozwiązaniu, LPG jest tylko dodatkiem, gdzie rozkład udziału przedstawia się około 80% ON i 20% LPG. Należy jednak wspomnieć również o tym, że dodanie LPG nie występuje kiedy silnik pracuje na biegu jałowym.

Dzięki takiemu rozwiązaniu otrzymuje się kilka ważnych zdaniem konstruktorów korzyści. Jedną z nich jest wzrost mocy i momentu obrotowego silnika. Dla VW Transportera 1.9 TD na którym przeprowadzaliśmy badania moc wzrosła z 68 do 75 KM, czyli o ok. 10%, a moment aż o 17 Nm. Są to dane fizycznie zmierzone na hamowni podwoziowej i również wyraźnie odczuwalne podczas jazdy. Auto stało się „żwawsze" i bardziej elastyczne. Podobnie przedstawia się sprawa w przypadku Fiata Ducato 2,8 TDJ.

Po dodaniu LPG oprócz wzrostu mocy otrzymujemy również mniejsze zużycie oleju napędowego. A więc posługując się znów przykładem:

- VW uzyskano wynik spalania na 100 km na poziomie 7 litrów ON i 2 litrów LPG. Porównując do kosztów przejazdu 100 km (około 11 litrów na 100km) bez instalacji LPG otrzymujemy oszczędność około 15-20% w zależności czy pokonywany dystans był w ruchu miejskim czy poza miejskim.

Efektywność systemu jest największa wtedy kiedy pokonujemy długie dystanse i wtedy kiedy silnik Diesla jest dobrze obciążony. System ten najlepiej sprawuje się w pojazdach ciężarowych, dużych maszynach rolniczych, traktorach, generatorach prądu i innych urządzeniach zasilanych silnikami Diesla. Wiele osób może powiedzieć co to za oszczędność? Jednak kiedy policzymy ilość pokonywanych kilometrów przez auto rocznie, otrzymamy wiele korzyści nie tylko finansowych.

Należy powiedzieć również o korzyściach dla samego silnika. Mam tu na myśli głównie silniki z systemem common rail. Przez dodanie LPG i ograniczeniu dawki ON w znaczący sposób przyczyniamy się do zwiększenia żywotności silnika poprzez niższe ciśnienia w elementach zasilania przy tej samej pozycji pedału gazu. Jest to bardzo ważny aspekt w pojazdach ciężarowych, które pokonują znaczne dystanse a naprawy systemów common rail nie należą do tanich.

Konstrukcja instalacji dodającej LPG w silnikach wysokoprężnych jest zbliżona do tradycyjnej instalacji LPG dla silnika benzynowego. Składa się ze zbiornika LPG wraz wyposażeniem ( zaworów lub wielozaworu umieszczonych na butli), reduktora parownika, zespołu wtryskiwacza gazu, czujników (map sensora, czujnika prędkości obrotowej silnika, czujników temperatury), przełącznika LPG oraz elektronicznej jednostki sterującej (ECU GAZ). Sterownik LPG jest odpowiedzialny za poprawne podanie gazu jak i kontrolę całego układu. W przypadku uszkodzenia jakiegoś z elementów bądź przekroczenia granicznej temperatury sterownik automatycznie wyłączy instalację. Silnik Diesla będzie wtedy pracował tylko na jednym rodzaju zasilania, czyli na ON. Rozwiązanie to w żaden sposób nie naraża silnika na jakiekolwiek uszkodzenie. Silnik bez załączonej instalacji, funkcjonuje jak typowy diesel, czyli jakby jej nie miał.

#

Bardzo ważną zaletą podwójnego systemu zasilania silnika Diesla - ON + LPG, jest znacznie niższa emisja składników toksycznych i sadzy niż w przypadku tylko ON. Jak wiadomo w komorze spalania wolnossącej jednostki Diesla nie dopalają się do końca składniki paliwa i powstają zanieczyszczenia takie, jak: CO (tlenek węgla), HC (węglowodory) i cząstki stałe. Oznacza to, że nawet w procesie spalania silnika z wtryskiem bezpośrednim, ale bez systemu common rail, zaledwie 75-80 proc. wtryskiwanego paliwa ulega fizykochemicznej przemianie, a produktami ubocznymi są składniki szkodliwe przedostające się do atmosfery. Z zamontowaną instalacją aż 95 proc. dostarczonego paliwa ulega dopaleniu, a udział składników toksycznych ulega dużemu obniżeniu. W dobie pogoni za rozwiązaniami ekologicznymi i ograniczającymi koszty eksploatacji - system podwójnego zasilania – ON + LPG - z pewnością znajdzie zainteresowanie wśród użytkowników pojazdów z silnikami Diesla.

Zasilanie silników Diesla LPG

Silniki Diesla można zasilać LPG w różny sposób.Jednym z nich jest przeróbka silnika Diesla z zapłonem samoczynnym (ZS) na silnik z zapłonem iskrowym (ZI) - MONO FUEL. Wiąże się to z całkowitą przebudową silnika. Następuje całkowity demontaż aparatury wtryskowej, należy zmodyfikować konstrukcję głowicy i dna tłoka, co wiąże się z rozbiórką całego silnika. Kolejnym elementem jest uzbrojenie silnika we wszystkie elementy układu zapłonowego silnika o zapłonie iskrowym ZI. A więc trzeba wyposażyć silnik w: świece zapłonowe, cewkę zapłonową, czujnik położenia wału korbowego no i sterownik do zarządzania całym układem. Dodatkowo silnik należy uzbroić w wtryskiwacz gazu, zespól przepustnicy powietrza oraz element sprawdzający mieszankę, czyli sondę Lambda jak i katalizator.

Innymi sposobem jest gazodiesel – gdzie zasilanie silnika Diesla następuje poprzez ograniczenie oleju napędowego o 80% i zastąpienie go LPG. System ten bywa jednak dość skomplikowany z uwagi na występowanie efektu spalania detonacyjnego. Każda tego typu instalacja musi być dedykowana dla konkretnego typu silnika.

Kolejny sposób, to opisywany powyżej. Układ działa na zasadzie elektronicznego podania dawki gazu w stosunku około 20 % całkowitego zapotrzebowania na paliwo. Mieszankę ustawia się zazwyczaj według obliczonych statystyk. W standardowych silnikach dla pojazdów dawka gazu wynosi 20 %, w ciągnikach siodłowych 16 %, a w silnikach stacjonarnych 30 %.

Autor: inż. Sebastian Klaman- Nakielski
  • 0

#12 Guest_Anonymous_*

Guest_Anonymous_*
  • Guests

Napisano 18:21, 18.05.2010

Ciekawy patent. Słyszałem już o tym, ale jako o formie podniesienia mocy. Co do aspektów ekonomicznych, to w przypadku rozwiązania 80:20 raczej się nie zwróci, szczególnie w osobowym aucie.
W sumie w takim przypadku nie trzeba dużego zbiornika z gazem, to może by poeksperymentowali z CNG który jest jeszcze tańszy?

[ Dodano: 2010-05-18, 19:22 ]
nie rozumiem czegoś na tym obrazku. Czemu podają tam powietrze pod ciśnieniem drugim wtryskiwaczem? Bo tak wynika z ilustracji?
  • 0

#13 Guest_Anonymous_*

Guest_Anonymous_*
  • Guests

Napisano 18:31, 18.05.2010

To nie jest drugi wtryskiwacz gaz podawany jest razem z powietrzem .


Instalacja LPG do silnika diesla:
* powoduje spalenie całości paliwa a nie tylko 80%, więc nie ma czarnego dymu z rury wydechowej,
* oszczędności przynajmniej 30% (w przypadku niektórych samochodów nawet 50%) w kosztach użytkowania paliwa,
* wzrost mocy -- firma instalująca LPG do diesla stara się, by nie przekroczył 10% aby oszczędzić skrzynię biegów, ale na specjalne życzenie wzrost mocy może być większy,
* LPG oczyszcza silnik i przedłuża jego żywotność,
* nie ma konieczności skomplikowanej przebudowy silnika (montażu instalacji zapłonowej).
  • 0

#14 Guest_Anonymous_*

Guest_Anonymous_*
  • Guests

Napisano 18:34, 18.05.2010

To nie jest drugi wtryskiwacz gaz podawany jest razem z powietrzem .


to tak, to z lewej to kolektor i gaz z powietrzem. Wszystko się zgadza. Ale u góry jest wtrysk i dwie nitki, żółta paliwo i niebieska "compressed air" i o to mi chodzi.
  • 0

#15 Guest_Anonymous_*

Guest_Anonymous_*
  • Guests

Napisano 18:43, 18.05.2010

Zobacz na ten - http://www.autocentr...mia-i-ekologia/
  • 0




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych

IPB Skin By Virteq