witam,
właśnie jestem po pierwszej własnoręcznej wymianie filtra paliwa w sedanie 2.2 i-dtec (sedan - w kombi chyba jest w innym miejscu) ; krótka instrukcja z fotkami;
na początku o nasadce - użyłem tej:
https://www.amazon.c...s/dp/B01N5UVLVL
może nie wolno podawać linka bezpośrednio do sprzedawcy, ale z racji tego, że cena jest anty-systemowa, myślę że producent na to zasługuje - koszt tej nasadki, w wysyłką do Polski, to ok. 50 zł;
dla tych, którzy tematu ceny nie zgłębiali - średni koszt oryginalnej nasadki to ok. 100 funtów, w jednym sklepie widziałem za 230 euro (!)
1. najpierw odpinamy spinkę pośrodku rozpórki i odkręcamy samą rozpórkę - jest na 6 śrubach 12mm, które przy końcowym montażu przykręcamy z momentem 22 Nm; niektórzy twierdzą, że nie trzeba zdejmować rozpórki - ja sobie nie wyobrażam wymiany filtra z zamontowaną rozpórką; są też instrukcje mówiące o demontażu obudowy filtra powietrza - ale wtedy chyba więcej mamy pracy;
2. odkręcamy śrubę mocującą skrzynkę bezpieczników i z drugiej strony zatrzask - za dużo pola do manewrów nie ma, ale można niewiele odsunąć skrzynkę bezpieczników i mieć lepszy dostęp do fitlra; śruba 10 mm;
3. odkręcamy śrubę mocującą przewód paliwowy do pokrywy filtra paliwa - śruba 10mm;
4. nakładamy wspomnianą na początku nasadkę - trzeba ją nałożyć z wyczuciem na pokrywę obudowy, w pierwszej chwili miałem wrażenie, że jest za mała, ale w końcu wskoczyła; otwór ma na 3/8, jak ktoś nie ma takiej przedłużki i klucza, trzeba się zaopatrzyć wcześniej w odpowiedni adapter 3/8 na 1/2; od razu proponuję klucz i przedłużkę 1/2; próbowałem też mniejszą - 1/4 - ale ukręciłem przedłużkę; poza tym większy klucz ma większe ramię i łatwiej jest odkręcić pokrywę;
5. odkręcamy obudowę i wyjmujemy filtr - nie ma opcji, żeby wyjąc obudowę razem z wsadzonym filtrem - mi się przynajmniej nie udało;
6. tak wyglądał filtr po 20 tys. od ostatniej wymiany - tankuję tylko na BP, miałem jeszcze trochę czasu do wymiany, ale chciałem filtr wymienić przed zimą;
7. teraz strzykawką ściągnąłem paliwo zalegające w obudowie;
8. nie ma opcji, żeby włożyć filtr w pokrywę filtra i całość włożyć do obudowy - nie zmieści się, przeszkadzają te czarne stalowe przewody wychodzące ze zbiornika płynu hamulcowego; ja najpierw włożyłem filtr i potem nakręciłem pokrywę - filtr sam się wciśnie w otwór - potem dla pewności można jeszcze raz odkręcić pokrywę i sprawdzić czy filtr wychodzi razem z pokrywą; tzn. czy wcisnął się na miejsce
9. montujemy z powrotem przewód paliwowy i przykręcamy śrubę mocującą;
10. przykręcamy z powrotem skrzynkę bezpieczników;
11. przykręcamy rozpórkę i nie zapominamy o tej spince pośrodku, którą wcześniej odpięliśmy - nie wiem jaki przewód ona podtrzymuje;
12. teraz kilkakrotnie przekręcamy kluczyk w pozycję zapłon i czekamy za każdym razem ok. 30 sekund; zaczną dobiegać do nas odgłosy odpowietrzającego się układu - wystarczy podobno raz, ale u mnie dopiero za trzecim razem umilkły odgłosy odpowietrzania;
14. odpalamy samochód i może jeszcze dla pewności sprawdzamy czy nie ma nigdzie wycieków; tak samo nie wspomniałem o znaczniku na obudowie/pokrywie filtra - jest skierowany do przodu i ma wypadać na tym rozszerzeniu obudowy; przy montażu pokrywy przykręcanie zaczynamy też o tej pozycji i przykręcanie też kończymy tak, żeby strzałka wypadła na tym rozszerzeniu; gdzieś czytałem, że moment dokręcenia pokrywy to 35 Nm - i tak mniej więcej wyszło, klucz dochodził do 40 Nm kiedy strzałka zatrzymała się we właściwej pozycji;
to wszystko
pozdrawiam
PS. Czy jakiś bardziej doświadczony kolega mógłby - patrząc na zdjęcie starego filtra - napisać, czy on nie wygląda na zbyt zabrudzony jak na 20 tys. km?? To moja pierwsza wymiana i nie mam porównania.
Użytkownik piotr2012 edytował ten post 08:45, 16.11.2017