Przepraszam za tak długi czas ale właśnie wróciłem z wakacji, nie ogarnąłem jeszcze zdjęć wrzucę na chwilę obecną sam tekst, jeżeli ktoś chce schematy i zdjęcia podajcie adres e-mail na PW postaram się przesłać, jak znajdę chwilę czasu to ogarnę wszystko i powklejam tam gdzie trzeba.
ps. tempomat działa wyśmienicie w drodze do Chorwacji pozwolił odpocząć nogom
Montaż tempomatu w Hondzie Accord VII 2,0 Comfort 2004r.
Potrzebne będą:
-przepustnica na dwie linki
-uchwyt dwóch linek mocowany do kolektora przepustnicy
-siłownik tempomatu 1003001430
-taśma kierownicy77900-SEA-E21
-wtyczka taśmy kierownicy na 13 pinów
-przyciski sterowanie tempomatem i radiem lub sam przycisk tempomatu z wiązką
-sterownik z wtyczką lub wiązka 36700-SEA-E11
-czujnik hamulca 36750-S5A-J01
-czujnik sprzęgła 36760-SM4-003
-kabelek z konektorem który podłączymy do wtyczki komputera
Zaczynamy
- Demontaż przepustnicy:
Aby mieć lepszy dostęp proponuję zdemontować filtr powietrza oraz akumulator, odpinamy wszystkie kostki od przepustnicy i trzy przewody gumowe, dwa należy zatkać np. śruba fi8mm, aby nie wypływał nam płyn. Ściągamy linkę gazu. Przepustnica jest mocowana na dwie śruby i dwie szpilki, jak zawsze jeżeli odkręcamy śruby w aluminium najpierw trzeba je lekko puknąć młotkiem aby wzruszyć gwint i w zasadzie to tyle przepustnicę mamy na wierzchu.
2. Wymiana mocowania linek.
Musimy wymienić mocowanie linek na podwójne, sprawa bardzo prosta odkręcamy dwie śruby od kolektora i wymieniamy.
3. Montaż przepustnicy
Odbywa się w odwrotnej kolejności jak demontaż, należy zwrócić uwagę na stan uszczelki, ja chciałem mieć pewność i zakupiłem nową w ASO 16176-RAA-A01 cena 29,99zł, lecz demontaż starej z przepustnicy przysporzył mi trochę problemów, gdyż bardzo mocno przylegała do płaszczyzny przepustnicy, więc jak jej stan jest ok., to polecam nie zmieniać.
Oczywiście przed montażem „nową” przepustnicę czyścimy z zachowaniem ostrożności aby nie wypłukać smaru z osi.
4. Montaż siłownika.
Siłownik w wersji angielskiej ma krótszą linkę sterowania przepustnicą, powinien być zamontowany przy prawym kielichu amortyzatora, lecz krótka linka na to nie pozwala, póki co przymocowałem go do góry nogami do rozpórki, jak znajdę europejską linkę to zamontuję jak potrzeba nr linki 17880-RAF-Q01 , nr siłownika eu 1003001480. Montujemy linkę pedału gazu oraz tempomatu na zaczepach przepustnicy tak aby nie miały większych luzów i nie były napięte .
5. Montaż instalacji siłownika
Musimy teraz przedostać się z komory silnika do wnętrza auta z naszą czterożyłową wiązką sterownika – technika dowolna, ja wywierciłem otwór w ścianie grodziowej w okolicach nóg pasażera. Wszystkie oryginalne wejścia do kabiny są tak ciasne i sztywne że nie udało mi się tamtędy dostać, wiązkę prowadzimy w kierunku skrzynki bezpieczników obok nóg kierowcy. W tym momencie możemy już rozebrać osłonę kierownicy, dolne plastiki gdzie jest schowek pod kierownicą oraz boczne zaślepki przy nogach.
6. Montaż czujników hamulca oraz sprzęgła
Tu wiele nie ma co się rozpisywać, w miejsce czujnika sprzęgła jest wkręcona śruba, w to miejsce trzeba wkręcić czujnik, z którego wychodzą dwie żyły, czarną podłączamy do karoserii (masy), a niebieski leci do sterownika tempomatu. Czujnik hamulca wyjmuje się poprzez przekręcenie go w lewo o pół obrotu, z oryginalnej kostki dwu pinowej wyciągamy konektory i przekładamy do nowej czteropinowej, do przewodu biało-czarnego musimy dolutować przewód i pokierować go do sterownika.
7. Wymiana kierownicy
Odkręcamy poduszkę przy pomocy klucza torx – dwie śruby po bokach, odpinamy od poduszki przewód sygnału dźwiękowego i poduszki powietrznej, tu uwaga żółte przewody poduszki powietrznej odpinamy po przesunięciu w dół tak jakby obudowy, nic nie trzeba podważać śrubokrętem czy znęcać się nad wtyczką i ukazuje nam się śruba kierownicy, którą najlepiej odkręcić jak kierownica jest zablokowana. Po odkręceniu odpinamy wtyczką 5 żyłową taśmy i należy lekko uderzyć ręką od dołu aby zeszła z wieloklinu. Po tym zabiegu ukazuje nam się taśma kierownicy, odpinamy z tyłu przewód od poduszki przy kolumnie kierowniczej i kostkę 5 pinową, wygląda analogicznie tak samo jak ta przy kierownicy i musimy wyjąć z niej piny, są dwa sposoby albo ją przeciąć nie polecam noża bo to twardy plastik, ja posłużyłem się dremelem, aczkolwiek 2 szt. Udało mi się wyjąć nie chciałem ryzykować uszkodzenia pozostałych więc przeciąłem kostkę. Teraz potrzebujemy kostki 13 pinowej z przewodami w którą włożymy piny od sterowania radiem i podświetlenia przycisków.
Numeracja pinów i ich przeznaczenie:
1- przewód od sygnału dźwiękowego – kolor zielony
2-pusty
3-pusty
4-podświetlenie przycisków zielony
5-pusty
6-przewód do sterownika (pin nr 7) jasno szary
7- przewód do sterownika (pin nr 6) szary
8- przewód do sterownika (pin nr 2) różowy
9- przewód do sterownika (pin nr 13 + rozchodzi się na kontrolkę o Cruse Control jasno zielony)
10-pusty
11- sterowanie radiem brązowy
12-sterowanie radiem fioletowy
Jak mamy już gotową wiązkę wyjmujemy zwijak kierownicy, mocowany jest jedynie na zatrzaski i wymieniamy na ten z mocowaniem kostki 13 pinowej. Zwijak obraca się o około 6 obrotów ustawiamy go na trzy obroty i po włożeniu wtyczek przykręcamy kierownicę,
8. Przewód z sygnałem czujnika VSS
Do sterownika musimy doprowadzić przewód z wtyczki komputera, w tym celu musimy się do niego dostać. Nie wiem czy jest to standardem ale na mój komputer był założony „kaganiec” uniemożliwiający wyjęcie wtyczek komputera bez jego demontażu, mało tego jedna ze śrub która mocuje komputer, była to śruba zrywalna, tzn. po jej dokręceniu urwaniu ulega mocowani klucza i pozostaje okrągły łeb. Aby się dostać do komputera musiałem uciąć śrubę przy pomocy dremela. Wyciągamy kostkę i wpinamy nowy przewód w pin nr i przeciągamy go w kierunku skrzynki bezpieczników.
9. Montaż instalacji do sterownika
W zasadzie wszystkie najważniejsze elementy mamy już zamontowane wystarczy jedynie podłączyć wszystkie przewody do wtyczek.
Rozpiska przewodów wtyczki sterownika:
1. Brązowy z czujnika hamulca
2.Różowy z wiązki kierownicy
3. Czarny – masa
4. Czerwono/czarny – zasilanie z bezpiecznika nr 15, ja użyłem tzw. Bypass bezpiecznika, który wtyka się w wolne miejsce nr 15
5. Biało/czarny z czujnika hamulca
6. Szary z wiązki kierownicy
7. Jasno szary z wiązki kierownicy
8. Pusty
9. Brązowo/żółty do siłownika tempomatu w komorze silnika
10. Jasno niebieski – do licznika od kontrolki działania tempomatu
11. Brązowo/biały - do siłownika tempomatu w komorze silnika
12. Niebieski do czujnika VSS w komputerze
13. Jasno zielony – do wiązki kierownicy oraz kontrolki licznika o włączeniu tempomatu
14. Jasno niebieski – do czujnika sprzęgła
Oprócz w/w przewodów jeszcze jeden przewód z czujnika hamulca biegnie do siłownika tempomatu w komorze silnika w kolorze zielonym.
Aby instalacja była jak oryginał należałoby zmienić licznik na wersję z tempomatem i wtedy podpiąć przewody nr 10 i 13. Niestety trudno jest znaleźć wersję europejską, a jak jest to cena zatrważa, więc przewód nr 13 poprowadziłem do diody, która informuje o włączeniu przycisku Cruise Control na kierownicy, na tym przewodzie jest 12V. Na przewodzie nr 10 po uruchomieniu tempomatu pojawia się masa więc można zastosować drugą diodę sygnalizującą działanie tempomatu.
Teraz pozostało poupychać przewody w peszle poowijać taśmą i powinno wszystko śmigać.
Powodzenia.
Użytkownik 21adam edytował ten post 17:27, 22.07.2018