Skocz do zawartości


RODO w HAKP

Zdjęcie

szerokosc, ET a prowadzenie


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
31 odpowiedzi w tym temacie

#1 tafun

tafun
  • Forumowicz
  • 340 postów
  • Skąd:KRK
  • Silnik:2,2
  • Wersja:Type-R
  • KM:212
  • Paliwo:PB
  • Rok:2002
  • Nadwozie:sedan
Reputacja: 0
Neutralna

Napisano 20:05, 24.04.2012

taki temat mnie interesuje i chciałbym poddać go szerszej dyskusji. Nie interesuje mnie trzymanie na winklach, aquaplanning, spalanie etc tylko jakość prowadzenia.
Mój pacjent to acco coupe. Standardowy rozmiar felg 16x6,5 ET 55. Opony 205x55x16.
Auto prowadzi się dobrze, jedną rączką leci jak po sznurku. Wiadomo opona lekko baloniasta i zawias amerykanco zestrojony, więc trochę buja na zakrętach ale ogólnie jest OK.
Teraz nastąpiła zmiana na felgę 18x8,5 ET 53, opony 225x40x18. Po zmianie nieco twardziej ale bez tragedii, natomiast jakakolwiek nierówność, koleina powoduje WYRYWANIE kierownicy z rąk. Nie ma mowy o kierowaniu jedną ręką. Ja jestem wytrzymały ale to co się dzieje to jest dramat. Prowadzenie się nie pogorszyło tylko przestało istnieć. MASAKRA!
Teraz się zastanawiam bo koło siedzi przy tym ET prawie idealnie. Szerokość niewiele większa niż w moim atr (215x45x17 ET 55) gdzie można puścić kierownicę i naprawdę nie czuć, że są koleiny na drodze.
Co tak naprawdę wpływa na takie zachowanie auta? Nie chce mi się wierzyć, że sama szerokość opony (+10mm) tak dramatycznie wpływa na prowadzenie. Istnieją x6 z oponami po 335 a pewnie prowadzą się dobrze.
Mam wrażenie, że to połączenie szerokości, ET, sztywności ścianki daje taką wybuchową kombinację. Ale jeśli tak to jakie parametry są dobre? A eksperymenty ze względu na wielką ilość kombinacji są niestety dość kosztowne...
  • 0

----------

MA8>CH6>ED9>CH1>EU5>CG2>EJ9>ZF1


#2 bamss

bamss
  • Forumowicz
  • 455 postów
  • Skąd:jaworzno
  • Paliwo:PB
Reputacja: 0
Neutralna

Napisano 20:45, 24.04.2012

ja mam et 35 przod i 38 tyl felga 8 i 9,5 z tylu i jakos nie wyrywa mi kierownicy, wiadomo jedzie sie jak na taczkach ale bez przesady
  • 0

vice mistrz europy 2011 do 3000W rms -149dB


#3 tafun

tafun
  • Forumowicz
  • 340 postów
  • Skąd:KRK
  • Silnik:2,2
  • Wersja:Type-R
  • KM:212
  • Paliwo:PB
  • Rok:2002
  • Nadwozie:sedan
Reputacja: 0
Neutralna

Napisano 21:04, 24.04.2012

jakie masz do tego opony? Szerokosc, profil?
  • 0

----------

MA8>CH6>ED9>CH1>EU5>CG2>EJ9>ZF1


#4 Jarek

Jarek
  • Klubowicz
  • 7399 postów
  • Skąd:Dębica i okolice
  • Silnik:1.8
  • Wersja:ES
  • KM:136
  • Paliwo:PB
  • Rok:1999
  • Nadwozie:CG8
Reputacja: 43
Super

Napisano 22:39, 24.04.2012

jakie parametry są dobre?

seryjne :))

każdy producent auta dostosowuje kazdy element do jego bezpiecznego prowadzenia - zwłaszcza układ jezdny ma szczególne znaczenie.
Siła wspomagania i jego stabilnosci, szerokosci opony, osadzenie felgi. sztywnosc zawieszenia - jego zestrojenie.
Ustawienie srodka cięzkosci auta.
Zmiana szerokosci opon, osadzenia koła - moze teoretycznie minimalna, ale jak poczytasz nasze forum to przekonasz się ile osób ma problemy z prowadzeniem auta - wyrywa kierownice, nosi na koleinach itp
Załóż do accorda taki zestaw

Oś tylna: 305/30 R19
Oś przednia: 235/35 R19

to seryjny komplet do Porsche 911 Coupe 997 Turbo S 3.8
czy myslisz ze accord bedzie sie lepiej prowadził - nie sądzę
tak więc mysle że tylko seria ze wzgledu na stabilnosc, ekonomie i bezpieczeństwo - przede wszystkim bezpieczeństwo lub zmiany i ewentualne problemy trzeba wliczyc w koszty tych zmian.
  • 0

#5 tafun

tafun
  • Forumowicz
  • 340 postów
  • Skąd:KRK
  • Silnik:2,2
  • Wersja:Type-R
  • KM:212
  • Paliwo:PB
  • Rok:2002
  • Nadwozie:sedan
Reputacja: 0
Neutralna

Napisano 08:56, 25.04.2012

trudno się z tym nie zgodzić. Ale ludziska robią zmiany, nawet sam producent powiedzmy przy 8 genie daje w opcji 19" koła z szerszymi oponami.
Czyli da się. Mnie zdziwiło tylko to, że teoretycznie dobrałem parametry koła wprost idealne. Jedyna różnica z oryginałem to o 2mm mniejsze ET i jest straszna różnica na niekorzyść nowego zestawu. Jak widać wyżej często parametry znacznie odbiegają od oryginału a jeździ się lepiej niż u mnie. Nie mówiąc o eksperymentach na V6performance gdzie pcha się wszystko byle wlazło w nadkole a jak się nie mieści to trzeba rozklepać :mrgreen:
Widzę, że większość kół aftermarketowych do coupe v6 ma rozmiar 18x8 i ET 40-42. Może u mnie przyczyna leży w zbyt małym offsecie?
  • 0

----------

MA8>CH6>ED9>CH1>EU5>CG2>EJ9>ZF1


#6 jaca

jaca
  • Forumowicz
  • 976 postów
  • Skąd:Wrocław
  • Silnik:2.0
  • Wersja:LS
  • KM:147
  • Paliwo:LPG
  • Rok:1999
  • Nadwozie:CG9
Reputacja: 11
Dobra

Napisano 09:41, 25.04.2012

U siebie mam 17x7 z ET38, a oponki 205x45 i muszę przyznać, że w porównaniu, ze standardowym configiem faktycznie odrobinę bardziej szarpie kierownicą, ale nadal bez dużego problemu można prowadzić jedną ręka nawet na średnich nierówościach. Większe nierówności wymagają już kurczowego trzymania steru (bezpieczne to nie jest, ale jedną ręką da radę). Zupełnie sie nie da się przeskakiwać pomiędzy koleinami, ale to raczej już niezależnie od koła.
  • 0

#7 Seth

Seth
  • Partner HAKP
  • 5948 postów
  • Skąd:Mińsk Maz
  • Silnik:V12
  • Wersja:Mega
  • KM:500+
  • Paliwo:PB
  • Rok:3000
  • Nadwozie:Perfekcyjne
Reputacja: 104
Wzorowa

Napisano 09:48, 25.04.2012

przejście z 205x55x16 na 225x40x18 to bardzo duża zmiana - trudno aby prowadził się tak jak na serii
może być jeszcze tak ,że na wąskich małych kołach jest wszystko ok, po założeniu szerszych i większych zawieszenie i układ kierowniczy odsłania swoje luzy, niedociągnięcia i ząbek czasu. Przecież obciązenie i praca elementów zawieszenia, układu kierowniczego a nawet napędowego jest inna między tymi rozmiarami.
  • 0

 Zaciski hamulcowe

Serwis Hond i nie tylko, zawory, płyny, hamulce, diagnostyka HDS itp
Opinie o mnie : KLIK


#8 Brodziu

Brodziu
  • Forumowicz
  • 1477 postów
  • Skąd:Gliwice/Manchester
  • Silnik:2.2
  • Wersja:EX
  • KM:204
  • Paliwo:ON
  • Rok:2007
  • Nadwozie:CN2
Reputacja: 6
Neutralna

Napisano 09:50, 25.04.2012

ja jesli mam porownac seryjne 17 z tymi co mam teraz 17"x8" przy odsadzeniu 38 to jest lepiej, opona 225/45, teraz zakupilem 18"x8,5" z et 35 narazie tylko kolka wrzucilem na probe jak wygladaja jeszcze nie jezdzilem wiec nie wiem jakie odczucia, ale jak sprawdze powiem co i jak, ale przypuszczam ze komfort prowadzenie spadnie :-|
  • 0

Moj Tourer

Tuned by Cinsoft


#9 Tiger1980

Tiger1980
  • Forumowicz
  • 162 postów
  • Skąd:Gorzów Wlkp.
  • Silnik:0,0
  • Wersja:brak
  • KM:00
  • Paliwo:PB
  • Rok:0000
  • Nadwozie:00
Reputacja: 0
Neutralna

Napisano 09:57, 25.04.2012

ja myślę też, że dużo w tym przypadku mają znaczenie Twoje subiektywne odczucia. Zmiana rozmiaru jest bardzo duża.
Ja u siebie w zimie miałem 205/55 R16 czyli fabryczny setup. Letnie mam 225/45 R17. Na 16'' komfort super. Kolein nie czułem i dziury jakies mniejsze były. Po założeniu na 17'' (a przecież jeździłem już na nich i wczesniej też miałem podobne rozmiary), myślałem że coś z zawieszeniem się stało. Hałas, uderzenia i ciąganie po drodze.... niższy profil i szerokość niestety pogarszają jakość prowadzenia na polskich drogach. Mineło pare tygodni i jak się przyzwyczaiłem, to teraz nic nie czuje :-)
  • 0

#10 tafun

tafun
  • Forumowicz
  • 340 postów
  • Skąd:KRK
  • Silnik:2,2
  • Wersja:Type-R
  • KM:212
  • Paliwo:PB
  • Rok:2002
  • Nadwozie:sedan
Reputacja: 0
Neutralna

Napisano 12:24, 25.04.2012

Zamieniłem dzisiaj koła ATR<->coupe. W coupe zrobiło się cudownie gładko jak na oryginalnych 16". Natomiast w ATR spodziewałem się masakry a tu o dziwo jest twardziej, kiera chodzi ciężej czyli objawy wszystkie jak przy większym i nieco szerszym kole. Natomiast wożenia w koleinach prawie nie czuć. Tzn jest nieco gorzej niż na serii ale o niebo lepiej niż to było w coupe. Da się prowadzić jedną ręką i przy naprawdę większych koleinach trzeba przytrzymać.
W coupe na tej samej drodze szarpało kierownicą tak mocno, że żona odmówiła jeżdżenia i powiedziała, że jej popsułem auto :lol:
Teraz nie chce mi oddać kół z ATR. Pojeżdżę trochę i poobserwuję. ATR na osiemnastce wygląda super i może się jeszcze do tego przyzwyczaję :evil:
  • 0

----------

MA8>CH6>ED9>CH1>EU5>CG2>EJ9>ZF1


#11 Seth

Seth
  • Partner HAKP
  • 5948 postów
  • Skąd:Mińsk Maz
  • Silnik:V12
  • Wersja:Mega
  • KM:500+
  • Paliwo:PB
  • Rok:3000
  • Nadwozie:Perfekcyjne
Reputacja: 104
Wzorowa

Napisano 12:26, 25.04.2012

czyli w coupecie pewnie magiel już nie pierwszej nowości ;-)
  • 0

 Zaciski hamulcowe

Serwis Hond i nie tylko, zawory, płyny, hamulce, diagnostyka HDS itp
Opinie o mnie : KLIK


#12 Trojan

Trojan
  • Forumowicz
  • 1426 postów
  • Skąd:Wawa
  • Silnik:1.8
  • Wersja:S3
  • KM:322KM/406Nm
  • Paliwo:PB
  • Rok:1999
  • Nadwozie:HTB
Reputacja: 10
Dobra

Napisano 12:59, 25.04.2012

Też przeszedłem identyczną zmianę jak Ty tafun tylko u mnie jest ET38 i 8J szerokość i opona też 225/40/18 i nie narzekam na jazdę ,tylko na większych koleinach trzeba trzymać kierę mocno a poza tym jeździ się całkiem przyzwoicie,nie wozi od prawej do lewej. ;-)
Poka foty tej QP :mrgreen:
  • 0

#13 tafun

tafun
  • Forumowicz
  • 340 postów
  • Skąd:KRK
  • Silnik:2,2
  • Wersja:Type-R
  • KM:212
  • Paliwo:PB
  • Rok:2002
  • Nadwozie:sedan
Reputacja: 0
Neutralna

Napisano 16:05, 25.04.2012

ech. no nie mam żadnej foty. Może przez długi łikend coś zrobię jak ja podpicuję.
Szkoda, że nie zrobiłem adnych fotek na 18 bo doprawdy ładnie się prezentowała. A teraz żona mi nie pozwoli ich z powrotem założyć :evil:

Mam tylko taką:
Dołączona grafika

Zresztą wszyscy ją znają bo to była Quicksilvera :-)
  • 0

----------

MA8>CH6>ED9>CH1>EU5>CG2>EJ9>ZF1


#14 Trojan

Trojan
  • Forumowicz
  • 1426 postów
  • Skąd:Wawa
  • Silnik:1.8
  • Wersja:S3
  • KM:322KM/406Nm
  • Paliwo:PB
  • Rok:1999
  • Nadwozie:HTB
Reputacja: 10
Dobra

Napisano 16:20, 25.04.2012

No furę znają ale chcieli zobaczyć jak na osiemnastce wygląda.
I muszę powiedzieć ,że wygląda jak ... terenówka :-) ale koło fajne :ok
  • 0

#15 tafun

tafun
  • Forumowicz
  • 340 postów
  • Skąd:KRK
  • Silnik:2,2
  • Wersja:Type-R
  • KM:212
  • Paliwo:PB
  • Rok:2002
  • Nadwozie:sedan
Reputacja: 0
Neutralna

Napisano 17:20, 25.04.2012

No furę znają ale chcieli zobaczyć jak na osiemnastce wygląda.
I muszę powiedzieć ,że wygląda jak ... terenówka :-) ale koło fajne :ok


Spoko, Eibachy w bagażniku leżakują.
  • 0

----------

MA8>CH6>ED9>CH1>EU5>CG2>EJ9>ZF1





Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych

IPB Skin By Virteq