Skocz do zawartości


RODO w HAKP

Ząbkowanie opon


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
15 odpowiedzi w tym temacie

#1 Guest_Anonymous_*

Guest_Anonymous_*
  • Guests

Napisano 09:56, 11.11.2008

Witam kolegów,

Czy spotkaliście się może ze zjawiskiem ząbkowania opon ?. Z tego co wiem to dotyka to autek z zawieszeniem niezależnym tak jak Accord :-( . Jak skutecznie temu zaradzić w przypadku gdy kupi się nowe oponki, które kosztują nie mało (GD F1). Słyszałem o przekładaniu opon, ale czy to jedyne skuteczne rozwiązanie?. Może należałoby jeździć autkiem obciążonym?
  • 0

#2 Glinuś

Glinuś
  • Forumowicz
  • 3403 postów
  • Skąd:Nie ważne
  • Silnik:0/1
  • Wersja:E
  • KM:120
  • Paliwo:PB
  • Rok:2003
  • Nadwozie:Sedan
Reputacja: 6
Neutralna

Napisano 10:01, 11.11.2008

To chyba nie prawda z tymi zawieszeniami.Byłem niedawno z Kolegą Murphym po opony i usłyszeliśmy,że to wina samych opon i danego producenta,po prostu niektóre opony mają tendencję do ząbkowania(chodzi tu zazwyczaj o tańsze opony,a i opony firmy GD tez tak mają,Twoje są z górnej półki i raczej nie powinno być problemów)
  • 0

#3 Jarek

Jarek
  • Klubowicz
  • 7399 postów
  • Skąd:Dębica i okolice
  • Silnik:1.8
  • Wersja:ES
  • KM:136
  • Paliwo:PB
  • Rok:1999
  • Nadwozie:CG8
Reputacja: 43
Super

Napisano 10:08, 11.11.2008

niestety to wada wielowahaczowej konstrukcji zawieszenia. Sprawa cięzka do wyeliminowania, a praktycznie nie realna.
a) Niewłaściwe ciśnienie w oponach
b) Charakter jazdy kierowcy
c) Rodzaj dróg po których porusza się kierowca
d) Stan nawierzchni dróg
e) Konstrukcja zawieszenia, która znacząco zwiększa komfort i stabilność jazdy
f) Stan techniczny elementów zawieszenia
g) Obciążenie samochodu
mozna częściowo sobie z tym radzic
a) Kontrolę geometrii kół
b) Utrzymywanie zalecanego ciśnienia w kołach
c) Prawidłowe wyważenie kół po przejechaniu co najmniej 10 tysięcy kilometrów
d) sprawdzić bardzo dokładnie stan zawieszenia.

to kilka uwag zaczerpniętych od fachowców.
Ja tylko zastanawiam się dlaczego w samochodach tej samej marki takich samych modeli, wersji itp w jednym występuje ząbkowanie a w drugim nie.
Ssa rzeczy o których filozofom się nie śniło.
  • 0

#4 Guest_Anonymous_*

Guest_Anonymous_*
  • Guests

Napisano 10:08, 11.11.2008

Znalazłem odpowiedź na swój problem. Ale czekam również na wasze wypowiedzi.

http://www.opony.com...wanie_opon.html
  • 0

#5 Jarek

Jarek
  • Klubowicz
  • 7399 postów
  • Skąd:Dębica i okolice
  • Silnik:1.8
  • Wersja:ES
  • KM:136
  • Paliwo:PB
  • Rok:1999
  • Nadwozie:CG8
Reputacja: 43
Super

Napisano 10:10, 11.11.2008

właśnie to przytoczyłem, ale podobne tłumaczenia znajdziesz na innych forach internetowych dotyczacych samochodów i ogumienia.
Mnie póki co problem nie dotyczy, ale nie umiem powiedziec dlaczego???

---------------------------------------------------------------------------------------
Grupa Goodyear, projektując i wdrażając do produkcji nowe opony, przykłada dużą wagę do kwestii „ząbkowania opon”, starając się jak najbardziej ograniczyć jego występowanie.

Wszystkie opony produkowane przez Grupę Goodyear są poddawane trudnym i długotrwałym testom, podczas których bada się poprawność zużywania się bieżnika. Jedynie te opony, które pomyślnie przeszły testy, wdrażane są do produkcji. Przypadki ząbkowania opon dotyczą wielu modeli współczesnych samochodów. Zużycie to występuje w przeważającej większości w oponach zamontowanych na tylnej (wleczonej) osi samochodów posiadających wielowahaczową konstrukcję układu zawieszenia.

Zawieszenia wielowahaczowe stosuje się, aby zapewnić wysoki komfort jazdy (m.in. zmniejszenie hałasu ) i jednocześnie dobre własności jezdne pojazdu (doskonałe tłumienie drgań), jak również wysoką przyczepność opon do podłoża w różnych warunkach jazdy. Zawieszenie wielowahaczowe tylnej osi można znaleźć w samochodach klasy wyższej (Mercedes-Benz klasy S, Renault Vel Satis), coraz większej liczbie aut klasy średniej (Opel Vectra, Ford Mondeo), a nawet klasy kompaktowej (Alfa Romeo 147, Ford Focus, VW Golf). Jest ono również coraz częściej stosowane w zawieszeniu przednim. Przyczyną takiego charakteru zużycia nie jest wada opon, lecz zmienny (nierównomierny) rozkład nacisków pomiędzy oponą a nawierzchnią podczas pracy zawieszenia przy jeździe na wprost i w zakrętach. Powoduje on nierównomierne ścieranie boków rzeźby bieżnika podczas ich kontaktu z podłożem.
  • 0

#6 Blade

Blade
  • Forumowicz
  • 590 postów
  • Skąd:W-wa / WB / WPR
  • Silnik:4.2
  • Wersja:A8
  • KM:335
  • Paliwo:PB
  • Rok:2003
  • Nadwozie:Limo
Reputacja: 2
Neutralna

Napisano 11:46, 11.11.2008

W temacie ząbkowania... mam strasznie wyżabkowane opony zimowe które były na przedniej osi - powód => słaba zima i bardzo agresywna jazda! W tym roku mam plan wrzucic je na tylna os i mam nadzieje ze zęby zostaną wytarte (będą na wspak)

Pozdro
  • 0

#7 malin_f1

malin_f1
  • Forumowicz
  • 1165 postów
  • Skąd:Polska
Reputacja: 0
Neutralna

Napisano 19:52, 11.11.2008

przód wyząbkował ?? jakim cudem? Ja mam jeszcze fabryczne Micheliny już zmieniłem na zimówki i praktycznie nie czuć pod palcem że są wyząbkowane w tym sezonie letnim zrobiłem na nich ponad 14tyś km bez jakiejkolwiek rotacji na wiosnę profilaktycznie zamienię tył z przodem.
  • 0
F1

#8 Blade

Blade
  • Forumowicz
  • 590 postów
  • Skąd:W-wa / WB / WPR
  • Silnik:4.2
  • Wersja:A8
  • KM:335
  • Paliwo:PB
  • Rok:2003
  • Nadwozie:Limo
Reputacja: 2
Neutralna

Napisano 20:46, 11.11.2008

Tył mam OK ale przód sie nieco przyciął od przyspieszania ;) Mocnego przyspieszania - bieżnik się wyginała i powstały takie ząbki ;)
  • 0

#9 malin_f1

malin_f1
  • Forumowicz
  • 1165 postów
  • Skąd:Polska
Reputacja: 0
Neutralna

Napisano 21:48, 11.11.2008

ząbkują tylko tylne pozatem problem 6gen nie dotyczy z tego co mi wiadomo :)
  • 0
F1

#10 crisinho

crisinho
  • Forumowicz
  • 88 postów
  • Skąd:WWY
Reputacja: 0
Neutralna

Napisano 21:57, 11.11.2008

a mi letnie wyząbkowało i to nieźle...ale to może też troche wina że miałem łączniki stabilizatorów do wymiany, już wymieniłem a zakładam niedługo nowe zimówki to będe widział czy dalej sie to dzieje...a letnich nie szkoda już bo i tak już prawie łyse :mrgreen:
  • 0

#11 Jarek

Jarek
  • Klubowicz
  • 7399 postów
  • Skąd:Dębica i okolice
  • Silnik:1.8
  • Wersja:ES
  • KM:136
  • Paliwo:PB
  • Rok:1999
  • Nadwozie:CG8
Reputacja: 43
Super

Napisano 07:14, 13.11.2008

każdy uszkodzony element zawieszenia może mieć wpływ na ząbkowanie opon, chć nigdzie nie znalazłem informacji który dokładnie jest odpowiedzialny najbardziej. Dziwi mnie tylko fakt że w dwóch identycznych samochodach z prawie identycznym stanem zawieszenia w jednym ząbkuje opony a w drugim nie.
I chyba tu właśnie prawie robi kolosalną różnicę.
Myślę również że bardziej narażone na ząbkowanie są opony twardsze, ale to tylko moja opinia.
Póki co czynie dalsze obserwacje.
  • 0

#12 Guest_Anonymous_*

Guest_Anonymous_*
  • Guests

Napisano 19:12, 15.11.2008

Radzę też wybrać się na zbieżność tył w accordach też się reguluje zapraszam do krakowa bo się tym zajmuję
  • 0

#13 Adas

Adas
  • Forumowicz
  • 59 postów
  • Skąd:podlaskie
  • Silnik:2,0
  • Wersja:Comfort Plus
  • KM:177
  • Paliwo:PB
  • Rok:2013
  • Nadwozie:kombi
Reputacja: 0
Neutralna

Napisano 15:20, 24.11.2008

Teraz i ja mam coś do powiedzenia w tym temacie, bo się włąśnie okazało, że mnie dotyczy... A myślałem, że to łożysko w piaście huczy, ale jak sie okazało, opony mam wyząbkowane... szczególnie chyba tył, bo bardziej huczy. Dlaczego? Juz tu trafnie napisano, że przez zawieszenie w naszych accordach, bo auto niedociążone ma pochylone koła górna częścią do środka auta. Zapytałem pracownika ASO co mam zrobić? On polecił opony KLEBER i jakies Micheliny, ale na pewno nie Pilot Primacy i Primacy HP, bo te są nieodporne na to zjawisko, co sie okazało u mnie.

Myśle że temu tematowi warto poświęcić oddzielny topic, dlatego pozwoile sobie go założyć.

[ Dodano: 2008-11-24, 22:52 ]
Co da przełożenie kół LEWY PRZÓD NA LEWY TYŁ, PRAWY PRZÓD NA PRAWY TYŁ; LEWY TYŁ NA PRAWY PRZÓD; PRAWY TYŁ NA LEWY PRZÓD?

Co wydedukowałem: skoro ząbki były po wewnętrznej stronie opony, to jeżeli zostana przełożone na przód po przeciwnej stronie, czyli wyząbkowane klocki bedą na zewnątrz i w dodatku przyjmą na siebie ciężar wyższy przy zakrętach i siłę ciągu przdniej osi, to raczej oczywiste że się zetrą. Pytanie czy zużycie to wyrówna sytację do normalnej, czy po prostu dalej będzie sie zużywac opona z niezmiennymi różnicami pomiedzy klockami.

Co ta zamiana może dac?

p.s. wpisałem 'ząbkowanie opon' w google i chyab nie ma forum gdzie by tego nie przerabiali... Np Ford niby wymyslił jakies nowe nastawy zawieszenia, dzieki czemu opony nie ząbkują
  • 0

#14 Marco

Marco
  • Forumowicz
  • 643 postów
  • Skąd:łódzkie
  • Silnik:2.0
  • Wersja:Lifestyle
  • KM:156
  • Paliwo:PB
  • Rok:2011
  • Nadwozie:Tourer CW1
Reputacja: 3
Neutralna

Napisano 23:24, 23.12.2008

miałem problem z ząbkowaniem tylnych opon w moim civicu. znajomy oponiarz doradził mi sprawdzenie amortyzatorów. i rzeczywiście, amortyzatory trzymały w zakresie 65-70% (dolna granica normy). wymienilem amortyzatory i przełożyłem opony przód na tył. po zamianie mi nie ząbkowało. wiem więc, że u mnie była to wina amortyzatorów, ale nie oznacza to, że ten sam problem będzie gdzie indziej, bo zawieszenie to skomplikowana sprawa.
  • 0

"Niektórzy marzą, by uciec od rzeczywistości, inni - by na zawsze ją zmienić" (Soichiro Honda)

Accord 1: 2011 VIIIgen Tourer CW1 Lifestyle 2.0 ; Accord 2: 2003 VIIgen Sedan Comfort CL7 2.0; Accord 3: 1999 VIgen Sedan CG9 ES 2.0


#15 korona

korona
  • Forumowicz
  • 54 postów
  • Skąd:Olsztyn
  • Silnik:1.8
  • Wersja:S
  • KM:136
  • Paliwo:PB
  • Rok:1999
  • Nadwozie:CG8
Reputacja: 0
Neutralna

Napisano 23:03, 12.03.2009

Miałem podobny problem, żeby drugi raz o tym nie pisać dołączam linka.

http://www.accordklu...opic.php?t=1017
  • 0




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych

IPB Skin By Virteq