Skocz do zawartości


RODO w HAKP

Zdjęcie
VIII

Składanie lusterek

VIII składane lusterka lusterka składanie

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
285 odpowiedzi w tym temacie

#151 wariat

wariat
  • Klubowicz
  • 174 postów
  • Skąd:Poznań
  • Silnik:2.4
  • Wersja:Executive + (Navi+ACC+LKAS) manual
  • KM:201
  • Paliwo:LPG
  • Rok:2012
  • Nadwozie:CW2
Reputacja: 10
Dobra

Napisano 07:17, 22.01.2018



trafo, ja myślę by twój układ analogowy przełożyć na AVR oraz dodać opcję domykania szyb co Ty na to? a czemu cyfrowy? bo wykombinowałem sobie opcję dodatkową jak zamykanie i otwieranie szyb automatycznie w przypadku "lata" czyli w aucie robi się 40 stopni i samochód sam otwiera okna i jak spada temperatura to zamyka. Owszem wszystko w kontrolowanych warunkach (na podwórku w domu) a na ulicy przed pracą nie :)


Dodatkowa opcja otwierania i zamykania szyb brzmi ciekawie, ale pewnie nie dla Wszystkich, np. dla mnie nie ;) Mam jak pewnie inni otwieranie i domykane szyb z pilota, a samoczynne byłoby zupełnie bezużyteczne (brak podwórka, garażu itp.). Zależy nam na składaniu lusterek, więc reasumując - jeśli jako opcja dla chętnych ok, ale nie jako zintegrowana funkcja z modułem donykania lusterek.
Dziękuję, że włączasz się w sprawę jako kolejny konstruktor :)
  • 0

#152 TRAFO

TRAFO
  • Forumowicz
  • 39 postów
  • Skąd:Kraków
  • Silnik:1.8
  • Wersja:Civic
  • KM:140
  • Paliwo:LPG
  • Rok:2006
  • Nadwozie:FK2
Reputacja: 8
Neutralna

Napisano 22:22, 24.01.2018

No to tak;

Fabryczny sterownik działa tylko przy kluczyku przekręconym na II.
Zgodnie ze schematem blokowym;


blokowy.jpg

i na podstawie serwisówki;

serwisowka.jpg

 

Fabryczny przycisk podając napięcie na sterownik w drzwiach kierowcy "rozkazuje" złożyć lub rozłożyć lusterka. Sterownik w drzwiach kierowcy łączem cyfrowym steruje lusterkiem w drzwiach pasażera.
Jeżeli zostanie zainicjowany proces składania/rozkładania i wjego trakcie zostanie wyjęty kluczyk ze stacyjki, lusterka dokończą proces składania/rozkładania.
Niestety bez dostępu do samochodu muszę opierać się tylko na informacji uzyskanych telefonicznie. Od elektryka który montował pierwszą wersję dowiedziałem się, że w czasie spoczynku ze sterownika na obydwa przewody zasilające silnik lusterka podawana jest masa samochodu.
W zależności od tego czy lusterko ma się złożyć czy rozłożyć, przez ok. 7 sekund na jeden z przewodów podawany jest plus 12V. Przy składaniu na zielony a przy rozkładaniu na niebieski. Po czasie ok. 7 sek. znowu na obydwu przewodach pojawia się masa.

Ponieważ obydwa lusterka połączone są cyfrowo a nie jestem w stanie tego przeskoczyć, konieczne będzie zamontowanie dwóch sterowników.

Z informacji otrzymanych przez "Wariata" wiem, że realny czas składania i rozkładania lusterek wynosi ok. 2 sekundy, dlatego czas mojego sterownika będzie ustawiony na ok. 3 sekundy.

Ustawiony Czas pracy zegarów w sterowniku zależy od rezystancji opornika, który zostanie dobrany doświadczalnie.
Schemat sterownika;

schemat.jpg

Układ ma działać w taki sposób, że po podaniu impulsu z siłownika centralnego zamka na "Zamknij" sterownika, włączy się zegar podając +12V na silnik lusterka, który złoży lusterko. Po czasie ok. 3 sek. napięcie "zniknie".
Podobnie przy otwarciu drzwi, impuls z siłownika podaje sygnał na drugi człon sterownika inicjalizując rozłożenie lusterek.
Przekaźnik PK1 służy do odstawienia układu po przekręceni kluczyka na II. Dzięki temu podczas jazdy zamknięcie/otwarcie zamków drzwi nie będzie miało wpływu na pozycję lusterek.

Jedyną wadą jaką w tej chwili widzę jest to, że jeżeli np. w trakcie składania lusterka wciśniemy przycisk "otwórz" w pilocie, to lusterka się zatrzymają, po czym po upływie krótkiego czasu zaczną się otwierać. W zależności od tego w którym miejscu lusterka staną, zostaną albo otwarte całkowicie, albo nie otworzą się do końca. W przypadku kiedy lusterka zatrzymają się w momencie kiedy ledwie zaczęły się zamykać, domkną się a napięcie będzie na nie (moduł automatycznego składania) podawane dłużej niż fabrycznie.
I podobnie w odwrotnej sytuacji, kiedy w trakcie rozkładania lusterek wciśnie się pilotem na "Zamknij".
 

Żeby takiej niedogodności uniknąć, trzeba pilnować, żeby nie wciskać przycisków na pilocie częściej niż co 3-4 sekundy.
Myślę, że cyfrowy, odpowiednio zaprogramowany sterownik może nie mieć takiej wady.

Jak widać na schemacie, dzięki zastosowaniu przekaźników, w spoczynku sterownik nie pobiera żadnego prądu.
Do tego trzeba oczywiście dołożyć jakiś bezpiecznik i wyłącznik.

Wyłącznik "odstawiający" układ można zamontować np. na przewodzie +12V z akumulatora zasilającym sterownik.
Można też zastosować podwójny wyłącznik wpięty w przewody sterujące z centralnego zamka;
 

wyl_podwojny.jpg

Gdyby ktoś chciał, żeby lusterka tylko automatycznie się składały a rozkładały przy przekręceniu kluczyka w stacyjce na II, nie powinien podpina przewodu ze sterownika do sygnału "Otwórz" z centralnego zamka lub zastosować taki podwójny wyłącznik - dzięki temu kiedy się rozmyśli będzie mógł przejść na pełne sterowanie.


  • 2

#153 pomier

pomier
  • Forumowicz
  • 85 postów
  • Skąd:Płock / Sierpc
  • Silnik:2.0
  • Wersja:Sport
  • KM:155
  • Paliwo:PB
  • Rok:2008
  • Nadwozie:Sedan
Reputacja: 3
Neutralna

Napisano 08:20, 25.01.2018

no fajne to ciekawe jak się sprawdzi. Ja nadal rozkminiam sobie jak to zrealizować na AVR

a jak ten moduł "wie" kiedy samochód jest zamknięty a kiedy otwarty? chodzi mi o to że sygnałem sterującym jest sygnał z siłownika drzwi a podczas zamykania i otwierania to ten sam sygnał. No może się mylę, muszę się wczytać w to wszystko i w schematy auta.


Użytkownik pomier edytował ten post 08:27, 25.01.2018

  • 0

#154 wariat

wariat
  • Klubowicz
  • 174 postów
  • Skąd:Poznań
  • Silnik:2.4
  • Wersja:Executive + (Navi+ACC+LKAS) manual
  • KM:201
  • Paliwo:LPG
  • Rok:2012
  • Nadwozie:CW2
Reputacja: 10
Dobra

Napisano 08:55, 25.01.2018

no fajne to ciekawe jak się sprawdzi. Ja nadal rozkminiam sobie jak to zrealizować na AVR

a jak ten moduł "wie" kiedy samochód jest zamknięty a kiedy otwarty? chodzi mi o to że sygnałem sterującym jest sygnał z siłownika drzwi a podczas zamykania i otwierania to ten sam sygnał. No może się mylę, muszę się wczytać w to wszystko i w schematy auta.

 

Pomier, jeśli dobrze rozumiem będziesz próbował stworzyć swój prototyp do VIII gen. będący kontynuacją pracy Trafo, żebyśmy mogli zamontować i ew. rozpocząć seryjną produkcję? Trafo wkleił wszystkie posiadane informacje.


  • 0

#155 pomier

pomier
  • Forumowicz
  • 85 postów
  • Skąd:Płock / Sierpc
  • Silnik:2.0
  • Wersja:Sport
  • KM:155
  • Paliwo:PB
  • Rok:2008
  • Nadwozie:Sedan
Reputacja: 3
Neutralna

Napisano 08:58, 25.01.2018

tak będę się starał to rozkminić i zrobić na AVR. Mam wszystkie kable na podłodze więc będę sobie mierzył i dochodził co i jak. Z instrukcją i tym jak to działa fizycznie w aucie pewnie coś ulepię :) Tylko taka mała poprawka ja robię to do modelu VII a nie VIII tak by było wszystko jasne :)


  • 0

#156 wariat

wariat
  • Klubowicz
  • 174 postów
  • Skąd:Poznań
  • Silnik:2.4
  • Wersja:Executive + (Navi+ACC+LKAS) manual
  • KM:201
  • Paliwo:LPG
  • Rok:2012
  • Nadwozie:CW2
Reputacja: 10
Dobra

Napisano 09:02, 25.01.2018

tak będę się starał to rozkminić i zrobić na AVR. Mam wszystkie kable na podłodze więc będę sobie mierzył i dochodził co i jak. Z instrukcją i tym jak to działa fizycznie w aucie pewnie coś ulepię :) Tylko taka mała poprawka ja robię to do modelu VII a nie VIII tak by było wszystko jasne :)

 

To tak by było wszystko jasne, jesteś w temacie dot. VIII gen..


  • 0

#157 pomier

pomier
  • Forumowicz
  • 85 postów
  • Skąd:Płock / Sierpc
  • Silnik:2.0
  • Wersja:Sport
  • KM:155
  • Paliwo:PB
  • Rok:2008
  • Nadwozie:Sedan
Reputacja: 3
Neutralna

Napisano 09:03, 25.01.2018

To tak by było wszystko jasne, jesteś w temacie dot. VIII gen..

hehe to sorki, tak się wtrąciłem w tą rozmowę i nie zauważyłem. Tak na marginesie myślałem że VIII mają to w standardzie.


  • 0

#158 wariat

wariat
  • Klubowicz
  • 174 postów
  • Skąd:Poznań
  • Silnik:2.4
  • Wersja:Executive + (Navi+ACC+LKAS) manual
  • KM:201
  • Paliwo:LPG
  • Rok:2012
  • Nadwozie:CW2
Reputacja: 10
Dobra

Napisano 09:04, 25.01.2018

Trafo, cała nadzieja z powrotem jedynie w Tobie.. :)


  • 0

#159 TRAFO

TRAFO
  • Forumowicz
  • 39 postów
  • Skąd:Kraków
  • Silnik:1.8
  • Wersja:Civic
  • KM:140
  • Paliwo:LPG
  • Rok:2006
  • Nadwozie:FK2
Reputacja: 8
Neutralna

Napisano 10:16, 25.01.2018

VII ma inną instalację i być może da się zastosować układ z Civica. W Civie jest banalny układ na jednym przekaźniku i 2 tranzystorach montowany tylko w jednych drzwiach.

Niestety ale nie mam schematu układu składnia lusterek w VII więc nie mogę tego potwierdzić. W tych serwisówkach które mam nie ma tego rozrysowanego, widocznie schematy są do starszej wersji.

Co do tego, czy moduł wie kiedy samochód jest otwarty a kiedy zamknięty - to nie wie. Nigdy się nad tym nie zastanawiałem ale nie bardzo rozumiem po co ma to wiedzieć?

Sterownik ma blokadę, żeby po przekręceniu kluczyka automat nie działał, ale fabryczny przycisk dalej steruje bez zmian,

Ale mam taki automat w Civicu i powiem że nie ma to żadnego znaczenia. Klikam na zamknij - lusterka się składają, na otwórz - otwierają i to w zupełności wystarczy :)

 

PS.

Pomier, gdybyś rozkminił instalację VII-ki i mógł rozrysować fabryczny schemat składania byłbym bardzo wdzięczny.

Mam trochę pytań o sterowniki do VII ale bez tego schematu nie umiem pomóc :(


Użytkownik TRAFO edytował ten post 10:19, 25.01.2018

  • 0

#160 pomier

pomier
  • Forumowicz
  • 85 postów
  • Skąd:Płock / Sierpc
  • Silnik:2.0
  • Wersja:Sport
  • KM:155
  • Paliwo:PB
  • Rok:2008
  • Nadwozie:Sedan
Reputacja: 3
Neutralna

Napisano 11:07, 25.01.2018

dobra dam znać co i jak.


  • 0

#161 TRAFO

TRAFO
  • Forumowicz
  • 39 postów
  • Skąd:Kraków
  • Silnik:1.8
  • Wersja:Civic
  • KM:140
  • Paliwo:LPG
  • Rok:2006
  • Nadwozie:FK2
Reputacja: 8
Neutralna

Napisano 20:40, 25.01.2018

W Civicu jest tak;

 

porowanie_civic_accord_2.jpg

 

i podejrzewam że w VII jest podobnie.


  • 0

#162 pomier

pomier
  • Forumowicz
  • 85 postów
  • Skąd:Płock / Sierpc
  • Silnik:2.0
  • Wersja:Sport
  • KM:155
  • Paliwo:PB
  • Rok:2008
  • Nadwozie:Sedan
Reputacja: 3
Neutralna

Napisano 13:44, 26.01.2018

U mnie jest tak...

lusterkahondaaccord.jpg

 

tylko widzę że tu mam same poruszanie lusterek i ogrzewanie nie ma składania. Szukam dalej.

 

Kurde jeszcze nie znalazłem tego schematu sterowania zamykanie/otwieranie, mam po angielsku a terminologia troszkę mnie spowalnia. :)


Użytkownik pomier edytował ten post 19:34, 26.01.2018

  • 0

#163 maciejno

maciejno
  • Nowy
  • 12 postów
  • Skąd:Szczecin
  • Silnik:2,2
  • Wersja:Tourer
  • KM:150
  • Paliwo:ON
  • Rok:2010
  • Nadwozie:kombi
Reputacja: 1
Neutralna

Napisano 00:09, 27.01.2018

Może jednak skupmy się na wersji dla viii gen. bo widzę, że temat się trochę rozmywa.
  • 1

#164 pomier

pomier
  • Forumowicz
  • 85 postów
  • Skąd:Płock / Sierpc
  • Silnik:2.0
  • Wersja:Sport
  • KM:155
  • Paliwo:PB
  • Rok:2008
  • Nadwozie:Sedan
Reputacja: 3
Neutralna

Napisano 08:06, 27.01.2018

ok nie mieszam, pogadam z TRAFO potem.


  • 0

#165 grinmint

grinmint
  • Forumowicz
  • 473 postów
  • Skąd:Błonie
  • Silnik:2.0
  • Wersja:Executive
  • KM:156
  • Paliwo:PB
  • Rok:2009
  • Nadwozie:CU1
Reputacja: 11
Dobra

Napisano 20:04, 28.01.2018

Udało mi sie kupić oryginalny moduł z wiązką, na Ukrainie jak dojdzie rozbiore i wżucę fotki. Może uda sie to skopiować. Cena + przewalutowanie w Mbanka 428zł.

Użytkownik grinmint edytował ten post 20:04, 28.01.2018

  • 0





Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: VIII, składane lusterka, lusterka, składanie

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych

IPB Skin By Virteq